Erfarenhet av förgasarbyte Ktm 640

FleXusRR

Ny medlem
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Höganäs
Hoj
Suzuki sv 650
Det är ingen som bytt förgasare på en 640 och har någon kommentar om vad det gör för bågen? Kanske till och med en kurva på det...
Stör mig lite på att den släpper ut 1 dl var gång man försöker göra en stoopie och det hade inte skadat o få en prestanda ökning =)
 
Billigast är att byta till Mikuni TM40. Ger bättre gasrespons och rappare gång i motorn, samt acc-pump som kompenserar för undertryck vid snabba gaspådrag. Skicka vakuumfuggen med U-hjälpen eller nåt... :)
 
Hittade lite om den här på forumet och den skulle vara i midrange klassen.
Acc pumpen? är det en dyr historia eller? inte så insatt i själva meckandet..
Kommer antagligen lämna in den hos Jontes i Löddeköpinge.
 
Det är inte så svårt att byta fugge.. Lovar.. Blir slöseri med pengar om man skulle lämna in.. accpumpen gör att man får en jämnare gas och svarar snabbare när du gasar.. Det brukar följa med en hel del nålar, bara att testa å byta, beroende på vilket avgassystem du använder...
 
FleXusRR skrev:
Hittade lite om den här på forumet och den skulle vara i midrange klassen.
Acc pumpen? är det en dyr historia eller? inte så insatt i själva meckandet..
Kommer antagligen lämna in den hos Jontes i Löddeköpinge.


Accpumpen sitter monterad innuti förgasaren...

Billigast kommer du undan om du beställer från Tyskland...

TM40 kostar under 3000 inkl allt....

Om du lämmnar in den kan du få pynta hur mycket som helst, bli inte förvånad om du får betala 5000 för förgasaren bara, plus arbetet.... :död

Om du kan meka lite grann är det inga problem att få dit den....


Lycka till...

OBS!!!!
Kom ihåg att beställa munstycken samtidigt om du vill kunna ställa in den också, den levereras nämligen med alldeles för små.. Iaf den jag köpte... Och munstyckerna kan tydligen vara jävulskt svåra att få tag i.........
 
Oki ska ta en koll.
Hur är det med munstycke förresten ska de var ungefär samma hål som man har idag typ 170 eller det skiljer mycket från förgasare till förgasare så att man måste börja testa från noll?
 
FleXusRR skrev:
Oki ska ta en koll.
Hur är det med munstycke förresten ska de var ungefär samma hål som man har idag typ 170 eller det skiljer mycket från förgasare till förgasare så att man måste börja testa från noll?

Om du har 170 på BST40, så motsvarar det ungefär 145-150 på TM40 har jag för mig (för huvudmunstycket). Sedan kan du behöva byta nålmunstycke och lågfart också - de är aningens dyrare.
 
Zana skrev:
Accpumpen sitter monterad innuti förgasaren...

Billigast kommer du undan om du beställer från Tyskland...

TM40 kostar under 3000 inkl allt....

Om du lämmnar in den kan du få pynta hur mycket som helst, bli inte förvånad om du får betala 5000 för förgasaren bara, plus arbetet.... :död

Om du kan meka lite grann är det inga problem att få dit den....


Lycka till...

OBS!!!!
Kom ihåg att beställa munstycken samtidigt om du vill kunna ställa in den också, den levereras nämligen med alldeles för små.. Iaf den jag köpte... Och munstyckerna kan tydligen vara jävulskt svåra att få tag i.........
Vart i tyskland beställer du ifrån?Måste man ha kontokort? mvh//jacke
 
ktmjacke skrev:
Vart i tyskland beställer du ifrån?Måste man ha kontokort? mvh//jacke


Aningen kortbetalning eller förskottsbetalning...

Jag köpte genom Bergos.de det finns en annan site också, tror dom heter abp.de eller nåt...

Bara man handlar från ett större företag är det inga problem... Leveransen gick fort också... Om jag minns rätt....
 
TomK skrev:
Om du har 170 på BST40, så motsvarar det ungefär 145-150 på TM40 har jag för mig (för huvudmunstycket). Sedan kan du behöva byta nålmunstycke och lågfart också - de är aningens dyrare.

Vart sitter nålmunstycket? Hur kommer man åt det?
 
Mattan skrev:
Vart sitter nålmunstycket? Hur kommer man åt det?

Även kallat emulsionsrör, huvudmunstycket sitter monterat i detta (längst ut i änden). Det är alltså ett långt rör med en massa små hål på sidan och en mynning för nålen att gå ner i. Man måste ha bort flottörskålen.
 
TomK skrev:
Även kallat emulsionsrör, huvudmunstycket sitter monterat i detta (längst ut i änden). Det är alltså ett långt rör med en massa små hål på sidan och en mynning för nålen att gå ner i. Man måste ha bort flottörskålen.


Ah, misstänkte det.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top