ER6-tråden

Det finns inga dåliga väder..... ;)

Haha nä jag vet, bara gnäll säg.. inte gjord av socker ;) Men körde faktiskt till jobbet i måndags då det regnade.. men det är ju måttligt kul.. jävligt halt nu när pollen håller på också.. Har nog avverkat 50 mil sen jag satte på sliponet. Är sjuukt nöjd. Lite avgasknallar dock när man slår av på gasen för fort men det tar jag så gärna.
 
jag har vart och lekt lite på bana.. och det är inga problem alls.. snabbast är man ju inte.. men sjukt sjukt kul.. jag bytte mina däck (både fram och bak) till michelin pilot road 2.. hade ju räknat med att jag skulle känna skillnad.. men inte en sån otrolig skillnad.. är som natt och dag.. mycket mer spårsäkert.. inga konstigheter.. och riktigt snabbstyrt.. plus mycket bättre feedback.. kan rekommendera ett byte av däck.. ska byta bromsslangarna fram nu i veckan också så får vi se hur de blir..

Intressant, jag har funderat på däckbyte, men mina har bara rullat 170 mil så jag kanske borde nöta lite mer på dem ändå. Bättre känsla, grepp och kontroll vore iofs inte fel, hmm. :va

Ni som har koll, vad är egentligen skillnaden mellan Pilot Power 2CT och Pilot Road 2?
 
Nån som har ändrat till delad alt. ensits-cuts på sin hoj?

Vart? Hur mycket? ....
 
Är det någon som har satt på Oberon bar-end mirrors på sin er6a ? Ser man bättre i dom än med orginal ? Och vad säger polisen om man skulle bli stoppad för att man bara har en spegel, blir det böter eller dom bryr sig inte om det ?

Har ni annars tips på någon snyggare och bättre backspegel än orginal speglen så får ni gärna dela med er :)
 
Och vad säger polisen om man skulle bli stoppad för att man bara har en spegel, blir det böter eller dom bryr sig inte om det ?


Tror inte att det är nått krav på att man ska ha 2 speglar, polaren besiktade nyligen sin Ducce 900 SS med bara en spegel på vänster styrände och dom hade iaf inget att anmärka på, så det vore konstigt om polisen tycker annorlunda.
 
Att dom inte kollar det på besiktningen har du helt rätt i, men där är en märklig regel som säger att motorcyklar tillverkade efter 2003 (tror jag det var ) måste ha två backspeglar, på äldre modeller så behövs inte detta och på besiktningen kollar dom inte det alls eftersom det inte är med på deras "lista"
 
Intressant, jag har funderat på däckbyte, men mina har bara rullat 170 mil så jag kanske borde nöta lite mer på dem ändå. Bättre känsla, grepp och kontroll vore iofs inte fel, hmm. :va

Ni som har koll, vad är egentligen skillnaden mellan Pilot Power 2CT och Pilot Road 2?

Vad jag har förstått så har 2CT hårdare gummiblandning i mitten och mjukare utmed kanterna än Pilot Power.

Jag krängde på Pilot Power både fram och bak igår -Härlig skillnad mot orginal! :fyllisar

EDIT: Haha, såg nu att det var pilot road 2 du efterfrågade... nevermind :näsblod
 
Last edited:
Ni som har koll, vad är egentligen skillnaden mellan Pilot Power 2CT och Pilot Road 2?

koll och koll.. men de är ju båda 2CT däck.. men power är ju mer för sporthojar.. (mjukare gummi antar jag).. och road är väl mer för street~mindre effekt.. men snackade med verkstadssnubben här nere på mascot och han lovordade road 2.. och jag kan inte säga annat.. att de är lite hårdare i mitten håller förhoppningsvis borta touringplattan.. sen är ju priset typ samma för road2 och power (samma gummi över hela) men power 2ct är dyrare.. tror inte man har någon större nytta av power på en er6a
 
Tjena,
vilket läge har ni på er bakre stötdämpare? (tror jag det heter - nybörjare som jag är..) Upptäckte igår att jag tror min står på högsta läget och med tanke på att jag väger 55 kg känns ju det kanske lite väl hårt..
När vi ändå är igång så undrar jag om det bara är jag som saknar svensk instruktionsbok och bara har engelsk?
 
Tjena,
vilket läge har ni på er bakre stötdämpare? (tror jag det heter - nybörjare som jag är..) Upptäckte igår att jag tror min står på högsta läget och med tanke på att jag väger 55 kg känns ju det kanske lite väl hårt..
När vi ändå är igång så undrar jag om det bara är jag som saknar svensk instruktionsbok och bara har engelsk?

Högsta läget, eller läge 7 som det är verkar lite hårt för dig, instruktionerna rekomenderar läge 3 för person på 75 kg utan extra tillbehör.
Testa dig fram, men jag skulle ha börjat på läge 4 , ev.3 om du inte kör så
"inspirerat:D ".

Angående instruktionsboken så finns den bara på engelska (vad jag vet), det man fick med på svenska är något som kallas allmän användarhandbok, den täcker generella saker på kawa hojar mellan 2003-2006. Det var iallafall den jag fick till min 07:a.

// Jimmy
 
OK, ni som vet!

Är er6 en rolig hoj??
Har fått erbjudande att byta min motard mot en er6 -06.
Jag vet fan inte vad jag ska göra, känns som att det kan bli astråkigt när man är van vid motardens rapphet.

Har jag helt fel eller?
 
OK, ni som vet!

Är er6 en rolig hoj??
Har fått erbjudande att byta min motard mot en er6 -06.
Jag vet fan inte vad jag ska göra, känns som att det kan bli astråkigt när man är van vid motardens rapphet.

Har jag helt fel eller?

Har aldrig kört en motard, men det ser jäkligt roligt ut när ni susar förbi tusenkubikarna i kurvorna på Sturup och Knutstorp. Något jag aldrig sett en ER-6:a göra.
Beror såklart på hur du tänker köra, men sannolikt har du inte helt fel :banana

Men borsett från det är ER-6:an en mycket rolig hoj :yoparty
 
OK, ni som vet!

Är er6 en rolig hoj??
Har fått erbjudande att byta min motard mot en er6 -06.
Jag vet fan inte vad jag ska göra, känns som att det kan bli astråkigt när man är van vid motardens rapphet.

Har jag helt fel eller?

Motarder i allmänhet har väl effektkurvan längre ner i registret (?) och har således kraften rätt tidigt. Er6 och sportigare hojar, som är menade att köra lite fortare med, har effekten rätt långt upp och kräver högre varvtal, hastighet, för att det skall vara skoj och inspirerat.
 
Sitter det katalysator i original ljuddämpare? eftersom endel effektdämpare har inbyggd..?
 
Sitter det katalysator i original ljuddämpare? eftersom endel effektdämpare har inbyggd..?

Citat Google:
"Ljuddämparen är utrustad med katalysator men för ovanlighetens skull en trekammars katalysator. Detta innebär att ER-6 redan klarar den nya Euro 3 normen som blir ett krav från och med 2007 års modeller."
 
Er6 och sportigare hojar, som är menade att köra lite fortare med, har effekten rätt långt upp och kräver högre varvtal, hastighet, för att det skall vara skoj och inspirerat.


Hmm, har du provat några andra hojar än ER-6? :3freak

ER-6an tar sig rätt bra på låga varv, jämför med vilken tråkfyra som helst. En motard är helt klart ännu hetsigare men vår lilla Kwakkasaki är nog mer lik en enstånka än en radfyra i karaktären, även om den som twin har drag av båda med bra vrid och relativt högt varvstopp.
 
Hmm, har du provat några andra hojar än ER-6? :3freak

ER-6an tar sig rätt bra på låga varv, jämför med vilken tråkfyra som helst. En motard är helt klart ännu hetsigare men vår lilla Kwakkasaki är nog mer lik en enstånka än en radfyra i karaktären, även om den som twin har drag av båda med bra vrid och relativt högt varvstopp.


OK, ska kolla på den i alla fall och se ifall det kan vara nåt.:tummenupp
 
Hmm, har du provat några andra hojar än ER-6? :3freak

ER-6an tar sig rätt bra på låga varv, jämför med vilken tråkfyra som helst. En motard är helt klart ännu hetsigare men vår lilla Kwakkasaki är nog mer lik en enstånka än en radfyra i karaktären, även om den som twin har drag av båda med bra vrid och relativt högt varvstopp.

svar ja...

klart den drar från iaf 3000 på de övre växlarna, även om den är trött på 3000 varv (70kmh) med 6ans växel... men glädjen ligger över minst 4000 och 1-2 växlar ner för körande på småvägar, beroende på dess utformning.

Citat Google:
"Ljuddämparen är utrustad med katalysator men för ovanlighetens skull en trekammars katalysator. Detta innebär att ER-6 redan klarar den nya Euro 3 normen som blir ett krav från och med 2007 års modeller."

tackar!

OK, ska kolla på den i alla fall och se ifall det kan vara nåt.:tummenupp

provkör och känn efter själv! rättvisare beskrivning på skillnader kan du inte få.
 
Last edited:
Ljuddämparn

Några bilder har postats tidigare i tråden på heffaklumpen;


attachment.php



attachment.php




Den käkar upp ljudet bra och det blir lite extrakilon... :gnissla

//Fredrik
 
Var ute och Övningskörde igår på min ögonsten... man får ju lätta abstinensbesvär!!
Dock funderar ja på att skruva ur insatsen ur Akrapipan.. har låtit den sitta i eftersom de kanske ser lite snett ut med en hoj som brölar och en övningskörningsskylt på ryggen :D
 
Back
Top