Erfarenhet av Biltemas bromsbelägg?

nilax

Mullihatta -Ka-svosch
Gick med
7 Apr 2008
Hoj
Kawa zx10r -04, en grön en
Nån som har testat Biltemas bromsbelägg och kan dela med sig av erfarenheten?

Diskussion om huruvida kvalitén är kontra dyrare belägg kan gärna få undvikas, har väl stötts och blötts tillräckligt.

Om du inte vill diskutera kvaliten, vad är det då du vill veta.
Jag provade Biltemas bromsklotsar och de lät ungefär såhär:
krrr-raaassp, krr-raaassp
Fick känslan av att de fungerade bra som svarv.
Jag har för övrigt inger neg att säga om Biltemas produkter generellt, handlar ofta där. Dock ej bromsklotsar.

Hur är ex cross däcken hos biltema? Är det lönt och köpa det istället för ett par andra svindyra ?

En kompis köpte biltema bromsbelägg och det lär ungefär som när en Volvo bromsar berätta han och det slet även mer på skivorna än normalt.

Jag har provat till min gsxr 1000 01, dem gnissla satan, har aldrig haft det probelemt innan . Köpte annat märke , orka inte med gnisslet problemet borta.

Samma sak gällande bilbeläggen .. Gnisslar mer än beläggen som va slut .. Sen vet ja inte om fler reagerat på att dom dammar satan?

Bromsbelägg till cross slets onormalt snabbt. 1 pass i lera mot ca 10 pass (med EBC och Goldfren) med samma förutsättningar. Gatbeläggen har jag inte provat.

Men bilbeläggen funkar bra. Samma slitage och bromsverkan. Har provat orginal, brembo och biltema på BMW och Volvo. Fast jag byter alltid skivorna också så dom kanske har nåt specialstål i sina skivor som matchar beläggen :)

Last edited:
Tack för svar! Jag gick och köpte mig en uppsättning Carbone Lorraine för ett par spänn mer än vad Biltemas kostar. Kanske provar Biltemas nån gång framöver..nu stundar lite banåka så det kändes dumt att chansa efter vad många sagt om Biltemas belägg.:)

Last edited:
Tack för svar! Jag gick och köpte mig en uppsättning Carbone Lorraine för ett par spänn mer än vad Biltema kostar. Kanske provar Biltemas nån gång framöver..nu stundar lite banåka så det kändes dumt att chansa efter vad många sagt om Biltemas belägg.:)

Bra val av belägg.

Mina erfarenheter av biltemas bromsbelägg till min KTM950 var följande:
Bromsarna blev mindre känsliga.
Dom gnisslade (dock inte så farligt)
Bromsarna tog ngt sämre.

För dotterns moped var det ungefär likadant, dom slets även ner väldigt snabbt! Tror det tog 3 månader för frambromsaran att slitas ner ända till stålet!

Summa sumarum. det verkar variera i kvalite på belägget eftersom beläggen till KTM:n höll avsevärt längre än på mopeden? Ändå borde dom slitits mer på Mc:n? Konstigt!
Jag kommer inte köpa eller använda biltemas belägg igen med andra ord:va

Känns som att det är lite svajig med kvaliteten. Fick dåliga grejor en gång och någon mer chans ger jag dem inte då det gäller bromseriet. Därav mitt svar.

Hur är ex cross däcken hos biltema? Är det lönt och köpa det istället för ett par andra svindyra ?

När jag tävla enduro så träna jag och en kompis på Biltema däck och dom fungera faktiskt mycket bra för dom pengarna. Att bara träningsköra på dom var ok och dom slets inte farligt men klart halare på blöta berg,stubbar,mm. Helt klart dugligt för vanlig motions åka.

När jag tävla enduro så träna jag och en kompis på Biltema däck och dom fungera faktiskt mycket bra för dom pengarna. Att bara träningsköra på dom var ok och dom slets inte farligt men klart halare på blöta berg,stubbar,mm. Helt klart dugligt för vanlig motions åka.

Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025