Eran erfarenhet av gjutna öronproppar

Sthlm:are

Ny medlem
Gick med
15 May 2012
Ort
Stockholm
Hoj
2013, Triumph Street triple R
Har idag lätt tinnitus och kör alltid med proppar modell "silikon julgran". Funderar nu på att skaffa gjutna proppar för att få bättre filtrering och därmed slippa plocka ut dem så fort man skall prata med folk.

Skulle vilja höra om era erfarenheter av gjutna proppar. Ange gärna modell/märke.

Tack på förhand.
 

lotus-jonas

Ny medlem
Gick med
5 Apr 2010
Ort
trelleborg
Hoj
VOR 501 solg. ducati 750 sport 2001. yamaha virago 750 1999. ducati 160 monza 1964
Gör det. Hade sånna när jag jobbade på flyget! Outstanding!!
 

amaktor

svettig
Gick med
15 May 2006
Ort
Norrköping
Hoj
Nej, tyvärr
Jag använder gjutna proppar från Bellman och Symfon sen tolv år tillbaka.
Väldigt nöjd! Funkar enligt mig dåligt under hjälm pga trycket mot öronen, men för all annan användning suveräna. Köp köp :) Har också tinnitus och är inte propparna i öronen har jag dem nära till hands bara utifall.
Lycka till!
 

Schnellfahren

Medlem
Gick med
15 Jan 2007
Ort
Borensberg
Hoj
Sunbeam -63,Honda Dominator -91, Honda SP1.......Meanstreak..*host*
....Funkar enligt mig dåligt under hjälm pga trycket mot öronen,.....

Hej,
Har du lust att utveckla det då jag precis är i färd med att skaffa gjutna? Varför funkar de dåligt? Trycker det i hörselgången? Blir det varmt? Kläms örat mellan proppen och hjälmen? ÄR det ljuddämpningen som inte blir ok?

mvh //Ricky
 

Yzf R1

R_is_for_Respect
Gick med
29 Dec 2012
Ort
Halland
Hoj
YZF-R1
Likadant för mig. Fick på jobbet. Man såg ut som shrek när man satt med grön plast i öronen vid gjutningen. Skitbra på jobbet men värdelösa (enligt mig) vid hojåkning pga trycket mot hjälmen. Har för mig att företaget betalade 3500 kronor för dessa, Så priset är ju arhument nummer två för att inte skaffa (men det finns kanske billigare !)
 

Money

Pink Ladie member #1
Gick med
30 Aug 2006
Ort
Malmö
Hoj
Yamaha R6 2006,Honda CBR600rr -03 banhoj, Yamaha R6, -05 *stulen*, Gasgas ec 250 -02 *såld*
Last edited:

Gumpa

Take me to bed or lose me forever
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Östergötland
Hoj
R1-03 & Suzuki Ts250x
Var och gjorde gjutningen för ett par veckor sedan och väntar på mina!
Tanken var ju att använda dom både i jobbet och vid hojåkningen... Så jag får väl se hur det går?
 

Whiplash

Ny medlem
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Skåne
Hoj
FireBlade

manneman

Est 2005
Gick med
7 Apr 2012
Ort
Hemma
Hoj
En vit V-twin och en liten stånka
Jag köpte ett par Audiovox tillverkade i mjuk silicon på MC mässan förra året och fick de anpassade för Sonys lurar samt kanal för medhörning och är mer än nöjd!
Eftersom propparna sitter så långt in har jag inga problem med tryck från hjälmen och hör omgivningen bra med proppar i.
Ska jag köra långt så täpper jag bara till medhörningshålet med en liten pappbit så blir det riktigt tyst förutom ev musik. Audiovox kan anpassa propparna för olika fabrikat av lurar med, bl a neckmike vet jag.

De kostade 1400:- mässpris , värt varenda spänn!:)
 

amaktor

svettig
Gick med
15 May 2006
Ort
Norrköping
Hoj
Nej, tyvärr
Det trycker i hörselgången, vilket blir väldigt smärtsamt efter ett tag. Ungefär som att ha på sig för tajta slalompjäxor en heldag. Efter några timmar var det riktigt jobbigt pga smärtan. Inga problem med dämpning eller temperatur dock. Kör själv med skumproppar under hjälmen, sen verkar det ju också finnas sådana som ändå funkar, vilket några påpekat i tråden. Hade jag mer pengar skulle jag gärna testa dem med!
 

Murmeldjuret

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Mar 2010
Ort
Varberg
Hoj
701 Enduro, KLV1000
Vill minnas att det fanns läsning ang. detta i SMCs MC tidning för en månad sen eller två
 

Lajo

Same same but different..
Gick med
26 Aug 2010
Ort
Långt ifrån allt.
Hoj
-00 Suzuki TL1000S
Har ett par earfoon som jobbet pröjsade för men har aldrig gillat dem.
De funkar ok på jobbet men definitivt inte för hoj. Det brusar nästan värre med än utan känns det som men det där verkar vara väldigt individuellt.
 

yada

Medlem
Gick med
8 Aug 2012
Ort
Halmstad
Hoj
MT-09 Tracer
Jag funderade också på gjutna men tyckte det var väl dyrt. Jag skaffade Pluggerz vilka jag tycker funkar bra. Tar kanske bort lite väl mkt motorljud men man kan föra ett samtal med dem och så kostade de en tjugondel av gjutning plus filter . (sleep är lite bekvämare än Road men har inte kör med dem..)

Läste någonstans att livslängden på ett par gjutna är ca två år, alldeles för mycket pengar IMHO.
 

martin2011

Medlem
Gick med
21 May 2011
Ort
göteborg
Hoj
s
Har bellman symfon. Verkar som de flera hörselhjälpmedelsbutiker säljer dom. Gick fint att gjuta dom lite kortare så att dom passar under hjälm. Man väljer dämpfilter som sitter inklämt i proppen och är utbytbart. Jag provade medium dämpfilter först men valde sedan lägsta/minsta dämpningen för att höra maximalt av kringljud. Jag tycker dom är sköna att ha vid långkörning. Många skumpluggar expanderar hårt och gör ont i hörselgångarna. Nackdelelen är att gjutna proppar är dyra och lite krångligare att få i. Fördelen är att man hör bättre än med skumproppar. Så meningen är väl att man inte ska ta ur dom vid paus. Men även om man hör bra med dom i så är det irriterande att inte höra perfekt. Så dom åker in & ut vid pauser vilket sabbar vitsen med dom lite grann enl mig. Prova kanske i första hand små eller mjuka skumproppar innan du går vidare på gjutna.
Test: http://fastbikes.se/index.php/reportage/testade-prylar/5255-oeronproppar-i-test
 

Sthlm:are

Ny medlem
Gick med
15 May 2012
Ort
Stockholm
Hoj
2013, Triumph Street triple R
Fråga @Martin2012 har du modellen som heter ER eller är det kanske den som heter Elacin Biopact?
 

ola_sandin

Biltema is the shit!
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki och en dax-kopia
Fick tinnitus för något år sedan, med detta följde ljudöverkänslighet så jag skaffade Bellman och Symfon. Är jättenöjd med propparna, de sitter bra i örat och dämpar precis lagom mot starkt ljud men släpper igenom bra för samtal. Kommer inte ihåg viket av dämpningsfiltrerna jag har men det är standard som de brukar levereras med.
 

janos

There can only be three
Gick med
22 Aug 2003
Ort
stockholm
Hoj
> Honda crf250rx 2011 > Honda crf450r 2012 supermoto > Honda crf250rx enduro
Se till att få avgjutningen av hörselgången bra gjort.
Min högra plugg klickar när jag vrider på huvudet med hjälmen på. Gjorde gjutningen på Hörsam i sthlm och skickade sedan gjutningarna till England för att få siliconpluggar gjutna.
Ska göra om högra för att få en ny.

Dom jag har ett par som är specialgjorda för motorsport med utbytbara filter 15/17/20db sänkning.
ACS Custom heter dom och jag kan ordna ev gruppköp.

www.acscustom.com
 

Spiido

Ny medlem
Gick med
19 Jun 2012
Ort
East Coast
Hoj
En jättesnabb
Jag kör nu med Alpine Motosafe, tinnitus och ljudöverkänslighet är en PITA. :gråta
Till dessa följer det med 2 st "insatser" som man enkelt byter beroende på hur mkt dämp man vill ha, jag använder endast den som dämpar minst, jag hör alla motorljud och det går bra att föra en diskussion men bruset är som bortblåst!
Något krångliga att få i men sitter riktigt skönt och för mig börjar det aldrig värka i hörselgången vilket det alltid gör med gula vanliga engångs.
http://www.earstore.se/produkt/187-oronproppar-ateranvandbara-med-filter-Alpine-MotoSafe.htm. :tummenupp
 
Nyheter
Shercos nya enduroprogram för 2025!

Igår kväll presenterades Sh...

Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Top