Erfarenhet av Sveland försäkringar?

Generali

Inga konstigheter!
Gick med
20 Aug 2007
Hoj
Suzuki GSXR1000 K7
Hej undrar om någon har erfarenhet av Sveland försäkringar till sin MC? Fick samtal från insurancefinder igår efter att ha varit på deras websida.

Killen sa att jag kommer frå ett bra pris från Sveland med största säkerhet, ska ringa upp idag för att ge mig en offert. Han sa att nästan alla R1:or går dit och att jag som sagt kommer med största sannolikhet få en bra premie!

Blev så klart nyfiken på varför dom skulle kunna vara så billiga när jag aldrig hört talas om dom tidigare? Googlade lite och hittade nått bilforum där någon klagade på ersättning vid stöld etc..

Har ju inte fått priset på premien ännu men undrar om någon här använder sig av dom och vad ni har för erfarenheter?
Vill ju inte betala lite för att sedan inte få ett skit om det sen händer nått...

Har Sveland på bilen, och är nöjd än så länge.

Visste inte att de hade MC-försäkringar faktiskt. Återkom gärna med vilka priser du fått.

Jag hadde mycket krångel med dom när jag hadde snöskotern försäkrad där. Fick påminnelser om obetalda räkningar ÄVEN fast jag betalat dom. I och för säg så var dom ju trevliga och bad om ursäkt varje gång det inträffade.
Nä som sagt lite oseriöst f-bolag enligt min uppfattning.

Jag hadde mycket krångel med dom när jag hadde snöskotern försäkrad där. Fick påminnelser om obetalda räkningar ÄVEN fast jag betalat dom. I och för säg så var dom ju trevliga och bad om ursäkt varje gång det inträffade.
Nä som sagt lite oseriöst f-bolag enligt min uppfattning.

Ja dom är inte så stora och ska vara billiga då blir man tyvärr lite misstänksam. Får väl se vad det blir för pris och sen fråga vad dom har att säga till sitt försvär om sånna här grejjer.

Hej;

Har för mig att de bara har såkallad "året-om" försäkringar när det gäller hojar, annars fick jag ett bra pris när jag ville försäkra Aprilian...

//Dio

Ja dom är inte så stora och ska vara billiga då blir man tyvärr lite misstänksam. Får väl se vad det blir för pris och sen fråga vad dom har att säga till sitt försvär om sånna här grejjer.

Hade min bil där, var det billigaste bolaget jag hittade vid tillfället. Då nästkommande års premie kom så hade den gått upp från 8100:- - 13200:-!
Trodde det var ett skämt, men dom ursäktade sig med att dom haft en hel del skador i min region som påverkade premiehöjningen.
Letade återigen bolag och hittade ett som var ännu billigre så det blev ett byte. Råkade ungefär samtidigt ut för en parkeringsskada utanför en ishall en knapp månad innan premietiden förföll. Och den skadan reglerades utan problem.

mvh/U

Jag jobbar som försäkringssäljare själv och jag har sålt försäkringar för sveland i några år. Bara jag själv har sålt försäkringar för flera miljoner till sveland och mitt bolag har säkert sålt för hundra tals miljoner. jag tycker sveland är bra och det är inte mer kunder som klagar på sveland än något annat bolag.
mitt tips är jämför årspremie och självrisker och sen tar du den som verkar bäst oavsett vad försäkringsbolaget heter.

Jag använde Insurancefinder, fick bästa pris på Sveland. Hade heller aldrig hört talas om dom, men premien var bättre än bilport & mc, samt att självrisken var normal och inte hutlösa 10´000 som hos bilsport. Har inte haft problem med räkningar och ingen skada reglerad heller...än. :gnissla Ta i trä

Jag hade Sveland på min bil. När den senare blev påkörd och skrot tog det över 6 månader innan jag blev ersatt. Det hela fördröjdes lite av en polisutrdning (ca 2 mån). Men när utredningen var klar fick jag ligga på dom dom bara F_N för att det skulle hända något. Det föll hela tiden mellan stolar, papper kom bort, dom tappade bort polsutredningen så jag fick faxa en ny kopia till dom. Jag ringde ofta Länsförsäkringar som var de vållande partens försäkringsbolad och fick många goda råd. Länsförs förstod inte heller vad det var som Sveland höll på med för Länsförs väntade länge på papper från Sveland för att kunna avsluta ärendet.
Jag ska försöka avsluta historien (för den är mycket längre än så här) med att säga att jag var jävulskt missnöjd med sveland. Jag fick hela tiden ringa länsförs för att höra hur det skulle gå till och sedan ringa sveland och berätta för dom hur dom skulle göra sitt jobb.
Min bil var en gammal sur 745:a som jag fick 13.000 för. Jag kunde ju skaffa en ny likvärdig för egna pengar medanutredningen pågick. Men om jag hade en bil för 200.000.. det hade varit lite värre.

Jag vill avråda alla från det försäkringsbolaget, jaja jag vet, alla kan ha otur men detta kanske var 20% otur och resten slarv.

If you pay with peanuts you get the monkeys. Så är det!

Man får vad man betalar för Sveland är billigt skit nu har jag inte varit med om nåt med mc men har haft djuren försäkrade där (häst och hund) å dem e helt omöjliga att ha å göra med bara trassel och händer det nåt så ska försäkringsbolagen fan fungera.. Tacka vet jag Folksam inte dyrast inte billigast men händer det något så löser dem problemet utan konstigheter. :) Å det är jävligt skönt.. annars kan man ju lika gärna strunta i att försäkra å spara dem pengarna ifall att det händer nåt... Mindre struligt..

Skickade en prisförfrågan till dom imorse, med hopp att få lite mindre svindyr försäkring...
Men ICKE! 25.224kr hel/hel åretrunt! :huvet
Ska man sen dela upp betalningen tillkommer 6%. :gnissla

Har Sveland på bilen, fick den totalt sönderrepad. Ringde fick skadenummer lämnade in bilen o allt va klart. Hur smutt som helst:tummenupp

Tecknade en hel/hel på Sveland genom InscuranceFinder igår på den nya hojen, R1-07 är själv 29...haft kortet i ett år och bor i Borås...17828...3000självrisk både på stöld å vagnskada...tycker jag låter som en bra deal. Enda nackdelen är väl att den inte går att ställa av...men får väl göra som alla andra å sälja hojen när det blir dags:tungan

Tack för alla svar!

Som vanligt är det olika erfarenheter bra och dåliga, men det ger mig i alla fall en bättre bild! Det viktigaste för mig är i slutändan inte priset om det blir massa strul när det väl händer nått. För då kan man ju köra med bara trafik och spara pengarna eller hur!?
Dom tips jag fått tidigare är att dom större bolagen brukar tjaffsa mindre när det kommer till ersättning, hur mycket det stämmer vet man inte förrän man sitter där..

Jäkla djungel det här med försäkringar. Jag tycker folksam har en bra försäkring med ok premie enligt mig 1500:-/mån för halv men då är det en åretrunt och det är detta jag inte gillar. Vill ju kunna ställa av och på, inte betala 1500:- när den står för vintern! Kunde få ner den till 1200:-/mån halv med smc kurs också, inte så pjåkigt för en ung stockholmare..

Peace

SMC-försäkring

Jag skulle vilja slå ett slag för Folksams SMC-försäkring. Gå sen en SMC-utbildning (Sporthojskurs) på bana och få premien halverad, iaf fick jag det. Jag betalar idag 950kr/mån för halvförsäkring. Jag är 29år, fick tillbaka mitt körkort 2003, kör en R1'a och bor i Göteborg. Det är både billigt och sen får man smiska runt hojen på bana oxå :tummenupp

GSXR750 -98, 32år, bor på landet i egen villa

Sveland:
Trafik / Helår 18800kr :skrämd

Folksam:
SMC Sporthojsinstruktör
Trafik / Helår 4773kr och avställningsbar :)

Buell M2 -02, 27år, lägenhet i liten stad, runt 50k invånare.

Sveland:

Helförsäkring / Kvartalsbetalning = 2700/år.

CBR600RR 2003
Kille
29 (några dagar ifrån 30)
Göteborg
Lägenhet
Parkerad i låst garage

IF/HONDA

Hel / Hel Årsförsäkring = 16007:- (Självrisk = 25.000:- )

FOLKSAM

Hel / Hel Årsförsäkring = 2335:-/månaden (Självrisk = 6000:- )
Halv / Hel Årsförsäkring = 1048:-/månaden
Hel / Månad = 3785:-/månaden. KAN ställas av
Halv / Månad = 1560:-/månaden. Kan ställas av
Trafik / Månad = 910:-/månaden

SALUSANSVAR

Hel / Hel Årsförsäkring = 28020:- ( Självrisk = 6000:- )
Halv / Hel Årsförsäkring = 12577:-

SVELAND

Hel / Hel = 39627:- ( Självrisk = 3000:- )
Halv / Hel = 27839:-
Trafik = 22018:-

LÄNSFÖRSÄKRINGAR

Hel / Hel (Årsförsäkring) = 32325:- ( Självrisk = 8000:- )
Halv / Hel (Årsförsäkring) = 23704:-
Hel / Hel 24+ = 26008:- ( Självrisk = 8000:- )
Halv / Hel 24+ =22216:-
Trafik 24+ = 8184:-

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul