ER6-tråden

Ja, skulle den gå sönder av att köras med 5000 rpm då, eller vad?

Det är ju inte en bilmotor detta, lite lättare prylar, en naturligt varvvillig twin.
 
Ok får väl förtydliga mej lite då ; Tänkte pendla 2 mil tur o retur varje dag med den, i motorvägsfart, dvs 130-140, klarar den det då den enligt andra varvar 4000 redan vid 90 km/h ? Nu menar jag inte en repa tur o retur utan i längden, 5 dagar i veckan.
2; klart det blir lite slöare, frågan är hur mycket, så det stör eller bara att man noterar att det blir lite längre tid till 100 ? ( Och att den fortfarande klarar att ligga 140 utan att gå för tungt ?)

Det är bara att åka, den varvar lite om man jämför med många andra hojar jag provat. 4 mil om dan är inga problem, låg ofta och blåste 160-170 med den förra jag hade.

Har drevat ned en kugg nu och det är väl inget jag är särskilt nöjd med. Varvar 8000 varv i 140 km/h verklig fart (GPS-kalibrerad SpeedoHealer) och det tröttar...
 
Ok får väl förtydliga mej lite då ; Tänkte pendla 2 mil tur o retur varje dag med den, i motorvägsfart, dvs 130-140, klarar den det då den enligt andra varvar 4000 redan vid 90 km/h ? Nu menar jag inte en repa tur o retur utan i längden, 5 dagar i veckan.
[...]

Jag... känner en kille som har en ER-6 och sällan kör <160 på motorväg, ofta ganska ordentliga sträckor. Hans hoj är uppe och nosar på 200-markeringen i princip dagligen och får varva ur ettan till fyran hela tiden. Så har den stackars hojen fått ha det i ca två år nu och den mår tydligen bättre än nånsin.

Är det bara jag som tänker att det vore vansinne att påstå annat än att hojen överlever dagliga motorvägssessioner i "130-140"? :va
 
Låter mkt bra detta, jag har ju absolut inga fakta som säger att den inte skulle klara det, jag är ju van vid en enstånka 800 så är ju inte van att varva så mkt, bara min okunnighet som söker bekräftelse på att detta ligger inom normalt arbetområde för denna motorn.

I övrigt är jag mkt nöjd med hojen och motorn så det blir nog affär inom kort.
 
Låter mkt bra detta, jag har ju absolut inga fakta som säger att den inte skulle klara det, jag är ju van vid en enstånka 800 så är ju inte van att varva så mkt, bara min okunnighet som söker bekräftelse på att detta ligger inom normalt arbetområde för denna motorn.

I övrigt är jag mkt nöjd med hojen och motorn så det blir nog affär inom kort.

Du kommer bli förvånad, mycket skoj för pengarna.
 
Jag skulle inte rekommendera er6:an för detta ändamål. Höga varv, ja, men det tål den.
Om du är mer inriktad på komfort så satsa hellre på en tvåcylindrig med lite större motorvolym och med register på lägre varvtal. En Suzuki SV1000 kanske?

Håller inte med. tycker den funkar bra. är juh en parallelltwin :)
har kört 700mil med min nu. och tycker om den
 
Schyssta kraschpuckar och skydd för sving och liknande ifall man skulle lägga hojjen, vart hittar man mot bang for the buck ? :)

Finns ju oändligt med puckar att välja på, och är det enkelt att montera?
 
Schyssta kraschpuckar och skydd för sving och liknande ifall man skulle lägga hojjen, vart hittar man mot bang for the buck ? :)

Finns ju oändligt med puckar att välja på, och är det enkelt att montera?

Jag körde med puckar från S-racing, kostade 900 kr ungefär och de fungerade mycket bra. Puck, styrvikt, växelspak och muttern på hjulaxeln var det enda som tog i när jag lade den.

De puckarna var hur lätta som helst att montera, fick dock flytta tutan lite men det gick på ca 10 min.

Har beställt till nya Bettan från samma ställe, får se om de är likadana
 
Har gått och tänkt ett par veckor på att det är hög tid för bakdäcksbyte. Idag insåg jag att däcket är en tickande bomb eftersom det sitter en rejäl djäkla spik in i det. :tummenupp Hört mycket bra om Michelin Pilot Sport / Pilot Road ... någon som har tips/synpunkter på detta däck eller andra förslag? Nån som vet vart man handlar till vettigast pris?
 
Axelkåpor fram
Styrändar 13-17mm (Alu)
Kraschpuckar

Drog en beställning från MCWEB med lite grejor till hojjen :) Nu är det nästan bara regskyltshållaren kvar att fixa. Men det får vänta tills jag fått hojjen.
Hoppas att handlaren hör av sig idag med bra nyheter!
 
Nån som har ändrat till delad alt. ensits-cuts på sin hoj?

Vart? Hur mycket? ....
 
Tjatar lite, 2 frågor som blev obesvarade ;
1; Tål den att ligga ett par mil i sträck i 130+ ?
2; Hur tar den ett par kugg till annars, blir den trött ?


Puss

1; 30 mil körda igår med ett varvtal som låg runt 8000 större delen av tiden. I fredags låg jag kring 6-7000 varv i 30 mil. Jag skulle inte påstå att den tar mer stryk av det än något annat motordrivet fordon.
Så länge man servar den ordentligt och är "snäll" mot den skall det inte vara några som helst problem.
2; Varför!?
 
Fick mina vita H11:or idag, blev riktigt snyggt! Ska försöka lägga ut bilder så snart jag får tillfälle att fota. Beställdes från Xenonkungen genom Mekonomen. Installationen tog ~5 minuter.
 
Fick mina vita H11:or idag, blev riktigt snyggt! Ska försöka lägga ut bilder så snart jag får tillfälle att fota. Beställdes från Xenonkungen genom Mekonomen. Installationen tog ~5 minuter.

Väntar med iver på bilder! Fått regskylten ännu ?

Jag hämtade precis ut kortet till nya garaget, 6min och 44sek att gå från lägenheten, helt perfekt.

Och så ringde de från mcaffären idag, kan förhoppningsvis hämta hojjen redan imorgon! Den hade kommit idag men ingen regskylt än så länge. :banana :banana
 
Har gått och tänkt ett par veckor på att det är hög tid för bakdäcksbyte. Idag insåg jag att däcket är en tickande bomb eftersom det sitter en rejäl djäkla spik in i det. :tummenupp Hört mycket bra om Michelin Pilot Sport / Pilot Road ... någon som har tips/synpunkter på detta däck eller andra förslag? Nån som vet vart man handlar till vettigast pris?

Drog en beställning på Pilot Road 2CT via hojdack.se förra veckan, fick däcket snabbt och i veckan blir det att pipa iväg och byta/balansera nånstans. Hela kalaset kommer väl att gå på runt 2k.

Kul att orginaldäcket gjorde 930 mil iaf, känns som om man varit snäll mot det och fick nån mil extra tillbaka. :krama
 
Kul att orginaldäcket gjorde 930 mil iaf, känns som om man varit snäll mot det och fick nån mil extra tillbaka. :krama

eller så kan de vara så att orginal är bakelit hårt.. men vad vet jag :),, har tagit tag i mig själv btw.. ska har beställt nya pilot road 2 fram och bak
 
eller så kan de vara så att orginal är bakelit hårt.. men vad vet jag :),, har tagit tag i mig själv btw.. ska har beställt nya pilot road 2 fram och bak

Såklart det är hårt, ingen tvistar om det, dock så har jag då sett att folk bytt ut dom redan vid både 500 och 600, så jag håller fast vid att jag har varit rätt snäll emot dem! :rolleyes: (Eller att man bara är jävligt envis och/eller snål)
 
Last edited:
Nu när ni ändå är inne på däck... Jag köpte hojen nu i vintras och den har gått snart 500mil, jag antar att det är orginalsulor på den... mkt mönster kvar osv, men hur håller sig däck efter så pass många år, hojen togs i trafik: 2006-04-13.

Vad kostar nya däck bak och fram och vad ska man i så fall köpa, kan ju tillägga att jag inte har mängder med pengar så är det inget katastrofalt att ha orginaldäcken kvar så kommer jag ha det.
Vilka sitter orginal? Kan ju springa ut och kolla lite senare vad som sitter på nu.
 
Back
Top