ER6-tråden

tack, trevlig sida. Ja det är mer än jag hade förväntat mig. Får kolla på detta nogrannare under en längre tid och se var förbrukningen landar.

Tjenis alla ska jag väl säga, det var skitlänge sedan jag skrev något här inne. Men ni som undrar över förbrukningen behöver inte oroa er.
Jag är inne på min 3e er6a. Dom drar lite mera under inkörning iom att delarna går lite trögt i början. 09 och uppåt är värst för där är lådan så tajt, men där finns inte mkt till det berömda kawaklånk som finns på alla kawor. Men dom senare modellerna drar lite mera även efter inkörning jämfört med 06-08.
 
Ska du byta hoj till något biligare?
Eller vad hade du tänkt skaffa för hoj?

Nåt som är billigare i pris framförallt men även billigare i försäkring om möjligt. Nåt man kan sälja till hösten utan att förlora mer än några tusen. Eller blir det att va hojlös o spara ihop till en värsting nästa sommar
 
Tjenis alla ska jag väl säga, det var skitlänge sedan jag skrev något här inne. Men ni som undrar över förbrukningen behöver inte oroa er.
Jag är inne på min 3e er6a. Dom drar lite mera under inkörning iom att delarna går lite trögt i början. 09 och uppåt är värst för där är lådan så tajt, men där finns inte mkt till det berömda kawaklånk som finns på alla kawor. Men dom senare modellerna drar lite mera även efter inkörning jämfört med 06-08.

Tack så mycket, de va skönt att höra! Då rullar jag vidare och hoppas på att de rättar till sig helt enkelt. Kul att höra att folk kör vidare med nya er6:or när den gamla gjort sitt. Bevis på bra hoj enligt mig :tummenupp
 
Ok, riktigt synd att sadeln inte passade när det tom fanns bild osv.
Precis, kollade nyss upp oljefiltret, o som du säger så är det olika mellan 06 och 07-08.

Hoppas du hittar en sadel som passar!

läste just min kommentar å såg att det nästan lät lite spydigt! det var inte meningen :)
menade bara att jag också trodde att det vara helt samma, men tydligen inte! och att det är mer än man kanske tror som skilljer (riktigt vad vet jag inte)
besvikelsen var ganska stor när jag skulle lägga dit den "nya" :huvet

funderar på att låta klä om den jag redan har, eller ta tyget från den jag köpte å sätta på den andra!
 
Undrar om någon kan ge mig lite tips och råd inför operation "rensa baken" på min er6-n 2008.

Skylthållare: http://www.nilssonsmc.se/produkt/Tail-Tidy-RG-14958
Blinkers: http://www.motoaction.se/product_info.php?products_id=2382&categories_id=282_283

Tror jag vet hur själva hållaren ska sitta och vad som ska av. Det jag är osäker på är själva kablarna. Vad gör jag med originalblinkersen och nummerplåtsbelysningen som sitter på? Hur kopplar jag kablarna, behöver jag kapa och lödda eller vad? Eftersom det är LED blinkers behöver jag antingen motstånd eller byta relä, vilket är lättast?

Är min första hoj så har aldrig gjort något liknande förut.
 
Undrar om någon kan ge mig lite tips och råd inför operation "rensa baken" på min er6-n 2008.

Skylthållare: http://www.nilssonsmc.se/produkt/Tail-Tidy-RG-14958
Blinkers: http://www.motoaction.se/product_info.php?products_id=2382&categories_id=282_283

Tror jag vet hur själva hållaren ska sitta och vad som ska av. Det jag är osäker på är själva kablarna. Vad gör jag med originalblinkersen och nummerplåtsbelysningen som sitter på? Hur kopplar jag kablarna, behöver jag kapa och lödda eller vad? Eftersom det är LED blinkers behöver jag antingen motstånd eller byta relä, vilket är lättast?

Är min första hoj så har aldrig gjort något liknande förut.


Jag använde vinkeljärn och biltemas skylthållare och det blev kanon!
Köpte skyltbelysning och blinkers (inte diod utan lampa) på bröderna nilssons tror de blev 400 totalt.
Jag hade inte köpt LED eftersom då måste man köpa relä och grejor.

Monterade på mitt Leovince idag eftersom sakerna som saknades äntligen kom!
Sånt ljud man fick :D
Slänger upp en bild med systemet imorn.
 
Jag använde vinkeljärn och biltemas skylthållare och det blev kanon!
Köpte skyltbelysning och blinkers (inte diod utan lampa) på bröderna nilssons tror de blev 400 totalt.
Jag hade inte köpt LED eftersom då måste man köpa relä och grejor.

Monterade på mitt Leovince idag eftersom sakerna som saknades äntligen kom!
Sånt ljud man fick :D
Slänger upp en bild med systemet imorn.

Har redan köpt sakerna, fixar jag inte det får jag låta dem fixa det på Nilssons.
 
Som sagt, någon som kan ge råd om själva kabeldragning/skarvning eller whatever som behöver göras?
 
slipon

som har ett slipon liggande till en Er6F -07 eller vet var man kan få tag i det billigt..

mvh
 
ÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅHHHHHHHH JAG ÄR SÅÅÅ DUM I HUVET :s .... Hade besiktning på hojen idag, först var jag lite orolig för att jag hade slip-on men det sa han att jag gjorde rätt i då han heller inte gillar hojar som inte låter :P SEN kom jag på mitt misstag, jag hade glömt att sätta i skruven till throttel strypningen :S Värdens bästa kille på besiktningen fick jag nog. Han sa bara att den gick väldigt bra för att vara strypt och gav mig en:tummenupp . Så sa han de fantastiska orden " Den här är ju klart godkänd"
 
som har ett slipon liggande till en Er6F -07 eller vet var man kan få tag i det billigt..

mvh

Passar slip-on till N även till F modellen?
Har ett Hurric som ligger och skräpar om det är intressant.
ÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅHHHHHHHH JAG ÄR SÅÅÅ DUM I HUVET :s .... Hade besiktning på hojen idag, först var jag lite orolig för att jag hade slip-on men det sa han att jag gjorde rätt i då han heller inte gillar hojar som inte låter :P SEN kom jag på mitt misstag, jag hade glömt att sätta i skruven till throttel strypningen :S Värdens bästa kille på besiktningen fick jag nog. Han sa bara att den gick väldigt bra för att vara strypt och gav mig en:tummenupp . Så sa han de fantastiska orden " Den här är ju klart godkänd"

Ibland har man tur, skönt. =)
 
Som sagt, någon som kan ge råd om själva kabeldragning/skarvning eller whatever som behöver göras?

Själv så bara skarvade jag. Klämde på ett par kontakter så att jag i framtiden bara kan koppla ifrån och slipper kapa mer på kabeln som är på hojen.
Var tur det för har redan bytt blinkers en gång till på ett år. :)

Skarva sladdar är inte spec svårt. I värsta fall kan du ju sätta ihop allt med sockerbit. Dock inte den smidigaste lösningen eftersom det gärna ska ta så lite plats som möjligt.
Sen rekommenderar jag att maskera kablage och kopplingar med eltejp eller krympslang för att vara riktigt seriös för att täcka mot ev fukt.

Visst kan man löda ihop kablaget igen, men skulle du då vilja byta i framtiden blir det jobbigare än att bara dela på kontakterna och koppla på de nya blinkersen.

Samma gäller kablaget till lampa över skylten. Bara att kapa, på med kontakter, koppla samman och skydda..

Inget svårt ingrepp att byta skylthållare och belysning/blinkers.
Bara att koppla ur den lilla boxen som finns under sadeln där alla kablar gå, kolla vilka kablar som går vart och koppla det rätt.

Tips är att kolla så att allt funkar innan du skyddar med antingen krymp eller tejp..
Är lite småpilligt jobb om man har lite grövre tassar, men tar man det bara lugnt så går det bra.. :)

Lycka till med det hela och upp med bilder när det är klart! :)


*edit:
Här är inlägget med min första mod. Har dock bytt blinkers sedan dess.
http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=4714187&postcount=7348
 
Last edited:
Själv så bara skarvade jag. Klämde på ett par kontakter så att jag i framtiden bara kan koppla ifrån och slipper kapa mer på kabeln som är på hojen.
Var tur det för har redan bytt blinkers en gång till på ett år. :)

...

Tack får tipsen! :) Är det vanliga kabelskor man använder? Bytte du relä eller använde du motstånd?
 
Last edited:
Är det nån som behöver en tail tidy/rensad bakdel så har jag en ny liggandes för en billig peng,passar -06 till -08. Även xenon kit för halvljuset finns.
 
Tack får tipsen! :) Är det vanliga kabelskor man använder? Bytte du relä eller använde du motstånd?

Vanliga kabelskor körde jag med ja.
Jag behövde inte blanda in motstånd eller relä eftersom jag valde blinkers med vanliga lampor i. Kändes smidigast. :)

Men om det ska på ett relä mellan så borde det inte vara något större bekymmer tycker jag? Men det kan säkert bråka mer än jag tror.. :va :D
 
Tänkte köpa slip-on från e-bay. Är det lätt att montera på ett slip-on från tex leo-vince, Two Brothers eller Yoshimura? Behövs några "inställningar" eller förändringar på hojjen i övrigt?
Antar även att dom flesta slip-on's är icke besiktningsvänliga?!

"behöver lite ballare ljud" :yoparty
 
Tänkte köpa slip-on från e-bay. Är det lätt att montera på ett slip-on från tex leo-vince, Two Brothers eller Yoshimura? Behövs några "inställningar" eller förändringar på hojjen i övrigt?
Antar även att dom flesta slip-on's är icke besiktningsvänliga?!

"behöver lite ballare ljud" :yoparty

Behöver mappas om du vill kunna plocka ut någon extra hästkraft. Den går lite snålt om du bara byter pipa.
 
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Back
Top