Era erfarenheter av kostnad för pendling (med bil)?

Hitta denna gamla tråd. Jag kör numera en Opel Astra G från 2003 (känns mer som en -98, modellen kom då). Det föll sig så lyckligt att damen började plugga så hon inte behöver bil på dagarna, så jag tog hennes.

Det är ingen ultimat bil för motorväg, man får stå ut med lite brus men man sitter helt ok och den har ac. Den snittar runt 0,7 med dubbdäck på vintern så den är ganska ekonomisk. Ännu mer ekonomisk för mig som slapp köpa den :D

Hitta denna gamla tråd. Jag kör numera en Opel Astra G från 2003 (känns mer som en -98, modellen kom då). Det föll sig så lyckligt att damen började plugga så hon inte behöver bil på dagarna, så jag tog hennes.

Det är ingen ultimat bil för motorväg, man får stå ut med lite brus men man sitter helt ok och den har ac. Den snittar runt 0,7 med dubbdäck på vintern så den är ganska ekonomisk. Ännu mer ekonomisk för mig som slapp köpa den :D

:tummenupp det brukar alltid lösa sig.

Själv har jag fortsatt åka tåg (16 mil enkel resa) och får numera resorna som tjänsteresor och betalar således inte ett öre :banana (kan vara något att ta upp som förslag till förmån vid lönesamtal).

Lupo 3L är den ultimata pendlarbilen. .30-0.35 vid motorvägspendling. Se till att växellådan är ordninggjord bara. Tappar inget i värde, vilket är ganska unikt i bilvärlden.

Om man lägger lite extra tror jag fortfarande på miljöklassad diesel, bensin är inget för pendlare. VW Polo Blue Motion. Du har igen pengarna på att fanskapet dricker 0.35 vid motorvägspendling.

Små, japanska skitbilar är inte bra vid motorvägsfart, diesel is the shit.

/ Jens, dieselåkare med 0,55 i snitt i jättekombi blandad körning!

Blir nog en mindre dieselbil om på sikt om jag ska fortsätta pendla. Men ser man till den totala kostnaden för bilen är någon dl hit och dit inte så mycket av kostnaden. Värdeminskining och andra kostnader är ju ofta de stora kostnaden.

Det kostar en hel del att köra bil.
Dels är det värdeminskningen som ju gör en hel del.
Sen kostar även däck, service och slitage som ju är ganska direkt relaterat till körsträckan.
Försäkringen blir inte så mycket dyrare med längre körsträcka och den måste man ju ändå ha så ska man ändå ha bilen så är det inget att räkna på.

För min egen del så har jag kommit fram till att min bil kostar ungefär 25 kr/mil (Totalt inklusive allt) att köra och jag kör ca 2000-2500 mil/år i snitt. Kör en hel del i jobbet.
Då har jag en bil som har ganska dyra reservdelar och inte direkt är snålast i världen. (Audi S6 -95) Men den är ganska gammal och minskar inte så mycket mer i värde.
Det går att komma billigare undan.

Köper man en relativt billig bil som har levt i några år så kan den inte minska så mycket i värde.
Har den en inte alltför stor motor och gärna en diesel så blir bränslekostnaden lite mindre.

Exempelvis en Audi 80 från 92-95 med 2 liters bensinaren går utan större problem att köra på 0,6 på landsvägspendling och är väldigt driftsäker. Det enda som man får räkna med är länkarmsbussningar men dom är inte så dyra.
Väljer man en 1,9 tDi så går den lätt att köra på 0,4-0,5. Ett hyfsat exemplar hittar man lätt för under 20 000 och då kan den inte minska så mycket i värde.
Överlägsen komfort / krona om du frågar mig.
Kompisen kör sin för en kostnad kring 15kr/mil och han börjar misströsta. Han vill gärna skaffa en ny bil men den går felfritt och vägrar haverera efter 35000 mil och sälja den tycker han inte är någon idé för den är inte värd något.

Sen finns det säkerligen massor av andra märken och modeller som går att köra lika billigt.

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph