Erfarenhet av Saab 95 kombi

yamahafreak

Ny medlem
Gick med
29 Dec 2004
Hoj
Yamaha
Hej
Jag står i valet och kvalet på vad jag skall köpa för bil och tycker saab 95 kombi är fina. Vad har ni för erfarenheter av dessa bilar, vilken årsmodell skulle ni rekommendera och vilken modell?
Vad skall man kolla extra noga på?
Är de dyra att försäkra och serva?

Tycker det är fina bilar, synd att de flesta rostat bort.

Bifogat

• 9508.jpg
    9508.jpg
    12.6 KB · Visningar: 55
yamahafreak skrev:
2539746 Hej
Jag står i valet och kvalet på vad jag skall köpa för bil och tycker saab 95 kombi är fina.

Du verkar ha samma beslutsångest som jag.Själv sneglade jag på volvo 855 innan jag konstaterade att v70 inte är så mycke dyrare,saab 9-5 (trotts att jag är saab alergiker),och som mindre alternativ bmw 3-serien (helst med sexa) och audi A4.Sneglar efter två-år fortfarande på dom men sen jag började cykla till jobbet (under 3 km) så använder jag bilen så sällan så jag tycker inte det finns någon anledning att byta bort 745:an så länge den går felfritt (det blir racehoj istället).

Yabba skrev:

Köp dock inte en av dom nyaste modellerna, då dom saknar det fiffiga extrasätet i skuffen.

Jag skulle tippa att en 77 är bästa köp, då dom 76 fick en enklare form av avgasrening som stal en del effekt, 77 fick dom dubbelportsförgasare som återställde det ursprungliga överflödet av effekt till 65hk.

Har en Aero -02 inte haft några problem. -02 fick den en facelift som va ganska omfattande till -03 vart det några förändringar och -04 fick den en mindre facelift. Dock många som haft problem med div saker på dom.. titta även till forum.saabturboclub.com

Pinky skrev:
2539769 Det blev ingen T5:a antar jag?
Nej det blev inte just den bilen men har inte uteslutit varken 855 eller v70 ännu.
Jag sitter inte i sjön så jag har tid på mig att välja...

:huvet
Hornpelle skrev:
2539799 Du verkar ha samma beslutsångest som jag.Själv sneglade jag på volvo 855 innan jag konstaterade att v70 inte är så mycke dyrare,saab 9-5 (trotts att jag är saab alergiker),och som mindre alternativ bmw 3-serien (helst med sexa) och audi A4.Sneglar efter två-år fortfarande på dom men sen jag började cykla till jobbet (under 3 km) så använder jag bilen så sällan så jag tycker inte det finns någon anledning att byta bort 745:an så länge den går felfritt (det blir racehoj istället).

Jo jag kan verkligen hålla med dig om att jag har beslutsångest. Jag står och väljer mellan saab 95 kombi, volvo 855 eller v70 och audi avant....
Kommer nog fan aldrig kunna bestämma mig

Last edited:
Har en 2003 2,3T.

Med tonade framsidorutor, sjukt säpo :tummenupp

fin bil, inga problem förutom ytan som täcker backspegel där den fäster i bilen krackelerar. Tydligen känt materialproblem på dom saabarna.

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra