Erfarenhet av skadestånd i samband med olycka?

mattsster

Ny medlem
Gick med
17 Apr 2008
Hoj
KTM DUKE 690 2010
Blev prejad av en bil i augusti, vilket resulterade i en krock och bruten handled som följd.
Har fått sedvanlig ersättning för sveda och värk från försäkringsbolaget, men nu undrar polisen om jag vill yrka på skadestånd för vållande till kroppsskada.

Någon som har någon erfarenhet av detta? Dras det igång en lång rättsprocess? Kan motparten bli dömd och hamna i belastningsregistret? Eller handlar det bara om att han måste betala en summa i skadestånd till mig? Polisen svara lite luddigt på detta, så jag tänkte att det fanns mer erfarenhet på nätet...

Det var ingen galning, och jag har absolut inget intresse av att göra hans liv surt, men faktum är att skadan kommer vara segdragen och påverkar mig väldigt mycket. Tycker inte ersättningen för sveda och värk från FB är i närheten av kompensation nog...

Så, hur funkar detta?

Gör det oavsett...trots att det inte var med flit så var det trots allt hans fel o hans aktion kunde skadat dig bra mycket mer än vad det gjorde.

Om nu skadan kommer vara "segdragen" och "påverka" dig mkt, innebär det bestående men?
Mitt råd är att inte stänga ärendet hos FB innan du gjort en invaliditetsnedsättningsundersökning av handleden när läkaren sagt att den är läkt.

Har du en funktionsnedsättning som är bestående ger detta dig rätt till ersättning efter en procent baserad (hur stor funktionsnedsättningen är i procent) tabell.

Lycka till :)

Jo, fb har varit kanonbra och informerat att man följer upp skadan och ersätter mer för invaliditet och ärr mm efter ett år. Men det här med skadestånd vr tydligen något som låg utöver detta, och handlar mer om "vållande till kroppsskada"

Ingen här som blivit påkörd och fått samma fråga från polisen?

Jo, fb har varit kanonbra och informerat att man följer upp skadan och ersätter mer för invaliditet och ärr mm efter ett år. Men det här med skadestånd vr tydligen något som låg utöver detta, och handlar mer om "vållande till kroppsskada"

Ingen här som blivit påkörd och fått samma fråga från polisen?

Svarade att jag ville få det prövat men det hjälpte föga. Vet inte ens vad snubben fick för straff mer än ett; "han fick väl lite böter", av den korkade polisen. Tycker inte du ska lämna möjligheten oprövad. Lite tankeställare för den vållande om han nu gjorde en riktig dumhet eller agerade i affekt. Jag tycker man ska agera mer på de, om än futtiga, möjligheter som finns. Om inte annat kan det väcka ett medvetande hos dem som handlägger ärendena, fler "domar" kan på sikt bidra till att medvetandegöra omgivande trafikmiljö om oss och vilka konsekvenser det kan bli av malörer och känsloutbrott.

I mitt fall så fanns det ingen tvekan om hur det gick till eller vem som var vållande. Samme hillbillysheriff som ställde frågan motarbetar sen konsekvent mig genom hela processen och omöjliggjorde skadeståndsanspråken.

Pallar du så kör. Risken att du skulle bli överkompenserad få nog anses försumbar...

Jäklar måste ske massvis av olyckor i trafiken varje dag med mindre kroppsskador som denna. Jag har alltid i mitt enfald trott att man lämnar sådant utanför rättsliga påföljder om det är en solklar olycka och "mänskligt" misstag av den vållande.... Man lär sig något nytt varje dag.

Att få skadestånd från motparten i detta läge är nästan omöjligt i Sverige. Ersättningen får du via FB, vilket verkar fungera bra.

Det går att försöka men den vägen skulle jag hålla mig borta ifrån, kostar bara pengar och ger inget i slutändan.

Vi lever inte i usa så alla former av skadestånd är mest att betrakta som symboliska. Enda anledningen att anmäla är väl bara för att man tycker den andra personen förtjänar att betala lite läropenning.

Jag själv ångrar att jag inte anmälde en kille för en väldans massa år sedan, han mejade ner mig på min 125a med en vänstersväng och jag tyckte inte då att han behövde straffas för det misstaget. Ett halvår senare när jag sommarjobbade på samma firma så visade det sig att han på hela fabriken spridit ut att det var mitt fel trots att han var den som dömdes vållande.
Dessutom blev jag förhörd av polisen för att han till dem påstått att min 125a var trimmad och inte längre en 125a. Ungefär som att det skulle ha gjort någon skillnad även om jag suttit på en literklubba.

Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka