ER6-tråden

Är det någon som vet om det finns någon typ av täckbricka eller vad man ska kalla det om man vill ta bort passagerar handtagen där bak?
 
Har powercommander GPR slipon och hojjen är mappad hos ava mc. Nu tycker jag att den brölar lite för mycket och funderar på att slänga på orginaldämp ingen. Kommer jag tappa någon effekt och behöver jag då mappa om hojjen?

Nej det ska du inte behöva, för att få 110% optimerad MC så visst ska man göra det isf men det är inte nödvändigt anser jag om du bara byter dämparen.
 
Har powercommander GPR slipon och hojjen är mappad hos ava mc. Nu tycker jag att den brölar lite för mycket och funderar på att slänga på orginaldämp ingen. Kommer jag tappa någon effekt och behöver jag då mappa om hojjen?


Hej
Jag antar och hoppas att du inte har db killer i ditt slipon. Köp en db killer så minskar ljudet och du behåller effekten -0.5 hk
Men har du slipon med db killer i o tycker att den låter för mycket så förstår jag inte problemet :confused: Varför ska du öka vikten och montera dit en kat och sänka effekten på hojen ? :) Skaffa bättre proppar om det ändå stör och låt hojen vara istället :tummenupp
 
Hej
Jag antar och hoppas att du inte har db killer i ditt slipon. Köp en db killer så minskar ljudet och du behåller effekten -0.5 hk
Men har du slipon med db killer i o tycker att den låter för mycket så förstår jag inte problemet :confused: Varför ska du öka vikten och montera dit en kat och sänka effekten på hojen ? :) Skaffa bättre proppar om det ändå stör och låt hojen vara istället :tummenupp

Nä har som sagt ingen dbkiller i idag men får titta efter en sån. Får ont i öronen när jag kör genom södra länken av allt buller :P
 
Hur gör ni med bränsleslangen när ni tar bort tanken för att t.ex byta luftfilter? Lika bra att fråga om tips så man slipper duscha i bensin :) .


Japp jag är färsk på att skruva med hoj
 
Hur gör ni med bränsleslangen när ni tar bort tanken för att t.ex byta luftfilter? Lika bra att fråga om tips så man slipper duscha i bensin :) .


Japp jag är färsk på att skruva med hoj

Det är bara att ta av bensinslangen det kommer en pytte liten skvätt det är allt. Lycka till
 
Suzuki SV650S v Kawasaki ER-6n v Hyosung GT650

Still on top

[YOUTUBE-ID]<object width="640" height="385"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/mETGJ8nQj4w?fs=1&hl=sv_SE"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/mETGJ8nQj4w?fs=1&hl=sv_SE" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="640" height="385"></embed></object>[/YOUTUBE-ID]

Verkar inte som om inbäddningen fungerade.
Här är länken; http://www.youtube.com/watch?v=mETGJ8nQj4w
 
Däckbryderi

Jag tycker inte att standarddäcken är jättedåliga och tänkte köpa ett nytt bak, rätt mycket kvar på framdäcket.
Vet att det rekommenderas att man ska ha likadana fram och bak - men måste man absolut ha Dunlop Sportmax 221? Borde det inte funka med t ex Sportmax Sportsmart eller något annat närbesläktat?
Någon som vet?
 
Har någon här haft problem med att FI Lampan tänt sig vid låg bränslenivå? Jag råkade ut för ett strul förra tisdagen på väg till jobbet. Jag kom över en vägmarkering och hojen gungade upp o ner över strecken innan jag kom tillbaks ut i rätt körbana. Då tände sig FI efter detta och kanske nån minut efter så tände sig bränslevarningen. Då tänkte jag att aja det var nog bara pga det, den kanske sög i sig för mkt luft vid "hoppen" så jag tankade och startade igen och åkte och det var bra där.

I Fredags dök FI lampan upp igen, då tände den sig på hemvägen från jobbet efter en knapp mils körning, jag stängde av och startade och det var bra i nån mil till. Jag upprepade och nu tog det en halvmil bara innan den tändes igen. Samtliga ggr så har den gått som den ska, inga vibrationer eller ryckningar och inte heller nån ojämn gång. Denna gången så stannade jag till och kom att tänka på första gången då bränslevarningen tände sig kort därefter så jag öppnade tanklocket och tänkte att det kanske är för högt vakuum eller nåt.

Nu har den iaf gått nästan 10 mil sedan dess och den har inte tänt sig igen men är detta något som någon känner igen eller ska jag lämna in hojen till verkstaden så de får läsa ut felkoder och testa lite? Jag har beg.garanti så det kostar inget mer än att jag får va utan den och strula.
 
Jag tycker inte att standarddäcken är jättedåliga och tänkte köpa ett nytt bak, rätt mycket kvar på framdäcket.
Vet att det rekommenderas att man ska ha likadana fram och bak - men måste man absolut ha Dunlop Sportmax 221? Borde det inte funka med t ex Sportmax Sportsmart eller något annat närbesläktat?
Någon som vet?

Jag svarar mig själv eftersom jag skrev till Dunlop i England och fick svar rätt snabbt. Tydligen är det Roadsmart som gäller:

"Dunlop has tested and approved the fitment of the RoadSmart rear tyre in combination with the D221 original equipment tyre on your model of ER-6n.
The RoadSmart, like D221 is a sports-touring tyre and it was felt this was the most appropriate tyre to test in combination.
However, the RoadSmart has better overall performance than the D221 so when ER-6n riders eventually fit a RoadSmart on the front they will notice an increase in wet and dry grip and handling response.

Bryn Phillips
Product Support Manager, Motorcycle
Dunlop Tyres UK Ltd"
 
Jag svarar mig själv eftersom jag skrev till Dunlop i England och fick svar rätt snabbt. Tydligen är det Roadsmart som gäller:

"Dunlop has tested and approved the fitment of the RoadSmart rear tyre in combination with the D221 original equipment tyre on your model of ER-6n.
The RoadSmart, like D221 is a sports-touring tyre and it was felt this was the most appropriate tyre to test in combination.
However, the RoadSmart has better overall performance than the D221 so when ER-6n riders eventually fit a RoadSmart on the front they will notice an increase in wet and dry grip and handling response.

Bryn Phillips
Product Support Manager, Motorcycle
Dunlop Tyres UK Ltd"

Har då inte sett en silvrig er6a åka runt i Kallekrona, jag busar runt på en Svart er6n, ibland i grönkläder på väg hem.. Kör docks upp den tillbaka 3 sep... Ska notera däcket på minnet, kanske behövs bytas i slutet av säsongen för min del (då snön kommer :P )
 
Har då inte sett en silvrig er6a åka runt i Kallekrona, jag busar runt på en Svart er6n, ibland i grönkläder på väg hem.. Kör docks upp den tillbaka 3 sep... Ska notera däcket på minnet, kanske behövs bytas i slutet av säsongen för min del (då snön kommer :P )

Om du kan så häng med på en sväng innan du drar! Körningarna brukar vara torsdagkvällar. Fast i lördags blev det en fin sväng uppåt Småland.

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=222969&page=7
 
Mitt bakdäck tog tvärslut nu i dagarna, så beställde ett nytt igår kväll.
Har kört ungefär 300 mil på mindre än 3 veckor och är tvärnöjd med hojen :)
 
Märker ni någon skillnad på 95/98/99 oktan? Bara kört på 95 än.

Enligt min vetskap får man ingen som helst effektökning på högre oktan. Enda gången det är att föredra högre oktan är om motorn spikar dvs när bränslet antänds tidigare än den ska. Vilket kan ske när man trimmat motorn, ex höjt kompressionen. högre oktan är meningslöst på en standard hoj.
 
Har någon här haft problem med att FI Lampan tänt sig vid låg bränslenivå? Jag råkade ut för ett strul förra tisdagen på väg till jobbet. Jag kom över en vägmarkering och hojen gungade upp o ner över strecken innan jag kom tillbaks ut i rätt körbana. Då tände sig FI efter detta och kanske nån minut efter så tände sig bränslevarningen. Då tänkte jag att aja det var nog bara pga det, den kanske sög i sig för mkt luft vid "hoppen" så jag tankade och startade igen och åkte och det var bra där.

I Fredags dök FI lampan upp igen, då tände den sig på hemvägen från jobbet efter en knapp mils körning, jag stängde av och startade och det var bra i nån mil till. Jag upprepade och nu tog det en halvmil bara innan den tändes igen. Samtliga ggr så har den gått som den ska, inga vibrationer eller ryckningar och inte heller nån ojämn gång. Denna gången så stannade jag till och kom att tänka på första gången då bränslevarningen tände sig kort därefter så jag öppnade tanklocket och tänkte att det kanske är för högt vakuum eller nåt.

Nu har den iaf gått nästan 10 mil sedan dess och den har inte tänt sig igen men är detta något som någon känner igen eller ska jag lämna in hojen till verkstaden så de får läsa ut felkoder och testa lite? Jag har beg.garanti så det kostar inget mer än att jag får va utan den och strula.

Jag har haft samma problem 4-5ggr när jag kört varierande sträcka på motorväg sen jag bytte ljuddämpare. Har kopplat in en lambdaeliminator så lampan lyser inte hela tiden. Hade inne den på verkstad och de kopplade upp den men sa att det "är inget" om det inte är så att lampan tänds igen direkt när du startar om hojen. Lampan ska alltså lysa från start för att det ska komma upp några felkoder.
 
Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Back
Top