ER6-tråden

Tog första 4,5milen på hojjen idag :D Fy fan va skön den är att köra! Måste dock ställa om frambromsen lite, var lite väl långt bort för mina korta fingrar.



Jag fick hem krashpuckarna idag men jag kan fan inte förstå hur jag ska få dit dom. Någon som kan tros veta vart det finns en instruktion för er6an? Annars får jag googlea lite på jobbet imorgon :)
Fick även nya styrändar, men HELVETE va orginalen sitter hårt :S jag kan dra dom en kvarts varv med insektsnyckeln sen tar det stopp, åt båda hållen. Tips någon ?

Röd Loctite i mina, Rörtång / Polygrip samt våld löste problemet
 
Vad blev det för sort?

Rizoma, från mcweb.se

Mina var Loctitade, satt utav bara fan. Tar det stopp så är det bara att ta i hårdare.

Röd Loctite i mina, Rörtång / Polygrip samt våld löste problemet

Jag var lite rädd för att dra sönder något, mest därför jag inte vågade lägga hela tyngden bakom, men får dra med polygripen och handskar ner idag och se om man kan få loss dom jäklarna.
 
Är det någon som har tips på snygga och hyfsat funktionella sidospeglar?
Orginalspeglarna matchar ju inte hojen för fem öre, uscha.
Jag har tittat på Rizoma's sortiment, men 1000-1500 kr/st är ju ganska saftigt.

Jag har GPR utan katt och dbkiller just nu, låter lite för mkt så har dbkiller på väg.

Är det en sån där "tratt" om man sätter mellan röret (från motor) och själva sliponet,
eller en som du trycker i "där bak" i sliponet? :D :va Tänk så roligt det kan bli ibland.
 
Är det någon som har tips på snygga och hyfsat funktionella sidospeglar?
Orginalspeglarna matchar ju inte hojen för fem öre, uscha.
Jag har tittat på Rizoma's sortiment, men 1000-1500 kr/st är ju ganska saftigt.

Kawasaki original "Style" ser rätt OK ut. Kostar ~300 kr.
http://www.kawasaki.se/product.asp?Id=340449C444A&Sub=5&SId=3404AB08884

Är det en sån där "tratt" om man sätter mellan röret (från motor) och själva sliponet,
eller en som du trycker i "där bak" i sliponet? :D :va Tänk så roligt det kan bli ibland.

Brukar vara en insats man trycker i öppningen bara.
 
Last edited:
Köpte en 2009 Kawasaki Ninja 650R (ER-6F) igår =) Blev lovad att den skulle levereras på Tisdag nästa vecka. längtar som fan!!

Någon som vet om man kan byta ut sadeln till en mera sportigare??
 
Scalp, hur tycker du 09:ans speglar är kontra de äldre originalen? Jag har inte sett 09:an i verkligheten ännu men speglarna ser snygga ut på bild iaf.

//Fredrik
 
Scalp, hur tycker du 09:ans speglar är kontra de äldre originalen? Jag har inte sett 09:an i verkligheten ännu men speglarna ser snygga ut på bild iaf.

//Fredrik

De är ju snyggare än de som sitter original på 06-08 men de är fortfarande rätt stora och fula. Man ser fortfarande ingenting i dem. Sport- och Style-speglarna är betydligt mindre och man ser faktiskt mer än armbågarna i dem.
 
Ok tack, synd att de fortfarande är stora... blir till att jaga vidare, Kawas alternativ är sådär men priset är ju annars bra.
Rizoma's speglar är klart snyggast ... o dyrast... :(
 
Är det en sån där "tratt" om man sätter mellan röret (från motor) och själva sliponet,
eller en som du trycker i "där bak" i sliponet? :D :va Tänk så roligt det kan bli ibland.

Har inte sett prylen så det visar sig... normalt är det ett rör man petar in i ljuddämparen iaf =)
 
Hur viktigt är det med 100 mila servicen ? Har kört 90 mil och ska lämna den till helgen och ser inte ut som jag hinner köra några 10 mil innan dess. Spelar det någon större roll om den inte gått exakt 100 mil ?
 
spelar ingen roll. poängen med 100mila servicen är att kolla så allt sitter som det ska och att få ny olja i motorn (pga eventuel metallspån som filats till under inkörningen)
 
Lite plus lite minus.


Höger kraschpuck gick jättesmidigt att få dit när jag väl listat ur vad jag ska byta ut osv.

Vänster får jag inte loss bulten till motorfästet, nyckeln nr14 som följde med hojjen har inte perfekt passform så måste skaffa hylsa och dra loss den så man inte rundar bulthelvetet.

Styrändarna passade verkligen inte till orginalstyret :S Väldigt väldigt irriterande då de såldes till 2009 års modell av er6... Men jag har ändå planer på ett annat styre så småningom så.

Regskylten ditsatt (hade provosorisk innan) Utan att behöva skruva, sitter som järnet ändå. Blir bra då jag ska byta den mot ett minikit.
 
Hur viktigt är det med 100 mila servicen ? Har kört 90 mil och ska lämna den till helgen och ser inte ut som jag hinner köra några 10 mil innan dess. Spelar det någon större roll om den inte gått exakt 100 mil ?

Tror jag hade kört 130-140 mil me min innan 1a service (dåligt med tider), så kör om du har varmt o fint väder vetja! Här bara regnar det, blåser o allmänt kallt.....
 
Back
Top