ER6-tråden

yada

Medlem
Gick med
8 Aug 2012
Ort
Halmstad
Hoj
MT-09 Tracer
Fy fan. Bleeev en lång tur idag.. Fick prova polarens nya ZX-10 (ångrar det:3freak).. Det skulle inte vara fel med lite mer effekt :(. Måste motivera mig själv att köra säsongen ut med denna sköna hoj.. :banana

Har inte kört en sån hoj men det jag blev lite småkär i när jag kom att testa BMW R1200R (provkörningar är livsfarliga) var det härliga "vridet", spelade liksom ingen stor roll om man hade 2:an eller 4:an i när man vred på rullen hehe. Boxern vibrerar sjukt skönt man varvar lite:)

Zx10: an är väl mer som vår hoj att den är pigg från ett visst varv? Och bör växlas och varvas rätt för vällust på landsvägar? Måste fråga, brukar du vrida rullen i botten på din ER6:a? När jag gör det så känns hojen väldigt pigg och man är uppe i 150-170 rätt snabbt och får en hel del saker att tänka på, typ att hålla sig på vägen :D Tycker det går undan rätt bra för en 650. Räcker till för mig på väg..

Är ju relativ nybörjare och kommer nog inte att växa ur hojen vad gäller acceleration på svenska vägar i första taget, men nästa hoj om ett par år får bli en med "vrid"
 

and

Ny medlem
Gick med
2 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
2017, Yamaha MT-09
Har inte kört en sån hoj men det jag blev lite småkär i när jag kom att testa BMW R1200R (provkörningar är livsfarliga) var det härliga "vridet", spelade liksom ingen stor roll om man hade 2:an eller 4:an i när man vred på rullen hehe. Boxern vibrerar sjukt skönt man varvar lite:)

Zx10: an är väl mer som vår hoj att den är pigg från ett visst varv? Och bör växlas och varvas rätt för vällust på landsvägar? Måste fråga, brukar du vrida rullen i botten på din ER6:a? När jag gör det så känns hojen väldigt pigg och man är uppe i 150-170 rätt snabbt och får en hel del saker att tänka på, typ att hålla sig på vägen :D Tycker det går undan rätt bra för en 650. Räcker till för mig på väg..

Är ju relativ nybörjare och kommer nog inte att växa ur hojen vad gäller acceleration på svenska vägar i första taget, men nästa hoj om ett par år får bli en med "vrid"

Precis.. Jävligt skönt att behöva växla om man ska dra in i en kurva, bara bromsa in sen dra på åt helvete.. Jag låg på 3000-varv på 2an i ungefär 70.. På mätaren så ska man väl ligga inom det gröna som var runt 4,5-10000 varv :D.. När jag låg på typ 5000 varv med 2an och drog på allt vad jag kunde så for jag iväg som ett skott..

Jag brukar vrida rullen i botten på lägre hastigheter, typ på 2an/3an. Accelerationen är bra men när man kommer över 120~ så börjar den bli seg känner man.

Nästa hoj blir i vilket fall som helst en 1000cc.. Ska köra med ER6an säsongen ut :).
 

Fredriksson

Det är bare å åk
Gick med
29 Jun 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
Kawasaki ER-6n 2007
Testkörde Panigalen i Lördags. Haha ett monster, vid 8500 varv kom vridet och den gick upp på bakhjulet utan förvarning på dom första 3 växlarna. Fast vet inte om jag gillade den för övrigt. Körde bara i 15 minuter och var väll mest rädd hela tiden :D
 

strfdanne

Ny medlem
Gick med
27 Apr 2013
Ort
Ja
Hoj
Kawa ER-6 N -13
Hej! Sållar mig till denna skara hojägare med ER-6an som gemensamma nämnare, då jag beställt en -13 från min handlare, i den klassiska kawagröna färgen :)
 

Dungen

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2013
Ort
Kalmar
Hoj
Honda CB600 FA -08
Hej allihopa!

Jag är mitt uppe i att ta mitt mc-kort nu och har tänkt att så snabbt som möjligt köpa en ER6 eftersom det verkar vara en rolig och bra nybörjarhoj.
Men innan man slår till på första bästa så tänkte jag kolla upp ett par grejer med er som har, och kan era ER6:eek:r.

Vad jag har förstått så finns det 3 generationer av ER6, hur mycket skiljer dem åt egentligen och hur mycket är det egentligen värt att gå upp en generation?
ER6F Vs ER6N, förstår att det till stor del är en fråga om smak men finns det några andra skillnader mellan dem? Lästa någonstans att kåpan på F-modellen var svajig i lite högre fart?

Finns det andra saker man ska tänka på innan man köper en ER6?

Tacksam för alla svar :-D
 

yada

Medlem
Gick med
8 Aug 2012
Ort
Halmstad
Hoj
MT-09 Tracer
Hej Dungen,

Det är helt klart en rolig hoj som räcker väldigt länge för körning på väg. Försäkring- och servicekostnader är humana så det blir nog en bra start på mc-karriären :tummenupp

Vad som skiljer gen1<->gen2 vet jag inte men för gen3:

From. 2012 är det ny sadel. "Bekvämaste sadeln någonsin" enl Kawa (haha.. nåja..) som är 2-delad vilket är bra när man skall peta ned skivbromslåset eller låsa fast hjälmen.

Bredare styre (ett par cm), fotpinnarna sitter tätare ihop som tillsammans med sadeln gör att hojen känns ännu smalare/ännu mera lättkörd.

Broms- och kopplingshandtag tror jag inte hade snabbjustering tidigare, det har de nu.
Den analoga varvräknaren är tillbaka (hatar själv digitala som på 11 och nedåt) och så tror jag färddator är nytt (osäker).

Insprutningen är förbättrad, avgassystemet är inte längre delbart så att man enbart kan sätta på ett slip-on.

Ramen är (enlig de som vet..) "styvare" och man har därmed kunnat mjuka upp fjädringen utan att det inverkar negativt när man kör lite inspirerat som det brukar heta :)

Ska du ha en helt ny hoj och kan hitta en 2012 med 0 mil till nedsatt pris ser jag ingen större anledning till att ta en 2013. Vad jag vet är det bara färgen som är ny för 13.

Lycka till med köpet!
 

Dungen

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2013
Ort
Kalmar
Hoj
Honda CB600 FA -08
Tack för ditt utförliga svar Yada!

Eftersom att det är första bågen och att det är många andra grejer man också måste köpa, för att inte nämna kortet så tror jag inte att det blir en ny cykel. :)

Men om jag kommer på att jag har mer pengar än jag tror så kanske ;)

Var går gränsen mellan Gen1 och Gen2?
 
Last edited:

Bael

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2012
Ort
Skellefteå
Hoj
Yamaha Xj 600 -84, Kawasaki ER6-N -12
Tack för ditt utförliga svar Yada!

Eftersom att det är första bågen och att det är många andra grejer man också måste köpa, för att inte nämna kortet så tror jag inte att det blir en ny cykel. :)

Men om jag kommer på att jag har mer pengar än jag tror så kanske ;)

Var går gränsen mellan Gen1 och Gen2?

kan säga att jag har inte tagit kortet än utan övningskör med min er6-n 2012a och gör nog uppkörningen med den med. som jag känner så känns hojjen riktigt stabil på manöverbanan känns nästan som en bmw f800r vilket en av körskolerna har här där jag bor.

så jag kan säga utav min erfarenhet så ångrar jag inte köpet på en 2012a
 

halle7

Medlem
Gick med
20 Apr 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki Er-6n 2012
Tack för ditt utförliga svar Yada!

Eftersom att det är första bågen och att det är många andra grejer man också måste köpa, för att inte nämna kortet så tror jag inte att det blir en ny cykel. :)

Men om jag kommer på att jag har mer pengar än jag tror så kanske ;)

Var går gränsen mellan Gen1 och Gen2?

2006-2008 är gen1
2009-2011 är gen 2. Gen 2 ska ge betydligt mindre vibrationer = skönare att köra, mer vet jag inte (jo den är mycket snyggare än generation 1)
2012- är gen 3. 2012-2013 skiljer enbart färgmässigt. Denna generation är förstås den snyggaste :)
 
Last edited:

Dungen

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2013
Ort
Kalmar
Hoj
Honda CB600 FA -08
Haha, you bastards. Jag känner en tydlig vibb om att försöka få mig att köpa en -12, grrr...
 

Bael

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2012
Ort
Skellefteå
Hoj
Yamaha Xj 600 -84, Kawasaki ER6-N -12
Haha, you bastards. Jag känner en tydlig vibb om att försöka få mig att köpa en -12, grrr...

"We are the Er6, Resistence is futile, Prepare to be assimilated to our collective".:näsblod

kommer bli kul att se hur hojen beter sig under uppkörningen. denna gång kommer det säkert att gå bra för mig och snart så börjar det bli dags att tänka på att beställa service samt montera mitt Akrapovic Helsystem + Power commander V:banana
 
Last edited:

Lovisingen

Ny medlem
Gick med
29 Feb 2012
Ort
Älvsjö
Hoj
ER-6n 2010
Jo, har skaffat mig en fin fin er6 2010 och pygmé som jag är har jag köpt mig en sänkningssats (mindre fjäder), har börjat och byta den men nu fastnat när jag ska få av originalfjädern, det sitter en bricka högst upp som man måste kränga av för att få lös själva fjädern från dämparen. Den sitter hårt som sten och jag undrar om någon här har bytt dämpfjädern själv och om det verkligen är så svårt att få av den som det verkar...? Jag kanske håller på å skruvar i fel ände :va

Tack å hade gott!
 

Kronan

Ny medlem
Gick med
24 Mar 2012
Ort
Byn
Hoj
Hojlös
Jo, har skaffat mig en fin fin er6 2010 och pygmé som jag är har jag köpt mig en sänkningssats (mindre fjäder), har börjat och byta den men nu fastnat när jag ska få av originalfjädern, det sitter en bricka högst upp som man måste kränga av för att få lös själva fjädern från dämparen. Den sitter hårt som sten och jag undrar om någon här har bytt dämpfjädern själv och om det verkligen är så svårt att få av den som det verkar...? Jag kanske håller på å skruvar i fel ände :va

Tack å hade gott!

Om jag förstår dig rätt. Du har väl en fjäderspännare? Som man spänner ihop fjädern med, har du inte det så kan det bli obehagligt att ta lös den kan jag lova, det är ett jävla tryck :) Kan ju gå att spänna fast den i ett skruvstäd eller liknande men jag rekommenderar spännare.
 
Last edited:

Lovisingen

Ny medlem
Gick med
29 Feb 2012
Ort
Älvsjö
Hoj
ER-6n 2010
Om jag förstår dig rätt. Du har väl en fjäderspännare? Som man spänner ihop fjädern med, har du inte det så kan det bli obehagligt att ta lös den kan jag lova, det är ett jävla tryck :) Kan ju gå att spänna fast den i ett skruvstäd eller liknande men jag rekommenderar spännare.

Ah två tvingar som håller ihop den funkar också :) fick av den tillslut efter ett jäkla meck... Höll på och försökte kränga av brickan men såg sen att det egentligen va svinenkelt att få av den. Satt en typ skumgummi grej som jag skulle rycka ner å få av brickan på ett smalare ställe. Haha lagom dum man kände sig :dummer

Det var ingen sörre längdskillnad på fjädrarna heller när man jämförde men lägre blev den, trodde dock att det skulle kännas större skillnad med 3,5cm som det stod att den skulle sänkas men att nå ner med båda fötterna på båda sidorna räcker väl gott iallafall :)
 

yada

Medlem
Gick med
8 Aug 2012
Ort
Halmstad
Hoj
MT-09 Tracer
Haha, you bastards. Jag känner en tydlig vibb om att försöka få mig att köpa en -12, grrr...

Glömde! Insuget är omgjort på 2012 också, har inte själv kört nån äldre modell men ljudet är högre än innan enligt vad jag läst . Er6 brölar väldigt gött när man drar på ordentligt, det är något jag saknat på samtliga hojar jag provat på sistone, när det går lite fortare hör man ju inte ljudet från ljuddämparen nämnvärt. Gillar ljudet skarpt :thumbup:
 

Engineer1980

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2009
Ort
Torsby
Hoj
Kawasaki ER6-N Svart -09
Hej, packväska/packväskor till ER6-n -09, vad finns för alternativ? Har provat söka i denna tråd men finner inget speciellt matnyttigt... Louis.de har ju till versys, passar de?

Hjälp, ska till lofoten i slutet av juni & är vill ha en ordentlig lösning... Annars får man byta hoj..
 
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top