ER6-tråden

Böjjarn

Titel: :)
Gick med
10 Apr 2003
Ort
Slutändan, Östra Dalarna
Hoj
YZF 1000 R
Min körskolelärare påpekade ofta att det var viktigt att låta hojen stå på tomgång en stund vid kallstart för att olja ska komma runt överallt och att den ska gå lite varm iaf osv. Hur noga är ni med sånt? Jag brukar bara starta den medans jag tar på hjälm och handskar och sen åka iväg.

Behöver man göra ens det? Det känns ju lite onödigt då jag aldrig gör likadant med bilen ens på vintern och minus 20 men MC kanske är lite späsjal? Vad vet jag, åsikter går alltid isär och jag litar väl på att så kommer va fallet nu med men jag frågar ändå.

Startar ni och river iväg direkt även vid kall motor eller "varmkör" ni först?

Hojjar varmkörs alltid!
 

BikerBoy

Medlem
Gick med
21 Apr 2008
Ort
Södra Sverige
Hoj
Kawasaki ER-6n -09 GPR+Dynojet ..... R1 -00 Harris slipon *skrotad*
Den ligger ju på 2k varv när man startar och sen ner till 1.3 eller något. När den sjunker brukar jag köra iväg

Ja, min hinner alltid gå ner i varv innan jag kör givetvis.. Men mer än så värmer jag nog inte den..

Min bil (Volvo V70) gör likadant.. högre varv dom första 10-20 sekunderna.. sen kör jag
 

dizzy84

Egen titel? :P
Gick med
2 Jan 2008
Ort
Varberg
Hoj
ER6n -06 ABS Svart/Guld
Självklart låter man hojen dra ner på varven innan man drar iväg, sen kör jag lugnt en stund...
 

agne

Ny medlem
Gick med
28 Jul 2009
Ort
Nacka
Hoj
Kawasaki ER6F -09
Jag brukade också vänta tills den gick ner i varv men gör det inte längre. Det runt 3 - 4 minuter för den ska gå ner i varv och oftast är det bara krukan som ska på då vill man inte stå och vänta.
 

POLECAT

Ny medlem
Gick med
26 May 2008
Ort
Kristianstad
Hoj
HD Sportster 48 2012
Tänkte höra med er som har rensat baken på ER-6n. Upplever ni att det sprutar upp mycket skit så att man skulle ha användning av en innerskärm bak "hugger" [/url]

2009års modell har hugger monterad som standard:tummenupp
Jag har slängt på Ermax undertail från bikersneed, blev sjukt snyggt:yoparty
 

JohneJ

Ny medlem
Gick med
11 Sep 2009
Ort
Visby
Hoj
Triumph Street Triple -08
2009års modell har hugger monterad som standard:tummenupp
Jag har slängt på Ermax undertail från bikersneed, blev sjukt snyggt:yoparty

Det kanske går att klämma dit orginalhuggern från -09 även på de äldre modellerna? Själv har jag lite svårt för alla flashiga huggers med aluminiumnät och annat junk :rolleyes:
 

martikainen

svarta åskan
Gick med
22 Mar 2009
Ort
Örebro, Norr
Hoj
09 Kawa ER-6n Black
2009års modell har hugger monterad som standard:tummenupp
Jag har slängt på Ermax undertail från bikersneed, blev sjukt snyggt:yoparty


ÅÅh har varit sjukt sugen på den ett längre tag, hur var det med montering? Fick man borra sönder orginaltailen? Är den lätt att montera snyggt? Bilder?! :D
 

Perki

Ny medlem
Gick med
26 Aug 2010
Ort
Linköping
Hoj
Kawasaki Z800-2016
2009års modell har hugger monterad som standard:tummenupp
Jag har slängt på Ermax undertail från bikersneed, blev sjukt snyggt:yoparty

Jo men den ser ju så kort ut?! Hjälper den verkligen för den jag länkade tyckte jag såg längre ut, men det kanske den inte är?

Sen säger jag som martikainen, mer info & bilder den undertailen!
 

POLECAT

Ny medlem
Gick med
26 May 2008
Ort
Kristianstad
Hoj
HD Sportster 48 2012
ÅÅh har varit sjukt sugen på den ett längre tag, hur var det med montering? Fick man borra sönder orginaltailen? Är den lätt att montera snyggt? Bilder?! :D

har nån bild upplagd i garaget, kan vara dålig vinkel...ska fixa bättre i helgen till er. skruvarna man fick med var skrot, för korta å inte rostfria. man fick göra 2 nya hål i tailen för att det skulle passa, utöver det gick det smärtfritt
 

martikainen

svarta åskan
Gick med
22 Mar 2009
Ort
Örebro, Norr
Hoj
09 Kawa ER-6n Black
har nån bild upplagd i garaget, kan vara dålig vinkel...ska fixa bättre i helgen till er. skruvarna man fick med var skrot, för korta å inte rostfria. man fick göra 2 nya hål i tailen för att det skulle passa, utöver det gick det smärtfritt


Inte för att vara dryg, men bilden du har i garaget är ju totalt värdelös :D hahah ser ut som det är "första bilden" mao dagen du hämta hojen, allting ser orginal ut och man kan inte se något av tailen.
Men bilder bakifrån/snett underifrån vore guld!
 

Herr Grön

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Karlskrona
Hoj
2007, Kawasaki ER-6n
ÅÅh har varit sjukt sugen på den ett längre tag, hur var det med montering? Fick man borra sönder orginaltailen? Är den lätt att montera snyggt? Bilder?! :D

Har du lust kan du kolla Allt om Mc, senaste numret. Där plockar vi på prylar från Jesters Trickbits på min Er-6n. Rensad häck, hugger, styre.
 

Böjjarn

Titel: :)
Gick med
10 Apr 2003
Ort
Slutändan, Östra Dalarna
Hoj
YZF 1000 R
Drar upp min till 7k varv 2-3min efter start. Hoppas den håller tills jag ska sälja den :D

Ja, det var ju moget skrivit att man menar så tills den skall säljas:huvet

Hoppas att ev köpare hittar denna tråd då, när denna ev gör en sökning på tex Vb......Fattar mig inte på folk som piskar hojjar kalla, men du väntar ju 2-3min innan du drar upp den till 7k iallafall........inte så illa......................................................................................
 

sideline

#11449
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Vid sidan av Revingerakan...
Hoj
Gatmoppe: ER-6n -09 Banmoppe: cbr600rr -04
Jag blir lite sur när körskolorna inte lär oss sånt!! Det är ju faktiskt inte gratis att ta lektioner... Tog mitt MC-kort för 4 år sedan och det är inte förrän för något år sedan som jag ens hörde talas om motstyrning... Sen sa de inte ett ljud om hur man skulle sitta eller att man kunde flytta sig i sadlen... Det var bara upp på hojen och kör... FÖR JÄVLIGT!!

Motstyrning nämns i teoriboken. Hade du läst den ordentligt hade du vetat om det. En anledning till att alla MC-lärare inte nämner det är för att du själv skall upptäcka det. Vissa gör detta redan vid konbanan (den "snabba"), andra gör det lite senare.

Däcken på min hoj börjar bli lite slitna nu efter en 1000mil... vad rekomenderas för något?

Michelin Pilot Power eller Dunlop Sportsmart. Annars är Metzeler M5 grymma. Har M5:eek:r på ett par av fälgarna till banhojen. Tjejen har dem på sin hoj också. Hårda på toppen och mjukare på sidorna för utökad livslängd och maximalt grepp.

Är det någon som vet om det finns någon typ av täckbricka eller vad man ska kalla det om man vill ta bort passagerar handtagen där bak?

Varför ta bort handtagen. Tro mig, dem fungerar fint som "kraschpuckar" och skyddar plasten fint där bak. Har för mig att du kan behöva det. :arsele :krama

Drar upp min till 7k varv 2-3min efter start. Hoppas den håller tills jag ska sälja den :D

Hoppas den rasar innan du säljer den eller iaf innan första köpare vill provköra. :tungan
 

Dani

Khalo Dani®
Gick med
11 Jan 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
Kawasaki ER6
Nu när jag tänker efter så sa faktiskt min körskolelärare att om man svänger vänster så lutar den höger och vice versa när vi körde konbana. Han pratade inte jättedjupt om detta men det stämmer att det togs upp. Han sa aldrig just ordet "motstyrning" men ändå.
 

Kryckan

Twintorsk!
Gick med
19 Nov 2007
Ort
Ljusdal
Hoj
KTM SD990
Börjar nästan misstänka att min hoj slirar lite på koppligen..
Hur beter sig era ER6or om ni ligger på tvåa, vid 4000rpm drar in kopplingen och varvar upp rätt friskt och snärtar ut kopplingen?
Sticker den iväg med ett ryck? Kan ni snärta upp den på bakhjulet på det viset?

Jag tycker att min liksom slirar sig iväg om jag gör så, vilket känns oroväckande som fan. Hur felsöker man det på bästa sätt? Min uppfattning är att det absolut inte borde slira och kännas mjukt när man snärtar koppling på tvåa?!
 

agne

Ny medlem
Gick med
28 Jul 2009
Ort
Nacka
Hoj
Kawasaki ER6F -09
Nu har jag haft min er6f ett tag och börjat planera vad som ska göras inför nästa säsong. Styret som sitter på orginal tycker jag är för smalt och obekvämt så det kommer jag byta ut mot Sport Bar med Progrip 725 handtag. Sen så måste man rensa bakdelen för den är hemsk orginal och har läst att många blivit av med vibrationer när de rensat baken. Så bak blir det Fender Eliminator som enligt mig är snyggare än ermax undertailen. Eftersom vindrutan skickar upp luftströmmen mot halsen så byts den ut mot en ZG Double Bubble Dark Smoke.

Är det någon som har liknande tankar och kanske vill göra en gemensam beställning från utlandet?
 

Bifogat

  • DB16-204-02_3.jpg
    DB16-204-02_3.jpg
    92.8 KB · Visningar: 112
  • 2K650werkes.jpg
    2K650werkes.jpg
    52.4 KB · Visningar: 158
  • SportBarsV3_5.jpg
    SportBarsV3_5.jpg
    101.2 KB · Visningar: 134
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top