Erfarenhet av handla från USA?

SP3-martin

mohaaaaaaaaa
Gick med
11 Oct 2005
Hoj
Speed Triple 06a, Ducati S2R 06a, MT-01 05a, såld
Är det någon som har erfarenhet av att handla ifrån usa?
vad ska man tänka på, några tips på bra sidor?

Måste ju vara en jävla skillnad på vilket företag du tänker handla ifrån? och vad? kanske... Jag tror inte det är så mycket krångel att skicka det över atlanten från USA till Sverige.. Det måste ju gå bra.

Måste ju vara en jävla skillnad på vilket företag du tänker handla ifrån? och vad? kanske... Jag tror inte det är så mycket krångel att skicka det över atlanten från USA till Sverige.. Det måste ju gå bra.

min fråga kanske va lite luddig, jag tänkte köpa lite kläder, en Alpinestarsjacka å en Iconjacka, sen kanske polarna skulle ha en Joe Rocket jacka.

Har kollat lite på http://www.motorcycletoystore.com å priserna är väldigt fördelaktiga nu när dollarn e så låg.

Last edited:
helt rätt med frakten, det är ganska lätt att få ordning på, men man kan ha otur och fastna i tullen

helt rätt med frakten, det är ganska lätt att få ordning på, men man kan ha otur och fastna i tullen

man får räkna med att fastna i tullen. blir det fortfarande billigt så köper man, och ser det som ett + om man inte fastnar.

Be butiken att inte skicka med kvittot i paketet och när du får brev hem från tullen så skickar du ner en redigerad kopia av kvittot du fick via mail eller vanlig post.. Mindre moms och tull.. :D

Pilla inte på fraktkostnaden dock eftersom den oftast står på paketet...

Billigast är oftast USPS (Us postal service) så kan handlaren skicka med dom
så tjänar man också lite... Enkelt att räkna ut kostnaden på deras hemsida om man bara vet vikten...
Lite sämre tracking möjligheter men allt jag har beställt från USA har kommit fram.. Och hitintills så är det prylar för över 160k...

Åker alltid på tull och moms :mad:

Det är sant men frågan är hur mkt moms och tull! Vissa firmor kan skriva ner köpbeloppet på tullsedeln om du frågar snällt fast du betalar fullpris! Sen skulle jag rekommedera en titt på ebay då det allt finns där och ofta till bra pris!:tummenupp

De jag köpte va billigare än i Sverige, trots att jag betalade tull o moms. Spara kanske en 1000-lapp?

Be butiken att inte skicka med kvittot i paketet och när du får brev hem från tullen så skickar du ner en redigerad kopia av kvittot du fick via mail eller vanlig post.. Mindre moms och tull.. :D

Tyvärr måste företaget skicka med kvitto i paketet enligt amerikansk lag, men visst finns det säkert många som struntar i det...

E-bay kan vara en guldgruva, speciellt så här års när många vill rensa undan 07-modellerna av t ex hjälmar och kläder.

Handla på bara, inget har fastnat i tullen för mig, och jag har beställt hundratals sändningar därifrån (för totalt MYCKET pengar). Dock ska du inte som tidigare nämnts inte glömma att räkna på tull mm.

Det enda som har försvunnit på väg hem är ett par crossgoogels jag köpte åt min brorson (värde ca 200:-).

Då jag köpt från USA så har jag fått hämtat på posten där har jag fått betala tull och postens avgifter hur kommer man undan det?

Handla på bara, inget har fastnat i tullen för mig, och jag har beställt hundratals sändningar därifrån (för totalt MYCKET pengar). Dock ska du inte som tidigare nämnts inte glömma att räkna på tull mm.

Det enda som har försvunnit på väg hem är ett par crossgoogels jag köpte åt min brorson (värde ca 200:-).

du kanske redan har kollat men fcmoto.com har en hel del kläder och där slipper du tull.
jag har handlat gaffelben, fälg, cuts och lite såna saker. de tyngsta sakerna nämnda fastnade inte i tullen men t.ex. mina bobiner och smådelar fastnade och jag fick betala tull. allt var via ebay givetvis.
beställde delar från www.exoticsportbike.com som jag har väntat på i snart 4 veckor nu men jag tror att dé säkert också fastnar i tullen, du får räkna med dé för att va på den säkra sidan.

Då jag köpt från USA så har jag fått hämtat på posten där har jag fått betala tull och postens avgifter hur kommer man undan det?

bästa sättet för att slippa tull är om du ber sändaren skicka paketet som gåva men om frakten överstiger 50$ så gäller inte det. dé é som lotteri ibland :)

Last edited:
Med lite tur kanske du kan slippa undan lite utgifter. Beror på säljarens vilja att fiffla. Tull, moms, frakt är standard som på privatimport från US.

Jag kanske misstolkade ditt inlägg, inget har fastnat i tullen och varit svårt att få igenom,. Däremot har det ibland (oftare på senare tid) kostat en slant. Det man "rent hypotetiskt" skulle kunna göra är att be säljaren att skriva ett kvitto med avsevärt lägre tullvärde på. Men det vore olagligt tror jag :rolleyes:

Jag trodde du kom undan posten, jo till lägre värde får de skicka annars så står jag över:)

Jag kanske misstolkade ditt inlägg, inget har fastnat i tullen och varit svårt att få igenom,. Däremot har det ibland (oftare på senare tid) kostat en slant. Det man "rent hypotetiskt" skulle kunna göra är att be säljaren att skriva ett kvitto med avsevärt lägre tullvärde på. Men det vore olagligt tror jag :rolleyes:

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra