Erfarenhet från vurpa med textilklädsel?

Jag har dratt i i knottrig vattenplaningssäker asfalt i 90 - torrt - tror det blev en lång resa på 30-60 meter glidandes med Dainese tvådelat corduraställ.

Det höll fint - nu löste fbolaget in det men det skulle ju gått att fortsätta åka med om man sydde ihop lite sömmar...hålena var ganska begränsade i storlek.

Stället skulle inte på nått sätt imponerat på en enduro/grussmiskare av klass:D

Man bör ju tänka på att där stället slits ned vid glid - det är där du har skyddena.
 
Slog över när jag körde på bakhjulet i ungefär 70-80 i Jeans, Crossstövlar och Cordurajacka. Inte ett märke på jackan jeansen höll precis ihop i och med att jag gled på backfickorna. Handskarna gick sönder så de värsta skrapsåren fick jag på händerna.
 
Var det ett par Lindstrands handskar med enkel söm på fingrarna? Värsta junket! Surfade rumpa med händerna i asfalten, gick hål på tre fingrar i sömmen!!
 
Bromsade ikull i ca 90 km/h iförd jacka från Halvarsson samt ett par noname byxor(biltema) tillhörande körskolan. Byxorna ganska ordentligt upprivna på höften och jackan hade skrapsår på underarmen. Hjälm repig. Själv hade jag blåmärke och stukat ego.

Bild på jackärm
2012-08-15%2022.09.54-1.jpg
 
omKullkörd med framhjulslåsning i 80-90 iförd vad man kallar är gjord av pet flaskor :D ( jackan ) sen ett par jeans & gympadojor :lol

Värsta va uppskrapat knä ( vänster översidan på knäskålen till höger ) som jag lever en med, skinnet är rätt tunt :D sen va det doja uppskrapad innersidan högerfoten.
 
omKullkörd med framhjulslåsning i 80-90 iförd vad man kallar är gjord av pet flaskor :D ( jackan ) sen ett par jeans & gympadojor :lol

Värsta va uppskrapat knä ( vänster översidan på knäskålen till höger ) som jag lever en med, skinnet är rätt tunt :D sen va det doja uppskrapad innersidan högerfoten.

Överskattat med för mycket skydd, bra nu kan jag återgå till Jeans och dojjor :D:gnissla:gnissla
 
omKullkörd med framhjulslåsning i 80-90 iförd vad man kallar är gjord av pet flaskor :D ( jackan ) sen ett par jeans & gympadojor :lol

Värsta va uppskrapat knä ( vänster översidan på knäskålen till höger ) som jag lever en med, skinnet är rätt tunt :D sen va det doja uppskrapad innersidan högerfoten.

Överskattat med för mycket skydd, bra nu kan jag återgå till Jeans och dojjor :D:gnissla:gnissla
 
Vurpade med highsider i 50-60 km/h iförd billigt textilställ av märke Spruce nån gång för 10 år sedan.
Blev en flygtur och åkte kana på ryggen/skulderbladet 10-20m
Det blev ett litet hål som en femkrona på jackan mitt för skulderbladet och en söm gick upp samt diverse skavmärken i jacka och på byxorna men inga skrubbsår någonstans (jo handskarna hade nitar i handflatan som vred sig loss och skar in i handflatan)
Med tanke på att moderna tygställ har betydligt bättre nötningsskydd tycker jag att det inte är något problem att köra med tyg istället för skinn. Precis som med skinnställ skall tygstället sitta tight så att de hårda skydden håller sig på plats.
 
Tror det är ganska vida känt att skinnställ ger bättre skydd.

Med detta sagt så har jag nästan alltid mitt tygställ när jag kör, medans min bror som endast äger ett helställ ofta kör dom kortare rundorna i vanliga kläder.

Jag skall dock införskaffa kevlarjeans samt en jacka med bättre ventilation för framtida korta glassrundor i moppefarter.

Har kört i +41 C i Bologna i somras och tygställ är inte heller särskilt behagligt då.


Lättare att få av vid dagens slut dock.
 
Rumpåka i 140, motorväg..
Hur ett tygställ skulle ha sett ut kan man spekulera i :O

attachment.php
 
Högfartsvurpat på asfalt två gånger (bankörning) i skinn, inga egentliga skador på mig, kommer alltid ha skinn när jag stresskör.
Vurpat massor med gånger när jag kört grusbus och enduro med textil/crossklader, nästan aldrig några ordentliga skador på kläderna, blir textil för grus och enduro i framtiden också.
 
Drog en lowside för 2 veckor sen i runt 100. Lindstrandsstället gjorde sitt jobb perfekt (spiderman), scott jackan (enduro) som jag bar utanpå klarade sig också märkbart bra (litet hål på vänsterarmen). Men kommer alltid välja skinn före textil vid asfaltskörning! Själv klarade jag mig med sårad stolthet och ett knä som fick 260 pannor hoj på sig. Alive hanskarna jag hade på mig hamnade i soporna då inte en söm höll ihop.

Nu ut i garaget och fortsätta plasta och klistra kåpor. :)
 
Sssatan (ursäkta) men jösses vad metallen fått stryk, o blitt varm också ser det ut som...:va
 
"Highside'at" (nåväl, körde in i ett stillastående objekt och flög åt helvette kanske var en bättre beskrivning) i 40-50knyck och kanat lite arsle och även lowsideat någonstans norr om 70kmh med mina gamla biltemabrallor, det blev lite ventilationshål och slitna sömmar men inte värre än så.
 
Fy fasen. Det där mitträcket kommer t.o.m ge mig mardrömmar! Tur att det gick så bra som det gjorde med dig! :Bugar

Å fy faan..... Och att ha det på film också. Rackarns bra att det gick så pass bra som det gjorde. Och rackarns schysst snubbe som stannade med bilen. Han verkade ha råkoll.

//J
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top