Era bästa/värsta/roligaste/mest minnesvärda vurpor

  • Thread starter Thread starter Tjita1
  • Start date Start date
Sommar 2003-2004, moped.


Någon skriker polis och alla mopeder skingrar sig, jag börjar köra över en äng med höga strån på runt metern, full gas men det går inte jättefort på den ojämna marken.
Helt plötsligt ser jag en skum öppning bland stråna. Hhhh....eeeeelvet. DUNS!
Frontade uppsluttningen i ett dike på säkert två meters djup, jag såg inte ens över kanten.

Moppen klarade sig, jag slet och drog för att få den på rätt köl igen och på något vis fick jag upp den på andra sidan och fortsatte i full kareta. :crash
 
6 april 2011

in i en stolpe. brutet lår och krossat knä. 12 operationer senare funderar jag på hur jag ska få läkarna att fatta att jag behöver en knäprotes. de senaste 3 åren har minst sagt varit en bergodal-bana men men. Bara till att gilla läget och göra det bästa av det, kan fortfarande köra hoj men tydligen impar inte det så mycket på (o)vanligt folk.

IMG_0249.jpgIMG_0258.jpg
 
6 april 2011

in i en stolpe. brutet lår och krossat knä. 12 operationer senare funderar jag på hur jag ska få läkarna att fatta att jag behöver en knäprotes. de senaste 3 åren har minst sagt varit en bergodal-bana men men. Bara till att gilla läget och göra det bästa av det, kan fortfarande köra hoj men tydligen impar inte det så mycket på (o)vanligt folk.

View attachment 400317View attachment 400318
Gött att du kan köra hoj nu! :tummenupp
 
Hmm, jag har inga vurpor som är värda att minnas men tyvärr kommer jag ihåg en i.a.f.

Kommer söderifrån från Rälta upp mot Sjuhäraldbyggden efter att ha legat på ganska bra över skogen men släpper av när jag rullar in i Västanor. Ligger väl på strax över lagstadgade 50 när jag närmar mig den tvära kurvan som är skymd av en manshög häck och tycker mig se ett biltak skymta en bit bortom häcken så jag släpper av ytterligare.

Rundar kurvan i strax över 40 och möter en bil som kommer mitt på den smala byvägen. Konstaterar krasst att där mitt vänstra knä kommer att vara om 1 sekund kommer också bildörren att vara!

På nått vis lyckas jag trycka framhjulet närmare häcken, och förmodligen i kombination med att gubben jag möter väjer, så jag klarar knät från att slå i sidan på bilen men min väskållare bak hakar i bilens framskärm så det slår stutt. Jag hamnar liggande över tanken och med restfarten vinglar jag ner i diket och fastnar med högra foten under hojen.
Västanor.jpg
En trevlig granne till kurvan lånade mig verktyg så jag kunde fixa till så pass att jag kom hem. Dessutom berättade han att det inte var ovanligt med olyckor i den kurva.

Jag klarade mig undan med ett sträckt ledband i foten.
Hojen behövde ny toppkåpa, ny kåpa på höger sida och lagad väskhållare samt lite allmän översyn. Försäkringbolaget fick även skjuta till för ett par nya stövlar då ett textilparti på den högra hade nötts hål på när jag fastnade med foten.

Föräkringsbolaget kunde inte avgöra vållande så vi fick stå för våra egna kostnader.
 
Last edited:
En gång i tiden när jag var 18 år och världsmästare i största allmänhet så kom jag laddandes in i en rondell, viker ner så pinnarna skrapar i, det hade dom gjort 100 gånger förut så eftersom jag var odödlig och visste bäst så sket jag i det och öste på lite till.
Detta resulterade såklart i att hela vikten på cykeln hamnade på pinnen och hela aset gled iväg på asfalten med mig strax bakom ner i ett dike.
En kille i en bil som sett det hela stannar till och tänker fråga hur jag mår när jag bokstavligen talat sprätter upp ur
diket och vrålar JÄVLA HELVETE, LACKEN!!! Jag hade lackat hojen i en fräsig blå kulör med MYCKET metallic i så den naturliga reaktionen efter dikesfärden var ju såklart att kolla så att jag inte fått några repor i den :3freak.

Kroppen klarade sig bra och hojen med faktiskt på något märkligt vis så världsmästaren behövde bara kröka till styret och bomba hemåt strax efteråt.

Jag är sällan världsmästare nu för tiden...
 
sämsta kval någonsin.kom inte ens ett varv o fick starta sisst.nylackad hoj,ny hjälm o nytt skinställ.
tror det e slut med o lägga pengar på att det ska se bra ut

Klart värt ett skinställ och hjälm för den fräna bilden jueee!!!:yoparty:yoparty:yoparty
 
Nån sorts framhjulssladd eller vad är det som utlöser själva vurpan egentligen? :va

Bakhjulsåkning, misslyckad, avslag på gasen på is. Bakhjulet driftade ut och sen...
 
Aha. Är det därför man inte håller på och stuntar o tramsar på trafikerade vägar..? Hade hunnit glömma det, tack för påminnelsen! Tänker inte vinna darwin awards i år heller, reflexväst på at all times här.

Du kanske ska ta bilen :7peta
 
När jag var 16 så körde jag en vråltrimmad 60 kubiks moppe i S-kurvan vid Rosenhill. Hade god styrfart, fint nerlägg och rak sikt igenom kurva 2 före busken(som är stor nu). Såg tomt ut så odödlig som man var skar jag nära busken som en RRR förare :)

Kommer ihåg ett däck, styre och en hjälm.

Vaknar upp ett par dagar senare på sjukhus med käkbenet av på 2 ställen, nyckelbenet av, båda kindbenen upptryckta, alla blodkärl i båda ögonen sprängda(helt blodröda vitor), en stor sydd reva över bröstet, grov hjärnskakning och helt blåslagen och skrapad på stora delar av resten av kroppen.

Hade tydligen frontat med en HD som låg och krypkörde och inte hann fram bakom busken som fordon i normal fart gör innan jag var framme. Det tog tvärstopp då dom var tyngre. Jag flög över styret och skallade hans hjälm så hårt att den sprack, fick jag höra sen. Någon utvald kromörn på hans hoj repade upp bröstet på mig och sen rullade jag som en vante över asfalten.
Mina offer (paret på HDn) klarade sig fint men hans hoj var mos och han var oförsäkrad och saknade körkort...
Men det gick på min försäkring då det var mitt fel att han inte... nä det var mitt fel. :fakta :smasha

Kör sedan dess alltid med hjälm, skyddsutrustning och på min sida av vägen med hela kroppen. Är man ung och dum får kroppen lida. :huvet
 
Aha. Är det därför man inte håller på och stuntar o tramsar på trafikerade vägar..? Hade hunnit glömma det, tack för påminnelsen! Tänker inte vinna darwin awards i år heller, reflexväst på at all times här.

Nä, det är därför man inte försöker åka bakhjul ute när det är is på vägarna... ;)
 
Första fallet... Körskolan, lgf-banan, 3km/h (max). Tappar balansen lite och ska sätta ut vänsterfoten och fastnar i fotpinnen med de bättre begagnade lånestövlarna. Stöp som en fura. Måste sett jäkligt kul ut.
En riktig "SPD-vurpa" som det heter i cykeltermer...
 
Stupade i backen för massa år sedan på min kusins 125:a, men då han jag aldrig bli rädd.
Där emot när jag gled på diesel-olja för 2 år sedan vid Årstafältet, då djävlar blev jag rädd.
Fattar fortfarande hur jag lyckades hålle hojen uppe :va

BW
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top