Erfarenhet av Scorpion och Caberg?

Abderus

Harley Davidson Breakout
Gick med
7 Jun 2024
Ort
Stockholm
Hoj
Custom
Någon som har erfarenhet av Scorpion EXO HX1 och Caberg Drift Evo?

Jag och tjejen är sugen på att köpa dem. Dock skulle vi vilja byta ut solvisiret till solvisir i klarglas. Hittar inte de när jag googlar.

Innan någon påpekar hur korkat det är med genomskinligt solvisir så är det väl lika bra att förklara att vi ska köpa mörka visir och låta solvisiret endast fungera som vindskydd när vi kör med uppfällt visir på kvällarna.
Körde så med min Schuberg hjälm. Tänker att det borde finnas till Scorpion och Caberg hjälmarna också. Hittar de inte dock.
 
Ägare av Caberg Evo Drift. Utan tvekan den absolut sämsta hjälm jag någonsin haft. Så jävla bullrig / högljudd. Sedan är den stor som en ballong. Trycker i pannan.

Men säkerheten och priset är bra och solskyddet riktigt grymt.
 
Jag har en Scorpion EXO 1400 Carbon och är i alla fall riktigt nöjd med den. Kör alltid med hörselproppar så ljudnivån kan jag inte uttal mig om. Men riktigt lätt och bra hjälm, ECE22.06 var ett krav för mig.
 
Är även intresserad av Simpson Venom, men har hört att det är en väldigt högljudd hjälm.
 
Prova bägge och se vilken som passar din huvudform bäst
 
Någon som har erfarenhet av Scorpion EXO HX1 och Caberg Drift Evo?

Jag och tjejen är sugen på att köpa dem. Dock skulle vi vilja byta ut solvisiret till solvisir i klarglas. Hittar inte de när jag googlar.

Innan någon påpekar hur korkat det är med genomskinligt solvisir så är det väl lika bra att förklara att vi ska köpa mörka visir och låta solvisiret endast fungera som vindskydd när vi kör med uppfällt visir på kvällarna.
Körde så med min Schuberg hjälm. Tänker att det borde finnas till Scorpion och Caberg hjälmarna också. Hittar de inte dock.
Inte avsett att ifrågasätta men nyfiken på varför ni vill köra med öppet visir just på kvällarna? Själv tycker jag att det blir irriterande blåsigt bara av att ha en liten glipa öppet i visiret, men man är olika känslig såklart.
 
Förutom blåsten blir det en fin insektssamling i ansiktet på kvällarna.
Och jag har inte använt någon hjälm med solvisir där inte visiret trycker rätt hårt på näsan när man kör med riktiga visiret öppet. Och jag har inte Zlatannäsa.
Mina tankar när jag köper hjälm.
- Högsta säkerhetsklassningen, nu 22-06
- Den hjälmen eller majoriteten av den tillverkarens hjälmar ska ha minst 4 stjärnor i SHARP.
- Fler än två skalstorlekar, helst fyra så man inte kör ikring i en jättebubbla om man hamnar på gränsen mellan storlekar.
- Bekväm.
- Gärna tyst men öronproppar går åt ändå.
 
Inte avsett att ifrågasätta men nyfiken på varför ni vill köra med öppet visir just på kvällarna? Själv tycker jag att det blir irriterande blåsigt bara av att ha en liten glipa öppet i visiret, men man är olika känslig såklart.
Kör man med ett mörktonat visir så ser man väldigt dåligt på kvällarna (i mörker) med visiret nere. Så det är bara för att kunna se.
 
Kör man med ett mörktonat visir så ser man väldigt dåligt på kvällarna (i mörker) med visiret nere. Så det är bara för att kunna se.
Nu förstår jag inte.
I hjälmar med solvisir har du i normalfallet ett vanligt ofärgat yttre visit som täcker hela öppningen och innanför sitter ett färgat mindre visit som man fäller ned från sin dolda plats i skalet när det är soligt och fäller upp när det inte är soligt.
 
Kör man med ett mörktonat visir så ser man väldigt dåligt på kvällarna (i mörker) med visiret nere. Så det är bara för att kunna se.


Ok, så om jag fattar dig rätt så handlar det om att ni vill ha svart visir mycket för att det är snyggt men vill kunna ha en liten fail safe i form av ett nedfällbart klart visir på kvällen? Hade annars tipsat om att skaffa fotokromatiskt visir, det anpassar sig efter solljuset och är rätt så mörkt vid svenskt solsken men blir helt klart vid mulet, natt, tunnlar etc, så slipper du klyddet med ett extra invändigt visir. Men låter som att det inte uppfyller dina krav då :)
 
Kör man med ett mörktonat visir så ser man väldigt dåligt på kvällarna (i mörker) med visiret nere. Så det är bara för att kunna se.
Blev det Caberg Drift Evo? Vad tycker du i så fall? Priset verkar rimligt (Evo II) och den känns bra på huvudet efter en kortare provning
 
Har 2st caberg evo drift 2or, en vanlig en i carbon :)

Nackdelar: Bullrig, halvstökig interiör, saknar "top notch" kvalitetskänsla, klick/låsnings knapp för visir kan strula, knepig ta av/på.

Fördelar: Pris, säkerhet, vikt, bra utrymme för högtalare, bra aerodynamik.

Jag personligen ser låsningsknapp för visir och bra plats för högtalare som något relativt unikt för evo drift, därför jag kör med dem :tummenupp
 
Den med solvisir jag haft, (inte nån av dom nämnda) har två nackdelar. Solvisiret trycker på näsan. Solvisiret är kass som vindskydd.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top