Erfarenhet av nätmäklare?

SuperMicke

█ █ █
Gick med
14 Feb 2004
Hoj
Sörmland
Är på gång att sälja min lya (~500'000) och undrar om det är nån som har använt hemverket.se eller någon liknande?
Det är ju hyfsade priser, men jag tolkar det som att man får betala avgiften oavsett om dom lyckas sälja eller inte?

Hos en vanlig mäklare får man ju pynta ett gäng procent men bara om dom lyckas sälja och dom sköter oftast allt som fotografering av objektet och visning och budgivning och sånt också.

Hur har/hade ni gjort?
Tips på bra (nät)mäklare?
Ska man bita i det sura äpplet och pynta en finmäklare eller chansa med en billigare fulmäklare på nätet?
Kanske rent utav sälja den själv på blocket, men hur gör man med värdering och budgivning då?

Många frågor :huvet

Cheyen är mecklare..

Och jag kan ärligt säga att jag blev förvånad över hur mkt de faktiskt gör som man inte riktigt visste om.

Fundera på allt om dolda fel försäkringar, risk för fel vid överlåtelser etc.. Samt att de de facto normalt får upp priset så pass mkt att deras provision betalar sig självt..

Och det är fan så mkt skönare att ha nån som säger: "Gör det här till på lördag, då kommer en homestager, jag ringer lördag em och stämmer av, och sen dyker jag upp några timmar innan visning på söndag för att fixa lite.."

Ofta är lägenheten såld innan de ens tagit in den för att de har köpare på vänt..

Och dessutom skulle jag aldrig köpa utan mäklare, händer nåt står man där med pungen i brödrosten!

Jag skulle helt klart satsa på en nätmäklare. Polaren hade en sådan (vet ej om det var Hemverket dock) och de skötte visningen med glans. Bra betalt fick han också. Jag menar, köparen skiter ju fullständigt i vilken mäklare som säljer skiten så länge det ger ett seriöst intryck. Vanliga mäklare tar hutlöst betalt.

Kikade runt lite på Hemverket och det verkade ju bara vara en svindyr blocketannons i annat format. Säljaren måste fota lgh själv för att maila bilderna. Hur många privatpersoner kan fixa till attraktiva bilder på sin lgh med en svenssonkamera för 1500 spänn. Sen om det blir visning blir det av en "anvisad visningsvärd". Vem vet vad det kan va för stolpskott.
Mäklaren som sålde lghen som jag köpte fixade bilder, annonser på nätet(deras egen sida, hemnet,blocket), annonser i lokalblaskan, skötte all telefonkontakt med spekulanter, fixade visningar och fixade kontrakt.

BTW: kan man inte göra avdrag för mäklararvodet?

hmmmm...

EDIT: så.

Last edited:
Cheyen är mecklare..

Och jag kan ärligt säga att jag blev förvånad över hur mkt de faktiskt gör som man inte riktigt visste om.
Vad gör en vanlig mäklare som inte en nätmäklare gör och varför är det så mycket dyrare?
Fundera på allt om dolda fel försäkringar, risk för fel vid överlåtelser etc..
Finns det "dolda fel försäkringar"? Då måste man väl göra en besiktning också som brukar kosta extra?
Samt att de de facto normalt får upp priset så pass mkt att deras provision betalar sig självt..
Jag är faktiskt tveksam till att det finns så stora marginaler på min lya, att provisionen betalar sig själv och det är väl egentligen därför jag frågar. Fast jag har ju inte fått den värderad än. Skulle jag få den värderad till ett pris x kronor mer än vad jag tror att jag kan få så anlitar jag nog gärna en mäklare för motsvarande x antal kronor.
Och det är fan så mkt skönare att ha nån som säger: "Gör det här till på lördag, då kommer en homestager, jag ringer lördag em och stämmer av, och sen dyker jag upp några timmar innan visning på söndag för att fixa lite.."
Det blir inte tal om någon homestaging eftersom lägenheten står tom.
Ofta är lägenheten såld innan de ens tagit in den för att de har köpare på vänt..
Ett klart plus!
Och dessutom skulle jag aldrig köpa utan mäklare, händer nåt står man där med pungen i brödrosten!
Vad skulle kunna hända menar du? Som inte hade hänt om en mäklare hade sålt?

Jag skulle helt klart satsa på en nätmäklare. Polaren hade en sådan (vet ej om det var Hemverket dock) och de skötte visningen med glans. Bra betalt fick han också. Jag menar, köparen skiter ju fullständigt i vilken mäklare som säljer skiten så länge det ger ett seriöst intryck. Vanliga mäklare tar hutlöst betalt.
Det är lite så jag tänker också. Vet du om han fick betala extra för visningen?

stevooooo skrev:
Kikade runt lite på Hemverket och det verkade ju bara vara en svindyr blocketannons i annat format. Säljaren måste fota lgh själv för att maila bilderna. Hur många privatpersoner kan fixa till attraktiva bilder på sin lgh med en svenssonkamera för 1500 spänn. Sen om det blir visning blir det av en "anvisad visningsvärd". Vem vet vad det kan va för stolpskott.
Mäklaren som sålde lghen som jag köpte fixade bilder, annonser på nätet(deras egen sida, hemnet,blocket), annonser i lokalblaskan, skötte all telefonkontakt med spekulanter, fixade visningar och fixade kontrakt.

BTW: kan man inte göra avdrag för mäklararvodet?
Jo, hemverket verkar bara halvbra (men billig) och därför undrade jag om nån här hade provat?
Man får dra av mäklararvodet när man skattar för vinsten har jag för mig.

Det är lite så jag tänker också. Vet du om han fick betala extra för visningen?
Ingen aning. Din lägenhet är å andra sidan inte särskilt dyr, så en vanlig mäklare behöver inte bli så kostsamt. Om du dealar till dig 2,5 procent av köpesumman stannar ju kostnaden på 12 500 kr. Det är inte brutalt.

Anlitar du en "vanlig" mäklare så har du oftast mer och bättre kanaler att få marknadsfört din lägenhet och i förlängningen få ut mer betalt.

Dock är verkar ju din lägenhet inte vara av det dyrare slaget så nån überavancerad marknadsföring kanske ändå inte är nödvändig, du lär få ut
vad den är värd ändå.

Sen är det inte jättemycket som går fel i just lägenhetsaffärer. Om du inte försökt dig på att kakla om badrummet på egen hand och gjort ett helruttet jobb så finns det inte mycket att behöva försäkra sig för. Jag jobbar på en av de största mäklarfirmorna i Göteborg och utav de hundratals lägenhetsaffärer som passerat här så är det väldigt få där man gjort besiktning överhuvudtaget. Det är annat med villor, där finns fler felmöjligheter..

Last edited:
Det blir inte tal om någon homestaging eftersom lägenheten står tom.

Du har en jäkla massa förpliktelser som säljare och skulle något hända, elfel, vattenskada, vitvaror som rasar etc så är det inte kul. Det finns ingen RH-garanti när man säljer lya, ochska du inte dumpa priset finns det definitivt ingen vettig själ som vill köpa den.

Homestaging i ditt fal skulle innebära att de förser den med möbler, de har oftast lager med möbler och sånt för att inreda och dekorera lite.. Ett stort plus för intrycket vid sälj och värdering.

Så dyrt är det inte.. Cheyens miniarvode är nånstans under 20k..

Jag har inget intresse i det, ger bara min bild efter att jag fått se mäklarvärlden "inifrån".. Ta vilken byrå som helst (även om jag vet vilken JAG tycker är bäst, men den åsikten är kanske mindre ofärgad :tungan ) bara du inte går till Erik Ohlsson.

Sen råkar jag veta (fast inte genom cheyen) att ERA kommer erbjuda massa spännande grejer inom kort.. Vet inte när dock men de är nog värda att ringa.

Lyft luren och plinga typ ERA, Svensk Fast, Husman Hagberg eller så.. Ring 2-3 olika och hör vad de har att komma med.. Och var jävligt kritisk mot det där nätmäkleriet. Är de så mkt billigare är det inte för att de inte åker bil till sina kunder, för det är en försumbar kostnad i det stora hela för de "riktiga" mäklarna, det VET jag!

Du har en jäkla massa förpliktelser som säljare och skulle något hända, elfel, vattenskada, vitvaror som rasar etc så är det inte kul. Det finns ingen RH-garanti när man säljer lya, ochska du inte dumpa priset finns det definitivt ingen vettig själ som vill köpa den...

Jo, det finns RH-garanti. Man kan använda sig av friskrivning i köpebrevet. Dessutom så blir man som säljare enbart ersättningsskyldig för dolda fel som INTE gått att upptäcka vid en besiktning.

Mina päron sålde villan med hjälp av nån nätmäklare (kommer inte ihåg vilken).
Kostade runt 8 lax har jag för mig jämfört med runt 95 om dom skulle anlitat en vanlig. Det funkade bra, fick ju fota å beskriva huset sen fixade mäklarn till beskrivningen lite proffissionellt (stavning?) å skickade prospekt som kunde delas ut på visning som dom fick sköta själva. Mäklaren fixade allt pappersarbete och annonsering.

En bekant till mig sålde sin lägenhet med hjälp av en nätmäklare. Mäklaren kostade 6000 kr och fixade med annonser på alla stora annonssajter, inredningstips och de såg till att de som skulle på visningen visste var de skulle - dock fick han sätta ut skylten i dörren själv och likaså ta foton. Det gjorde han med sin 1500 kr-svenssonkamera och han tjänade mer än 100% på lägenheten. Billigaste vanliga mäklaren hade ett minimiarvode på 20 000 kr vid lägenhetsaffärer så där sparade han in ett par kronor också.

Att mäklaren står för homestaging tillhör inte det vanliga, förpliktelserna är desamma med som utan mäklare. Jag har tidigare köpt lägenhet utan mäklare emellan och kollade upp det där. I mäklarnas avtal står det klart och tydligt att det är köparens plikt att granska standarden på lägenheten och att den köpes i befintligt skick. Dolda fel är säljaren ansvarig för om denne vet om dem. Man är ansvarig för vissa saker i lägenheten 2 år efter försäljning oavsett om man har mäklare emellan eller inte. Har man inte mäklare emellan kan man alltid ta in en extern besiktningsman som avgör standarden och kollar efter dolda fel, mögel i badrum etc. Vissa föreningar skickar automatiskt ut en besktningsman när man säljer privat, exempelvis HSB.

Som köpare är det sjukt svårt att vinna en tvist, jag vet av erfarenhet då mina föräldrar gick på en nit. Det ligger på köparen att bevisa felet och dessutom att säljaren visste om felet. I huset mina föräldrar köpte var det fukt, de borrade ett hål i golvet på nedervåningen (suteränghus) och det stod vatten upp i grunden. Trots att det helt tydligt var ett dolt fel förlorade de rättegången etersom att de inte kunde evisa att säljaren kände till felet.

Mäklare är skönt och smidigt och det känns tryggt att ha någon att fråga, det är dessutom avdragsgillt. Men om man inte har ett väldigt attraktivt objekt tror jag man kan sälja det till nästan lika bra pris privat eller med en nätmäklare.

Om du dealar till dig 2,5 procent av köpesumman stannar ju kostnaden på 12 500 kr. Det är inte brutalt.
Nä, det låter helt ok faktisk. Betydligt bättre än dom 7% som jag fick pynta när jag sålde min förra lägenhet.

Anlitar du en "vanlig" mäklare så har du oftast mer och bättre kanaler att få marknadsfört din lägenhet och i förlängningen få ut mer betalt.
Ja, och framförallt är det ju smidigare :)
Lyft luren och plinga typ ERA, Svensk Fast, Husman Hagberg eller så.. Ring 2-3 olika och hör vad de har att komma med.. Och var jävligt kritisk mot det där nätmäkleriet. Är de så mkt billigare är det inte för att de inte åker bil till sina kunder, för det är en försumbar kostnad i det stora hela för de "riktiga" mäklarna, det VET jag!
ERA har jag inte hört talas om, men jag ska kolla upp det :tummenupp

Mina päron sålde villan med hjälp av nån nätmäklare (kommer inte ihåg vilken).
Kostade runt 8 lax har jag för mig jämfört med runt 95 om dom skulle anlitat en vanlig. Det funkade bra, fick ju fota å beskriva huset sen fixade mäklarn till beskrivningen lite proffissionellt (stavning?) å skickade prospekt som kunde delas ut på visning som dom fick sköta själva. Mäklaren fixade allt pappersarbete och annonsering.
Jag han tänka mig att det kan vara värt det när det blir sådana prisskillnader. Men min är som sagt inte så dyr.

En bekant till mig sålde sin lägenhet med hjälp av en nätmäklare. Mäklaren kostade 6000 kr och fixade med annonser på alla stora annonssajter, inredningstips och de såg till att de som skulle på visningen visste var de skulle - dock fick han sätta ut skylten i dörren själv och likaså ta foton. Det gjorde han med sin 1500 kr-svenssonkamera och han tjänade mer än 100% på lägenheten. Billigaste vanliga mäklaren hade ett minimiarvode på 20 000 kr vid lägenhetsaffärer så där sparade han in ett par kronor också.
Vet du vilken mäklare det var?

...förpliktelserna är desamma med som utan mäklare. Jag har tidigare köpt lägenhet utan mäklare emellan och kollade upp det där.
Så har jag också uppfattat det
Mäklare är skönt och smidigt och det känns tryggt att ha någon att fråga, det är dessutom avdragsgillt.
Jepp, får nog kolla upp lite priser:)

Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...