Erfarenhet av FTecu

Brutale

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Oct 2014
Ort
Lidköping
Hoj
Husqvarna TE300i, Yamaha YZF R6, Kawasaki Z750, Sålda: MV Agusta Brutale Dragster 800 EAS & Kawasaki ZX6-RR
Sökt men inte hittat några vettiga trådar om FTecu´s verktyg för att flasha och ändra i ECU´n.
Någon som köpt deras kit för att justera själva på dyno?
Bra eller dåligt ?
Eller någon som skickat in och fått den flashad och har feedback ?
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
Är det till din r6?

Jag har ingen egen erfarenhet men det diskuteras en hel del på r6-forumet. Kanske är värt att kika där.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Det finns ju en uppsjö av företag som har släppt sina egna lösningar sedan den ecun knäcktes för omprogrammering.

Det svåra med den lösningen är främst att ingen bänkoperatör har erfarenhet och interface för programmering under körning.
I en ideal värld kör man powercommander i bänken och tankar sedan över mappen i ECU.

Sent from my ONE A2003 using Tapatalk
 

Brutale

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Oct 2014
Ort
Lidköping
Hoj
Husqvarna TE300i, Yamaha YZF R6, Kawasaki Z750, Sålda: MV Agusta Brutale Dragster 800 EAS & Kawasaki ZX6-RR
Det finns ju en uppsjö av företag som har släppt sina egna lösningar sedan den ecun knäcktes för omprogrammering.

Det svåra med den lösningen är främst att ingen bänkoperatör har erfarenhet och interface för programmering under körning.
I en ideal värld kör man powercommander i bänken och tankar sedan över mappen i ECU.

Sent from my ONE A2003 using Tapatalk

Det är ju så jag läst att många gjort.
 

Brutale

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Oct 2014
Ort
Lidköping
Hoj
Husqvarna TE300i, Yamaha YZF R6, Kawasaki Z750, Sålda: MV Agusta Brutale Dragster 800 EAS & Kawasaki ZX6-RR
Bike trollhättan ska kunna bänka med ftecu sägs det.

Ska lyssna med dom då, för det är inget långt dit.
Dock har jag ju min egna dyno-favorit-polare lite närmare Lidköping ändå.

Dock är det ju väll lite så som Boris JR skriver, om det finns DYNO interface i det kit man köper.
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
Jag kikade runt lite på detta i somras då jag ville "investera" i en blipper. Om du går i sådana tankebanor går vissa setuper bort. Gräver man lite så hittar man flertalet skillnader. T.ex. så tror jag att yec'en "endast" går att justera per 1000 rpm och pcv'n på 250. Om detta har något praktiskt skillnad eller låter jag vara osagt.
 

Brutale

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Oct 2014
Ort
Lidköping
Hoj
Husqvarna TE300i, Yamaha YZF R6, Kawasaki Z750, Sålda: MV Agusta Brutale Dragster 800 EAS & Kawasaki ZX6-RR
Blipper har jag inga planer på, just nu är det många andra "vill ha" prylar på listan :D
 

krilleyzf

Medlem
Gick med
14 Mar 2003
Ort
Borås
Hoj
Yamaha R1 12
Jag flashar min hoj själv via datorn. Laddar ner färdiga mappar från FT ECU Inc och R1forum.com.
Har dock ej själv provat att försöka ändra i bränsle/tändnings mapparna.
Är svårt att förklara men finns bra youtube videor som visar hur man gör.
Har endast erfarenhet av R1 års modellerna runt 2012.
Jag köpte mitt kit hos http://www.veloxracing.com.
 

Brutale

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Oct 2014
Ort
Lidköping
Hoj
Husqvarna TE300i, Yamaha YZF R6, Kawasaki Z750, Sålda: MV Agusta Brutale Dragster 800 EAS & Kawasaki ZX6-RR
Jag flashar min hoj själv via datorn. Laddar ner färdiga mappar från FT ECU Inc och R1forum.com.
Har dock ej själv provat att försöka ändra i bränsle/tändnings mapparna.
Är svårt att förklara men finns bra youtube videor som visar hur man gör.
Har endast erfarenhet av R1 års modellerna runt 2012.
Jag köpte mitt kit hos http://www.veloxracing.com.

Är du nöjd med mjukvaran då ? Inga buggar och det hänger sig ? Strul över lag alltså ?
R1 & R6 är nog snarlika ECU kan jag tänka..

Jag har väl ändra i bränsle och tändningsmappar, och turbotryck tabeller så pass mycket på bilar så jag känner mig ganska trygg med det.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Är du nöjd med mjukvaran då ? Inga buggar och det hänger sig ? Strul över lag alltså ?
R1 & R6 är nog snarlika ECU kan jag tänka..

Jag har väl ändra i bränsle och tändningsmappar, och turbotryck tabeller så pass mycket på bilar så jag känner mig ganska trygg med det.

Betänk att mcsprut är betydligt mer rudimentära och går hela tiden på TPS/RPM mapp (utom på låglast där smalbandslambda är delvis med i spelet) så utan extern lambdamätning och loggning är det en gissning i mörkret.

Min åsikt är att det är tveksamt ekonomiskt att köpa både flashprylarna och en lambdalogger, svetsa i avgasystemet och dona om man inte gör det för att det är kul att kunna mappa själv. Eknomiskt går det inte ihop....
 

krilleyzf

Medlem
Gick med
14 Mar 2003
Ort
Borås
Hoj
Yamaha R1 12
Är du nöjd med mjukvaran då ? Inga buggar och det hänger sig ? Strul över lag alltså ?
R1 & R6 är nog snarlika ECU kan jag tänka..

Jag har väl ändra i bränsle och tändningsmappar, och turbotryck tabeller så pass mycket på bilar så jag känner mig ganska trygg med det.

Vet att det funnits buggar men inget som jag har haft problem med.
Är ju FTECU Inc prylar jag kör med https://ftecu.com/.
Veloxracing är Europa distributör http://www.veloxracing.com finns bra info i bloggen på sidan.
Maila o fråga efter Mike annars. Skit bra att ha o göra med.
Finns även info på R1forum.com.
http://www.r1-forum.com/forums/10-a...faq-please-read-before-posting-questions.html
 

Brutale

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Oct 2014
Ort
Lidköping
Hoj
Husqvarna TE300i, Yamaha YZF R6, Kawasaki Z750, Sålda: MV Agusta Brutale Dragster 800 EAS & Kawasaki ZX6-RR

Brutale

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Oct 2014
Ort
Lidköping
Hoj
Husqvarna TE300i, Yamaha YZF R6, Kawasaki Z750, Sålda: MV Agusta Brutale Dragster 800 EAS & Kawasaki ZX6-RR
Betänk att mcsprut är betydligt mer rudimentära och går hela tiden på TPS/RPM mapp (utom på låglast där smalbandslambda är delvis med i spelet) så utan extern lambdamätning och loggning är det en gissning i mörkret.

Min åsikt är att det är tveksamt ekonomiskt att köpa både flashprylarna och en lambdalogger, svetsa i avgasystemet och dona om man inte gör det för att det är kul att kunna mappa själv. Eknomiskt går det inte ihop....

Det är ju absolut bortkastat om man bara vill mapa, det jag är ute efter är ju dom andra bitarna man kan justera, och håller med om att det är mkt pengar för att endast justera dessa. Man kan ju skicka in den för mindre än halva kostnaden, men då kanske man inte är 100% nöjd och vill justera mera.

I dragracingen gjorde vi samma i stort set, bara RPM vs TPS, och ingen lambda, dock logga vi den för att själva sitta och gissa i trailern efteråt, och uppe på det 30-50psi turbotryck, med methanol.
Då var det mjukvara från USA som säkert hade sitt ursprung i 80 talet, så man fick lite sammanbrott då och då.
 
Nyheter
En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Top