Era bästa thai-recept?

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Jag sitter och letar lite thai-recept för tillfället då det är enkelt och lättlagat om man bara har grejjerna hemma.
Vad för grundingredienser bör man ha hemma för thaimat?
Vilket ris ska man använda sig av? Har letat som en galning men får aldrig till riset helt ok, trots att jag har kört med jasminris. Nåt speciellt märke?

När man gör maten med nötkött istället för kyckling eller fläsk, vad ska man välja då? Grytbitar funkar ju inte direkt...

Känner ni till nån bra sida på nätet där man kan beställa hem lite konstigare grejjer som tex konserverat citrongräs etc så fram med adressen bara!

Haha, ska köra den nästa gång jag ringer till tajjen här i stan :D
Skulle gärna köra beställning varje gång det är dags men tanken är att ha lättlagad sommarmat i stugan och det är 5 mil ToR att åka och hämta thai och det gör jag inte om jag måste åka bil varje gång, dessutom så dricker jag grogg alltsom oftast och de har ingen utkörning heller :(

Haha, ska köra den nästa gång jag ringer till tajjen här i stan :D
Skulle gärna köra beställning varje gång det är dags men tanken är att ha lättlagad sommarmat i stugan och det är 5 mil ToR att åka och hämta thai och det gör jag inte om jag måste åka bil varje gång, dessutom så dricker jag grogg alltsom oftast och de har ingen utkörning heller :(

ju fullare du är, desto lättare är det att föra en konversation med dem :brynad

kolla:

http://www.thailandsfakta.se/thaimat.htm

http://www.maipenrai.se/index.php?option=com_jreviews&Itemid=&url=Thai-Butiker/Thai-Butiker_s10_m

tröttnar du på thai finns det korv o mos att käka:

[YOUTUBE-ID]HGjtUzuhU60[/YOUTUBE-ID]

Last edited:
Personligen tycker jag basmati är godare än jasmineris till Thaimat. Finns massa goda resept. Rödcurry och cocosmjölk är ju enkelt och gott. :)

Om du ska laga "riktig" Thaimat bör man ha hemma chilli, vinäger, jordnötter, fisksås, vitlök, matolja, soya, ostronsås. Ris typ Hom mali. Mama nudlar.

Färskvaror som ofta används är citrongräs, färsk ingefära, limeblad, färsk chili, svamp, grönsaker, Hittar du en Thaiaffär kan du fråga efter en grönsak som kallas "kana".

Flera Thairätter är dödsäckliga. Igår åt några på jobbet kokta gristarmar med stor apptit. Eller vad sägs om kokt fiskhuvud?:D

Här ett forum som handlar om Thaimat:

http://www.thaivisa.com/forum/Thai-Food-f68.html

Last edited:
Mina två favoriträtter är:

Khao man gai - enkelt och gott. Kyckling filé och ris. Serveras med kyckling buljong och stark sås och skivad gurka. http://www.thailandmusings.com/thai-food-recipes/khao-man-gai-thai-chicken-and-rice/

Jook - "the breakfast of champions". Rissoppa med vitpeppar, färskriven ingefära, kokt ägg, "frikadeller". När man sedan ska äta "Kryddar" man soppan med vinäger och soyasås efter tycke och smak. Kanske inte låter så gott, men efter alla mina år i Thailand har jag inte hittat en enklare och godare rätt. Mättnadskänslan är ungefär som man ätit havregrynsgröt. Här är en video som visar hur man lagar Jook: http://www.videojug.com/film/how-to-make-thai-breakfast

Om du ska laga "riktig" Thaimat bör man ha hemma chilli, vinäger, jordnötter, fisksås, vitlök, matolja, soya, ostronsås. Ris typ Hom mali. Mama nudlar.

Färskvaror som ofta används är citrongräs, färsk ingefära, limeblad, färsk chili, svamp, grönsaker, Hittar du en Thaiaffär kan du fråga efter en grönsak som kallas "kana".

Flera Thairätter är dödsäckliga. Igår åt några på jobbet kokta gristarmar med stor apptit. Eller vad sägs om kokt fiskhuvud?:D

Här ett forum som handlar om Thaimat:

http://www.thaivisa.com/forum/Thai-Food-f68.html

Håller med i ovanstående, men skulle lägga till färsk koriander, färsk kokosnöt och pistagenötter. Jeffligt gott att göra en egen grön curry, marinera lite kyckling i den, woka och tillsätt kokosmjölk, fisksås, lime, färsk kokos och hackad koriander. Servera med ris och strö hackade pistagenötter ovanpå. :tummenupp

Edit: för bästa resultat, woka inte kycklingen klar, utan ge den bara yta. Koka den sedan färdig i kokosmjölken m.m. Limesaft i för matsmältningen, limeskal för smak.

Last edited:
En grej du kan göra är att koka upp lite pasta. Sen häller du på rikligt med sötsur sås. Jetegott!

Jag lagar sjukt mkt thai-style mat,
Dagens wook:
Diverse grönsaker, man kan blanda wilt men det som brukar bli är:
Morot skivad på längden
Zuchini
Paprika
Broccoli (fryst)
Haricot verts (Fryst)
Färsk Chili

Valfritt tillbehör i köttväg
Vallfritt tillbehör i ris/nudelväg

tex. Om jag har kycklingfilé som så skivar jag den i tunna skivor och
steker på hårt så innihelvete, Lägger sen av dom och wokar grönsakerna.
När dom har fått schysst yta så häver man i lite limesaft, sweet-chilisås och
ostronsås, och köttet. Man låter det gegga ihop sig lite då såserna som har
socker i sig ger en skön glaserad yta på käket.

Varm thaisallad,
Oxkött, kinakål, lök, tomater, gurka, färsk chili, fisksås, lime
Få yta på köttet som är i tunna skivor, woka på salladen snabbt och varmt
ös på fisksås och ostronsås, och det viktigaste koriander!
Ät med ris.

Sweet n Sour kyckling
1 burk med annanas i bitar
Vinäger
Chilisås/Ketchup
Honung
Maisena mjöl
kycklingfiléer

Rulla kycklingfiléer i maisena, stek i mkt olja.
Sås: Häll juicen av annanasen i en kastrull, häll i ketchup, honung och lite vinäger.
Sen "dosera" maisena tills då får konsistensen du vill ha, sen bomba i resten av annanas :D

Ät med favvoriset :tummenupp

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...