ERF, Funderingar.

trosell

Medlem
Gick med
5 Sep 2004
Hoj
1 Liter
Tjo.

Jag och ett par till är riktigt sugen på att köra ERF nästa år. Men lite funderingar finns.

Licens, hur omständigt är det att skaffa? tar det tid eller hinner man fixa det innan första racet ?
Hojval, vi har planer på att köra cbr600rr, men några säger att vi ska ha en 1000cc om vi ska köra långlopp, erfarenheter någon ?
Samt att viktskillnaden är ca 15kg mellan den tyngsta och lättasta föraren, hur löser ni fjädringsinställningarna ?
Däckval, är det rena R däck som gäller eller kör ni på hårdare gummi så det håller längre ?
Originalpipa står det i reglementet, är det i övrigt fritt att "tuna" motorn ?

de var de första funderingarna. uppstår säkert många fler vad det lider...
jo just de, vi är gammla (30+) crossåkare som e sugen att testa detta...

trosell skrev:
vi är gammla (30+) crossåkare som e sugen att testa detta...
Nej för i h-e :mad: inga crossåkare tack, ni har för bra kondis, i övrigt så är medelåldern +40 på ERF:en, ni klassas som snorisar :D

Men allvarligt talat så kommer ni nog att hävda er bra, alla som kört cross och går över till RR lär sig köra snabbt på en gång.

Givetvis ska ni köra ERF :tummenupp

trosell skrev:
Tjo.

Jag och ett par till är riktigt sugen på att köra ERF nästa år. Men lite funderingar finns.

Licens, hur omständigt är det att skaffa? tar det tid eller hinner man fixa det innan första racet ?
Hojval, vi har planer på att köra cbr600rr, men några säger att vi ska ha en 1000cc om vi ska köra långlopp, erfarenheter någon ?
Samt att viktskillnaden är ca 15kg mellan den tyngsta och lättasta föraren, hur löser ni fjädringsinställningarna ?
Däckval, är det rena R däck som gäller eller kör ni på hårdare gummi så det håller längre ?
Originalpipa står det i reglementet, är det i övrigt fritt att "tuna" motorn ?

de var de första funderingarna. uppstår säkert många fler vad det lider...
jo just de, vi är gammla (30+) crossåkare som e sugen att testa detta...
Det optimala redskapet är en 750! Inte 1000, den är för tungkörd.

Jag har en extremt bra 750 till salu....klar för ERF med snabb hjulbytesutrustning och allt...

Tackar för era svar, 750cc säger du, tja honda är det som gäller så det får bli 600an isåfall.

Men är det ingen som har viktdifferenser i sina lag? hur löser ni det? letar man en settig som passar halvbra till alla eller kör man helrätt på en kille och justerar förspänning för övriga ?

trosell skrev:
Tackar för era svar, 750cc säger du, tja honda är det som gäller så det får bli 600an isåfall.

Men är det ingen som har viktdifferenser i sina lag? hur löser ni det? letar man en settig som passar halvbra till alla eller kör man helrätt på en kille och justerar förspänning för övriga ?

Vi bara kör!

Folk som kan mer kanske har olika trick att ta till. Dock så vill man ju att förarbytena ska gå fort, och då står man ju knappast och skruvar på fjädringen.

Däcken håller otroligt bra, förmodligen för att de håller en i det närmaste konstant temperatur under hela racet.

Okidoki, kanske inte så känsligt som jag fått för mig att de ska vara, inom crossen funkar det inte om man har fel inställningar på fjädringen..

trosell skrev:

Det är jämnheten i teamet som är det viktigaste. Om den ena av er klarar att köra en sekund fortare för att han har "rätt inställningar" kan de två andra förarna tappa två sekunder var (-1 sek +2 sek +2 sek = 3 sek mer per varv)

Däck bör vara:
*Regndäck
*Slicks
*Gatreggade race däck

Extra fälgar är ett "måste".

En 600'a blir lättkörd men kommer att tappa på rakorna. Men om du blir omkörd på rakorna spelar ingen roll. Det är fortfarande jämnheten över 4 eller 6 timmar som är det viktigaste.

Lycka till

Kristian

PS. Själv har jag ännu inte lyckats att komma i mål på ERF, men har kört en hel sesong i sprint race utan att bita gräs!

trosell skrev:

I vårt team diffar det 40 kg! Det funkar, men endast för att Skalman inte är petig med inställningarna. Vi justerar så att däcken håller för mej också får det bli som det blir för övriga.

Fjädringen får sättas så att den inte bottnar, antingen för att någon väger mer eller kör snabbare, bromsar hårdare. Att fjädringen är något hårdare för en som är lättare eller kör saktare är inget som kommer göra så stor skillnad för dom. Värre tvärtom!

Hojbytardag

trosell skrev:
Okidoki, kanske inte så känsligt som jag fått för mig att de ska vara, inom crossen funkar det inte om man har fel inställningar på fjädringen..
hej kom på söndag så snackar vi erf. möte i kaffeterian, Brånalt snackar om det nya reglementet inför 2005. Du hittar oss i depån på Atorp. Körning hela dan för 400 spänn testa byt med varann och frys. för övrig så anser nog jag att en hoj som hänger med på rakorna är ett bättre alternativ om man ska börja åka erf, att köra lika fort eller snabbare med en effektsvagare hoj pga att den skulle vara lättare är sagt än gort. det går men att köra fort rakt fram är enklare fråga Sköld.

Skalman1 skrev:
en hoj som hänger med på rakorna är ett bättre alternativ om man ska börja åka erf, att köra lika fort eller snabbare med en effektsvagare hoj pga att den skulle vara lättare är sagt än gort. det går men att köra fort rakt fram är enklare fråga Sköld.
:lol Jag förstår vad du menar

*/ ?>
Nyheter
Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa