Erfarenhet av MOTOTUNEUSA portning

Bandit

Ha skoj
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Grizzly 600
När jag läser artiklarna på sidan så blir jag onekligen sugen på att reducera mina insugskanaler, men är det nån som har egna erfarenheter eller vet av nån som testat att porta en topp som MOTOTUNEUSA beskriver.

http://mototuneusa.com/thanx.htm

Artikel 16,17,18,19

När dom Svenska trimmarna säger "plasta" skriver Motoman "Super Sonic Nozzle High Velocity High Speed Porting Out Of the Box Ideas". Det han är mest exhalterad över är hur bra det blir i mellanregistret. Idérna är inte hans, dom har funnits sen urminnes tider.

Det är på det där sättet man trimmar en originalhoj på bästa sätt. Ska du byta ventilstorlek blir det lite krångligare, då måste du även ta bort material i insuget för att få upp flåset.

andersbrink skrev:
När dom Svenska trimmarna säger "plasta" skriver Motoman "Super Sonic Nozzle High Velocity High Speed Porting Out Of the Box Ideas". Det han är mest exhalterad över är hur bra det blir i mellanregistret. Idérna är inte hans, dom har funnits sen urminnes tider.

Det är på det där sättet man trimmar en originalhoj på bästa sätt. Ska du byta ventilstorlek blir det lite krångligare, då måste du även ta bort material i insuget för att få upp flåset.

OK så det var inte så banbrytande info med andra ord. Har du själv plastat kanaler vilket "plastningsämne" har du då använt.

Är Motomans formula 65% av insugsventilens diameter en god riktlinje på alla typer av motorer. Tex enstånka

Kanske svåra frågor :)

Bandit skrev:
OK så det var inte så banbrytande info med andra ord. Har du själv plastat kanaler vilket "plastningsämne" har du då använt.

Är Motomans formula 65% av insugsventilens diameter en god riktlinje på alla typer av motorer. Tex enstånka

Kanske svåra frågor :)

I USA använde jag JB-Weld. Här i Sverige har jag inte hittat på någon leverantör för JB-Weld. Det finns dom som säger att någon i Sverige säljer epoxy som används för portning. Jag har inte fått tag på nåt "riktigt" än. Jag kör för närvarande med Metal Epoxy med väldigt lite härdare och våldsamt noggran förankring av epoxy't i alu't.

Höjden på D-porten (och storleken samt utförande) bestäms av motorns önskade karaktäristik tillsammans med förgasare, kamaxlar, kompression, kolvtoppsform, ventiler, säten, avgasportar, kollektor, avgasrör etc etc. Rent generellt så är det nog ett bra värde för en gathoj att utgå ifrån.

Nyheter
Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP