Erfarenheter av överladdning på Z1000J-83 motor

brannstr

Ny medlem
Gick med
3 Sep 2003
Hoj
Martin Z1260, RD 350, (frugans Dominator)
Funderar på detta till min Martin Kawa 1260. Någon som provat på just Z motorn? Erfarenheter?

Tjena,
Låter som ngt jag oxå haft funderingar på...
Vad jag har förstått så går det finfint att köra dom med turbo,
pratat lite med en kille i gbg som kör med överladdning...
Han kan nog bidra med en hel del!!

http://home.swipnet.se/kawa/

/Danne

Jag har inte kollat med MC X-press ännu, funderingarna är för vaga för det. Min plan är att komma så långt som möjligt med kamraters hjälp, dvs de med turboerfarenheter från bil och mc, med en budget på ca 20'.

Hela hojen är i delar och då kan det ju vara lika bra att göra allt på en gång. Att köpa en sur-R för en massa tusen, och förvisso få en fruktansvärt hårig maskin, men ändå stå med en dussinhojs utseende, känns inte så kul. (Reaktioner på det? [:)])

Nu inser jag ju att det blir bra mycket mer jobb på det viset, och resultatet blir mindre säkert än om man köper ett färdigt bygge. Hojen finns ju där, och jag har ju lagt ut en hel del pengar på den redan... Varför inte löpa linan ut?

Blir spännande att se om det finns fler exempel...

Blir/blev det någon turbo??

Kom du till skott med turbobygget?? Jag tänkte hjälpa lillbrorsan med att turbokonvertera en kawa, kan va kul att dela erfarenheter.

/micke

Det blev så konstigt... Jag råkade köpa en Ducati 916 istället för alla pengar. Långt från idealen, men en gammal dröm gick i uppfyllelse. (Hojen är lika gammal som drömmen)

Vi får se, skall nog sälja den till våren och då kan det bli något. Du hinner nog före men brorsans hoj! Good luck!!

De va en kort dröm

om du ska sälja den till våren! Men du hittar säkert nytt projekt.
Good luck kan ja nog behöva, har beställt turbo till min Daytona så jag får lite att bita i till vintern.

Turbo verkar skit ballt!!!

Dom du redan kanske sett så måste man svetsa veven för att ens tänka tanken på att krama ur mer pållar ur motorn. Topplockspackningen är också den en svag länk. Bäst är att o-ringa cylinderfodren och köra med kopparpackning. Se bara till att använda silikonpackningsgegga runt kamkedjan.

Jag körde med flerskikts alu-packning på min gamla 1132-borrade Z1000, men den höll inte för 13:1 i kompression. Originalfiberpackningen håller knappt för kompet i en standardmotor.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT