Erfarenhet från vurpa med textilklädsel?

Bandit-1200

Full rulle
Gick med
4 Jan 2010
Hoj
Bandit 1200
Efter att min bror fått erfarenheten av att rutcha på asfalten i sitt skinnställ, tillsammans med ambulanspersonalens kommentarer vilket tur han haft i och med skinnstället, börjar man ju fundera över sitt eget textilställ. Har t ex Berik byxor: shell=100 nylon, lining=100% polyester. Det är ju material som smälter in i huden om man rutchar i backen! Finns massvis med trådar om valet av ställ, skinn eller textil, och som i stor sett samstämmigt förespråkar skinn. Men det jag skulle vara intresserad av att veta: -finns det någon här på SH som har erfarenheter av hur det är att åka på asfalten med textilställ? Vilka erfarenheter har ni? Hur mycket höll stället för innan det gick igenom och man börjar hyvla skinn? Vi har ju åtminstonde en läkare bland oss här på SH, vore intressant med en kommentar från den sidan.

Jag bromsade omkull från ca 60 km/h och åkte asfaltskana ca 10 meter, iklädd ett Lindstrands UFO-ställ. Stället hade gjort sitt efter den vurpan men jag klarade mig med blåmärken, stukad tumme och skrapsår endast på ena handen, där ett par alldeles för tunna/utslitna handskar gav vika. Så jag har fortsatt att köra med textilställ!

Kör med Lindstrands textil byxor och har gått omkull i lägre fart (under 30 typ) ett par gånger.

Båda gångerna fick byxorna lite skrapmärken men inga hål, gled ganska kort dock :näsblod

Kanske lite väl avvikande statistiskt sett men är en erfarenhet iaf..

Vurpat ett par ggr i textil, dock som snabbast runt 50 - 60 strecket, inga större hål i det än så länge.

åkte i backen med mitt beringställ, jackan skulle tydligen vara av modell dyrare men har kanske 5 år på nacken.
knixkurs, 30-40 km/h?, skrapade armen på jackan ganska duktigt men inte helt trasigt.
för banåkning har jag nu lärt mig följande: skinnställ.
kör fortfarande väg med jackan men den har förlorat sin vind och vattentäthet på armen.
trodde faktiskt det skulle hålla bättre

Kompisen drog i backen i ca 100 med textilställ. Både jackan o byxorna gick sönder. Kanske inte så konstigt i den hastigheten men det som är värst var väl att skydden inte stannade där de skulle. Med facit i hand så hade han klarat sig bra mycket bättre med skinnställ och troligen sluppit 6 veckors sjukskrivning.

När jag övningskörde var det en kille som bromsade omkull i ca 50 km/h.
Det stället hade inte jag kört vidare i men han klarade sig med blåmärken.
Stället hade hål nästan rakt genom på en armen/axeln och samma sak på byxorna.
Jag förspråkar helt klart skinn...

Vattenplaning med skjuts, i en bit över 90... Jag skinn, skjuts textil. Så det går ju att jämföra. Textilstället (Dainese) trasar sönder sig, men det är ju så det fungerar. Tror de flesta på marknaden i dag är bra. Det viktigaste tror jag är att det sitter bra på kroppen och att inte skydden kan vrida sig ur läge. (= för stort ställ).

Har gått omkull med Gubbatyg (STR) 2 ggr och det har gjort vad det ska, inga hysteriska hastigheter den snabbaste runt 70.

Men det känns tryggare nu när jag kör med helställ vilket kanske är en falsk säkerhet, har iofs surfat med detta ställ också men bara på bana och som alla vet så är ju bana helsäkert att klota på:hihi

Last edited:
Sambon for i backen i 90 knyck i ett textilställ. Regn/blöt backe men inga större problem med stället. Det beror nog mycket på vad man har tror jag. Skiljer på ställ och ställ...... Själv kör jag alltid i underställ (merinoull) under mitt Rukka-ställ och jag tror inte att innerfodret smälter på Rukka-ställ som dom gör på dom billigare ställen om man kanar en bit. Skydden flyttar säkert lite på sig men skydden i mitt ställ sitter faktiskt hyfsat där dom ska. Kompletterar med separat ryggskena dock. Litar inte på det inbyggda ryggskyddet. Sambon kör med ett BMW-ställ nu (Ralleye 3) och det ryggskyddet är faktiskt riktigt bra. Mycket bättre än det som sitter i Rukka-ställen. Åtminstone känns det så. Ingen aning om vad testerna säger dock....

Men det beror nog på vad det är för prylar. I dom bästa av världar så ska det ju skilja lite i kvalitet beroende på vad man betalar..... I dom bästa av världar.....

//J

Kompisen drog i backen i ca 100 med textilställ. Både jackan o byxorna gick sönder. Kanske inte så konstigt i den hastigheten men det som är värst var väl att skydden inte stannade där de skulle. Med facit i hand så hade han klarat sig bra mycket bättre med skinnställ och troligen sluppit 6 veckors sjukskrivning.

Så skydden stannar på plats i ett för stort skinnställ då menar du?

Jo visst inser jag att skydden kan flytta sig i ett ställ som inte sitter som smäck, men, det finns ju för t ex byxor egentligen inga skydd för baken, låren och benen. Inbillar mig att det är där det slits när man glider. Dom skydd som sitter på dessa ställen i mina byxor är ju av typ foam och lär knappast hålla för en marksyning.

Har kört omkull i manchesterbyxor, t-shirt och gympaskor i en rondell i kanske 40 kmh....det var inte så skönt! Underarmarna fick lite "asfaltseksem"... Men klär man inte på sig får man skylla sig själv!

Jo visst inser jag att skydden kan flytta sig i ett ställ som inte sitter som smäck, men, det finns ju för t ex byxor egentligen inga skydd för baken, låren och benen. Inbillar mig att det är där det slits när man glider. Dom skydd som sitter på dessa ställen i mina byxor är ju av typ foam och lär knappast hålla för en marksyning.

Nu finns det ju tyg som klarar mer kas än hoppeskinn:fakta

Men skydden i tyg sitter ju inte på samma sätt som i skinn, men pansaret i tyg skall väll bara ta slag och inte kas.

Har gått omkull i textilställ i lägre hastighet 30km/h kanske. Gled cirka 5 meter. Det blev hål på ett ställe.
Jag tror däremot att det är mycket mer som påverkar, exempelvis underlaget på vilket sätt man glider.
Man ska inte heller underskatta att kläder ska sitta bekvämt och så man kan röra sig effektivt på hojen och inte blir för klumpig, eller för varm, så man knäpper upp. Då kan kläder indirekt till och med orsaka en vurpa.
Däremot har jag "lärt mig" via bilder på kvaddade hjälmar att det är integralhjälm som gäller, inte öppen hjälm.

För rätt många år sedan vurpade jag under en tävling på Knutstorp med skinnställ
Det blev några hål på ryggen
I år vurpade jag på en grusväg i 80-90 där framhjulet skar snett och jag slungades rakt ner i marken
(revben mm.) På mig hade jag en Dainese textiljacka som klarde sig utan ett märke
Jag tror det beror på om man rullar med eller om det tar tvärstopp
Skilnaden är nog inte så stor även om skinn borde klara mer

jag åkte ibacken i billiga velocity textil kläder i ca 100 knyck. åkte en bra bit på asfalten. kläderna var bara att slänga men det gick endast hål på ena armbågen = mindre skrapsår. hade inte skyddet flyttat sig så hade jag klarat mig med endast blåmärken. Hade iofs en ryggsäck också:)

Jag har gått omkull i cirka 70 knyck med "långrese-stället", dvs ett Halvarssons Tygställ. Kanade en bit på asfalt och hamnade i diket. Ramlade på sidan och blev ett litet hål på jackans ärm och revor, men inte hål, på byxorna. Sedan lite övriga skrapmärken här och där. Var förvånad att det höll så bra faktiskt! Klarade mig med blåmärken och revbensfrakturer.

Dock kör jag alltid med skyddsjacka under allvädersjackor då jag alltid tycker de inbyggda skydden rör sig för mycket även om jackan är riktigt tajt. Ut med de inbyggda och på med en jacka är min melodi på tygstället.

Annars kör jag helst i skinn. Tycker det måste vara ett bättre väl säkerhetsmässigt och jag tycker det är skönare att åka i. Allvädersställens regntålighet är det enda som talar för dem tycker jag.

Någon som har erfarenhet från både SLÄT asfalt och KNOTTRIG? Känns som att nummer två sliter mer på sanningen?

Vi hade en kille som slog över förra veckan och jag tror det slet upp byxan direkt och kittlade ena skinkan lite.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti