ER6-tråden

Haha ja så dum jag är ibland :) Hurric lät ju fan bra...

Någon som vill bli av med sitt slipon, ex hurric, arrow, akrapovic m.m.. så är jag intresserad , pma mig, ska passa er6n 2006..
 
Tja på er!

Är det någon här som kört (eller ännu hellre ägt) både den nya och gamla ER6:an? Isf, vad upplever ni för skillnader mellan dem?

Som überkill skrev så hade jag en ER6n-06 innan och nu har jag en ER6f-09 (har även testkört ER6n-09). Tycker i stort sett inte att det är någon skillnad på dem. Annat än utseendet då :).
Snarare lite skillnad mellan -n och -f i så fall där jag upplever -f som stabilare i styret.


En fråga till alla; Någon som har koll på ungefär vad det kostar att bänka en ER6a? Har satt på nytt slipon men nu upplever jag att den går väldigt ojämt kring 50-60km/h när man ligger i 3an :(.Tror ni bänkning kan hjälpa?
 
Varning för dålig kontakt!!

hej!
Tänkte dela med er om ett problem som finns på er6n -07 och förmodligen också-06, -08.

laddningsregulatorn sitter precis framför bakhjulet och kontakten är allt annat än vattentät. Fukt kan lätt leta sig in och försämra ledningsförmågan hos stiften. På min hoj resulterade det i uppbrunna stift och kablar. Också honkontakten som kommer från kabelhärvan är smält. Kontakten går inte att köpa löst utan man måste ha en hel härva (om man inte har tur och kan skarva med kabelskor, krympslang etc.). En ny härva kostar 4800 + moms och en regulator 1100 + moms så dryga 7 papp i materialkostnad.

Mitt tips är att köpa en hugger eller ta isär och kolla kontakten efter tvätt / körning i regn så ni slipper råka ut för samma skit som mig!
 
En fråga till alla; Någon som har koll på ungefär vad det kostar att bänka en ER6a? Har satt på nytt slipon men nu upplever jag att den går väldigt ojämt kring 50-60km/h när man ligger i 3an :(.Tror ni bänkning kan hjälpa?

har samma problem själv. Har snackat med 2 verkstäder och de säger samma sak: köp en power commander och bänka. Säger ungefär samma sak om priset, ca 3000kr för power commandern och 3500kr för bänkningnen. Då monterar de power commandern också.

Min egen tanke är dock att kanske köpa en power commander och lägga in en färdig mapp på den. 3500kr i bänkning hade vait mysigt att slippa och det finns färdiga mappar på Dynojets hemsida. Har dock inte gjort detta ennu då det tryter i plånboken.
 
har samma problem själv. Har snackat med 2 verkstäder och de säger samma sak: köp en power commander och bänka. Säger ungefär samma sak om priset, ca 3000kr för power commandern och 3500kr för bänkningnen. Då monterar de power commandern också.

Min egen tanke är dock att kanske köpa en power commander och lägga in en färdig mapp på den. 3500kr i bänkning hade vait mysigt att slippa och det finns färdiga mappar på Dynojets hemsida. Har dock inte gjort detta ennu då det tryter i plånboken.

Med Power Commander V finns det ju AutoTune :yoparty

The Auto Tune kit monitors the fuel mixture (by installing the included Wide Band O2 sensor in the exhaust). It then sends this information to the Power Commander V and automatically corrects it while you ride.


För årsm. -09 och senare.
 
Som überkill skrev så hade jag en ER6n-06 innan och nu har jag en ER6f-09 (har även testkört ER6n-09). Tycker i stort sett inte att det är någon skillnad på dem. Annat än utseendet då :).
Snarare lite skillnad mellan -n och -f i så fall där jag upplever -f som stabilare i styret.

Aha ok, hade hoppats man märkte nån skillnad på den tidigare ganska så ryckiga insprutningen, som ska vara en av de saker som pillats med på den nya modellen.

Fick ju en släng av er6-febern igen :näsblod Det är ju inte det lättaste att hitta en lika rolig allroundhoj som är lika billig att äga som den. -Jag får väl ta och provköra den nya helt enkelt.

Tack för svaret iaf o ett litet tack till dig oxå überkill :)
 
För mig så känns de dumt att pynta 6000+ för den lilla effektökningen det ger.
Och även pengar som man väldigt sällan får igen..
Vill ni ha mer effekt? Byt hoj.
 
Tror inte någon som köper slip-on till en hoj (minst er6) gör det för effekten, den effekten som det är i hojen är ju svårt att kontrollera redan som den är. Det är väll mer så att man gör det för det goa ljudet!
 
en fråga...

hur låter det när ni lägger i ettans växel ifrån stillastående?

min låter ka-chonk och hela hojen skakar till, medans alla andra växlar tyst klickar i... även om man motorbromsar och växlar ner från tvåan till ettan låter det klick, men ifrån stillastående låter det nästan som att hela skiten ska rasa, är det rätt?

edit: en annan sak som jag stört mig på nu när jag bytte jobb och måste ställa hojen på gatan, styrlåset är galet svårt att få i, måste nästan vrida av nyckeln, det känns inte så bra... kan man smörja den på något bra sätt?

/J
 
Last edited:
Klonket och hoppet är helt normalt, från N till 1:an, en klassiker...

Du måste trycka in nyckeln när du vrider om till styrlåset! Gör du det? Annars kanske lite smörj hjälper. :)

Nån skrev för ett tag sen att smörja tanklåset, glöm inte det för det behövs.
 
en fråga...

hur låter det när ni lägger i ettans växel ifrån stillastående?

min låter ka-chonk och hela hojen skakar till, medans alla andra växlar tyst klickar i... även om man motorbromsar och växlar ner från tvåan till ettan låter det klick, men ifrån stillastående låter det nästan som att hela skiten ska rasa, är det rätt?

edit: en annan sak som jag stört mig på nu när jag bytte jobb och måste ställa hojen på gatan, styrlåset är galet svårt att få i, måste nästan vrida av nyckeln, det känns inte så bra... kan man smörja den på något bra sätt?

/J

Jag brukade knuffa hojen lite framåt med ena benet samtidigt somjag la i ettan, tyckte det gick lite smidigare men visst klonkar det :(

vrid lite på styret samtidigt som du lägger i styrlåset, bara lite grann...
 
Tjena!
Är en relativt ny Er6f 2006 ägare och helt ny på forumet. Skitnöjd med hojen, men det är en sak jag stör mig på...Den automatiska uppvarvningen "choken" när man startar hojen, min gasar upp till 4000 rpm och ligger där säkert i >2 min (känns det som), även fast det inte är så jäkla kallt ute...Ganska störande om man vill iväg fort..det går ju att köra iväg ändå men då går den ju ganska ryckigt..Är det nån som vet om man kan minska "choken" på något enkelt sätt...? Jag tror mina grannar skulle uppskatta det också...:-)...
 
tror inte det... eftersom den gör så för att du så fort ska komma igång, det är ju inte bara för att få värme i motorn utan att olja ska komma ut till alla delar. Minskar man då detta så tar det ju ännu längre tid innan du kommer iväg :P Sen så gäller nog inte garantin.

har en egen frågan, om man är ute å kör. Hojen står som 25 kw å man får inte köra obegränsad än. Om man blir stopad av en polis kna man säga att den lilla skruven hoppat ur hålet eller är det för uppenbart :D?
 
Någon som vet var man kan hitta Passagerarhandtag till er6an? Satt packbox på när jag köpte den. Tack på förhand!
 
Tjena!
Är en relativt ny Er6f 2006 ägare och helt ny på forumet. Skitnöjd med hojen, men det är en sak jag stör mig på...Den automatiska uppvarvningen "choken" när man startar hojen, min gasar upp till 4000 rpm och ligger där säkert i >2 min (känns det som), även fast det inte är så jäkla kallt ute...Ganska störande om man vill iväg fort..det går ju att köra iväg ändå men då går den ju ganska ryckigt..Är det nån som vet om man kan minska "choken" på något enkelt sätt...? Jag tror mina grannar skulle uppskatta det också...:-)...

4000 varv låter inte så bra, vill minnas att min var lite lägre än så.
Org så går det inte dra den nåt vidare med kall motor heller men tar man bort dom elektroniskt styrda subthrottlespjällen i spjällhuset så försvinner den begränsingen men då får man sköta det manuellt istället.

Att ha höga varv när motorn kallstartar gör inget positivt för smörjningen, oljan kommer snabbt iaf.
 
4000 varv låter inte så bra, vill minnas att min var lite lägre än så.
Org så går det inte dra den nåt vidare med kall motor heller men tar man bort dom elektroniskt styrda subthrottlespjällen i spjällhuset så försvinner den begränsingen men då får man sköta det manuellt istället.

Att ha höga varv när motorn kallstartar gör inget positivt för smörjningen, oljan kommer snabbt iaf.

Men vem skickar på med en icke uppvärmd mc-motor?? Skulle va nån som stulit en då....Man skall va mycket noga med varmkörning på en hoj!
Ang chokefunktionen så är 4000 för högt, har för mig att min ligger runt 2500 i typ 30-40 sek. Rekomenderar en hälsoundersökning...
Är den mappad, öppnad i luftburken, annat luftfilter osv så vet ja inte hur det funkar med chokefunktionen, om det blir nå annorlunda. Men kör du som de flesta med slip-on o lamdan inkopplad, o ev mappning så ska den inte starta på 4000hpm.
 
Men vem skickar på med en icke uppvärmd mc-motor?? Skulle va nån som stulit en då....Man skall va mycket noga med varmkörning på en hoj!
Ang chokefunktionen så är 4000 för högt, har för mig att min ligger runt 2500 i typ 30-40 sek. Rekomenderar en hälsoundersökning...
Är den mappad, öppnad i luftburken, annat luftfilter osv så vet ja inte hur det funkar med chokefunktionen, om det blir nå annorlunda. Men kör du som de flesta med slip-on o lamdan inkopplad, o ev mappning så ska den inte starta på 4000hpm.

Nu menar jag inte fetvarva men det var en klar begränsning innan som gjorde att det typ gick ryckigt innan ecun bestämmt att motorn var varm.. men spjällen gör ingen nytta hur som helst.
 
Börjar bli dags att byta däck för första gången, är det att köpa samma som orginal som är att rekommendera eller vad har ni för erfarenheter?
 
Börjar bli dags att byta däck för första gången, är det att köpa samma som orginal som är att rekommendera eller vad har ni för erfarenheter?

På min ER-6F köpte jag Pilot Road 2CT, funkat utmärkt på den tycker jag.

När bakdäcket är slut på Z1000 kommer det att bli ett Dunlop Sportmax Sportsmart/Roadsmart, de verkar ha fått goda vitsord både här på forumet och i tester/tidningar!

http://www.dexon.se/marke--modell/dunlop/sportmax-roadsmart-c-1152-1.aspx
http://www.dexon.se/marke--modell/dunlop/sportmax-sportsmart-c-1209-1.aspx
 
Börjar bli dags att byta däck för första gången, är det att köpa samma som orginal som är att rekommendera eller vad har ni för erfarenheter?

Följ Vajbs rekommendationer ovan. Jag köpte Michelin PILOT POWER 2CT och såvida du inte kör bana ett par ggr om året så är det tyvärr bortkastade pengar på ett lite för lågt milantal skulle jag tro. När det är slut köper jag ett Pilot Road 2CT istället. Kostar ungefär lika mkt men har betydligt fler mil i sig.
 
Nyheter
Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Back
Top