Erfarenhet av slipon vs helt standard

sjobas

Ny medlem
Gick med
19 Oct 2006
Ort
Boden
Hoj
gsx-r1000 k3
Nån som bänkat sin standardhoj för att sen snöra på ett slipon och sett vad det ger för resultat?
Utan att mappa den alltså.
Jag är medveten om att det inte ger nåt just, men kan man tappa?
 
Provade på min RSV4:a och det gav c:a 1,5-2Hk men jämnade ut en dipp på effektkurvan samt att den inte gick riktigt lika fett på högvarv.

Allt innom loppet av 2 timmar och att jag provade Org -> slipon -> org -> slipon med samma resultat

Största skillnaden är ju utseendet och ljudet.
 
Man tappar ofta på mellanregistret där du får en svacka.
Inte livsavgörande om vi bara pratar om ett slipon.
Slänger du i ett filter får du större svacka.
Ett helsystem filter blir den rejäl...

Oftast.

Många upplever hojen "roligare" vid korvkiosksåka då den får en brantare effektkurva och känns effektstarkare efter 7000rpm sådär ungefär.
Men det är bara en känsla för i verkligheten har du tappat effekt och kompisen med originalgrejjona drar iväg.

Toppeffekten däremot kan öka men vägen dit är krokigare och tar längre tid!
 
Kan inte ett piss om det här, och förmodligen så hade jag "fel" hoj för att uttala mig med, men jg gör det ändå!

Har haft två st Yamaha FJR, en original och en med power commander och slip on, den med slip on hade samma effekt på bakhjulet som original hade i motorn. Det var en alldeles vansinnig skillnad på upplevelse av effekt, pc och slip on känndes som en helt annan hoj på alla sätt. Bättre drag, jamt drag, och mycket mera upplevt effekt. Och så kul så man fick stanna till ibland och rycka sig i underläppen för att få mungiporna att släppa från örsnibbarna.

Nu kör jag Gixxer, och bara njuter.
 
Har du en gixxer k5/k6 som det står som hoj så gör PC endel , skönare effektkurva. Har dock PC och slipon, tycker du ska köra på PC också om du ska ha slipon.
 
Mycket beror väl på hur standarmappningen och standardavgaset ser ut.

Vissa hojar har enligt tester tappat effekt med slipon.

Ducati brukar tex i regel ha relativt kass mappning standard och avgas + mappning gör under. Slipon i sig kanske inte.

Jag tror att många förväxlar detta och tycker att det blev hiskelig skillnad med sliponet, men de kanske inte tänker att ommappningen gör så stor skillnad?

Jag vet inte, är också en amatör!
 
Dyra hk är blir, men visst gör det skillnad men var i registret är nog väldigt svårt att gissa sig till.

Om jag får låna tråden lite med en liknande fråga: Hur mycket skiljer det på en ny icke inkörd motor vs en inkörd motor som kanske har gått mellan 500 - 1000 mil?

Jag har hört att det kan märkas en lite skillnad, med betoning på hört alltså inte märkt det själv. Kanske samma som att montera slipon.
 
Har bara haft 1helt ny mc, men nog märkte jag skillnad på den när den hade gått kring 100mil motför då den var helt ny.
Märker även skillnad på detta i bilar.

Nu är hojjen i fråga en sån här, och detta var ju då lovande läsning.

http://www.yoshimune.com/GSXR1000/
 
På en av dagens 1000 och 600cc så är det nog mest ljudeffekt du får.
De är så trimmade redan från fabrik, men självklart kan man plocka ut lite till med filter, avgas och en mapp.

På min zx6r från 97 så märks det däremot stor skillnad.
Originalburken på den är ju en typ bildämpare med ett par olika kammare och litet utblås.
 
Inför min första bankörning med Suzukin plockar jag av sliponet och sätter på original som medföljde. Och kör som vanligt. Dvs med målet att inte bli av med körkortet. När trafiken tunnar ut i smålandsskogarna kastar jag en blick på hastighetsmätaren. Omkring 150km/h. Genom att montera original körde jag ca 30km/h fortare än med slipon.
Det blev att vrida av på gasen och konstatera: Med slipon känns det på grund av ljudet som det går 30km/h fortare. Svårt att motstå.
 
Kör husaberg fs 570. Allt är nog lite relativt vad man har för hoj och egenskaper. Tyckte min gick varm orginal och den kändes nästan strypt. Slängde på helsystem och lät den mappas. Fick bra med pulver och gasresponsen vart bättre. ljudet gör ju sitt för känslan. tappade lite i mellanregistret men fick det tillbaka och lite till på toppen. handlar nog lite hur man är som förare och vilken körstil man har. Jag upplevde allt positivit hur som haver...
 
Nu var ju frågan slipon UTAN att mappa..
Hojjen i fråga är en gsxr1000 k3
 
Enbart slipon vs original är väl som så mycket annat i dessa enklare trimningssammanhang att det förmodligen ser coolt ut samt ger en förändrad ljudbild med i vissa fall någon / några hk mer om man har tur men naturligtvis även kan tappa effekt.Annars tror jag det kan kvitta när jag inbillar mig att tillverkaren av hojen som förmodligen lagt ut enorma summor redan vid ritbordet på varje specifik modell knappast väljer att släppa den färdig med delar som inte hör hemma på hojen.Tillverkaren av hojen har ju dessutom en del parametrar som buller, effekt, bränsleförbrukning mm att ta hänsyn till för ett helhetsgodkännande av diverse myndigheter som tillbehörsbranschen ifråga om slipon ibland kan negligera när detta godkännande / ansvar då faller på ägaren till hojen som har skyldighet att via andra instanser få ett tillbehörs avgassystem godkänt om det råder tveksamhet om buller mm.

Ovanstående betyder då mer kortfattat : om man har en hoj där avgassystemet gjort sitt så sätt gärna på ett slipon och kör så det ryker ... :crash
 
Last edited:
Hade slip-on och filter utan mappning tidigare och då var registret toppigt och generellt väldigt dålig känsla vid bankörning!

Sen monterade yoshi racesystem i titan :D och mappade allt hos Andersson Turbo med resultatet att jag fick en jämn fin effektkurva så den drar jämt hela vägen och det gjorde ffa långsamma kurvor väldigt mkt lättare! Enligt Andersson så gick det att ta ut lite mer hk fast då blev registret inte alls lika bra.

Så antingen kör du original eller mappar med slip och filter!
 
Det man vill åstadkomma med ett slip on, förutom tuffare örnörn-ljud är väl att minska mottrycket i avgassystemet för att kunna trycka igenom mer förbränningsgaser. Om man bara ökar motorns förmåga att dra i sig luft utan att kompensera med mer bränsle så lär det inte bli nån mer power, såvida inte motorn gick för fett från fabrik och det lär väl vara ganska osannolikt med tanke på avgaskraven idag. Snålställd luft/bränsle-blandning=nordpolen smälter saktare.

Slip on är annars ingen dum ide eftersom det kommer kännas som att det går fortare (bra för humöret) utan att det gör det (bra för hälsan). Vill ha 4-1 med megafon till min dunderklump så jag kan inbilla mig att det går undan!
 
Effekt brukar det inte behövas mer av. Om man märker skillnad så är väl det bra, om man inte gör det så känner i alla fall jag att det är lite skitsamma. Ljudet är ju det som gör det hela så mkt roligare. Att få möjligheten att kunna få gåshud bara av ljudet vid avslag på gasen gör att ett slipon är värt så otroligt mkt. Jag köpte mivv då deras system är anpassade för originalmapp. Det är skönt att veta att motorn inte går för snålt!
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top