ER6-tråden

Gratulerar! Nu får du många polare som skrattar åt dig med sina tuffa tusenkubikare, men i hemlighet är djupt avundsjuka på din lilla raket ;)

Tack!

Dom har redan visat sin avundsjuka då jag är den enda som är "nära" att ha hoj, många som vill ta kortet men ingen som tar tummen ur röva :D

Nu måste jag hitta en snygg regskyltshållare med miniblinkers till den. Någon som vet om fästena för 09an är annorlunda mot 08an. Ni får gärna peka mig i rätt riktning om ni vet något CE? Märkt kit man kan beställa hem o skruva dit.




Tack! :D:banana
 
ER-6 n/f

Tjena, har sån j-vla ångest, ska köpa hoj för max 60k, har hittat en 07:a ER-6N som gått 50 mil för 47000, det är på firma och den är uttagen nu mars 09, även hittat en 07:as F för samma pengar, den har dock gått 700 mil, nu till frågan: kåpa eller inte kåpa, tycker N är grymmare, mer bushoj, men har bara haft hoj med helkåpa förut. Blåser man bort på hoj utan kåpa? Kan inte bestämma mig om jag tycker ER-6F är snygg eller fjantig, 09:orna är riktigt snygga som F men då är det 74000 som gäller och det är för mycket deg, det gillas inte av tanten. Hjälp!
 
Tjena, har sån j-vla ångest, ska köpa hoj för max 60k, har hittat en 07:a ER-6N som gått 50 mil för 47000, det är på firma och den är uttagen nu mars 09, även hittat en 07:as F för samma pengar, den har dock gått 700 mil, nu till frågan: kåpa eller inte kåpa, tycker N är grymmare, mer bushoj, men har bara haft hoj med helkåpa förut. Blåser man bort på hoj utan kåpa? Kan inte bestämma mig om jag tycker ER-6F är snygg eller fjantig, 09:orna är riktigt snygga som F men då är det 74000 som gäller och det är för mycket deg, det gillas inte av tanten. Hjälp!

Beror på hur du kör normalt. Är en stor del av din körning passiva motorvägsmil så är det nog en F du ska ha men kör du aktivt så kommer du inte att tänka på att det blåser även om du kör 180 om du förstår vad jag menar.
 
Tack!

Dom har redan visat sin avundsjuka då jag är den enda som är "nära" att ha hoj, många som vill ta kortet men ingen som tar tummen ur röva :D

Nu måste jag hitta en snygg regskyltshållare med miniblinkers till den. Någon som vet om fästena för 09an är annorlunda mot 08an. Ni får gärna peka mig i rätt riktning om ni vet något CE? Märkt kit man kan beställa hem o skruva dit.

Dom skiljer sig tydligen fick hem fel kit, går nu och väntar på kawas miniblinkerskit till 09an.
 
Tjena, har sån j-vla ångest, ska köpa hoj för max 60k, har hittat en 07:a ER-6N som gått 50 mil för 47000, det är på firma och den är uttagen nu mars 09, även hittat en 07:as F för samma pengar, den har dock gått 700 mil, nu till frågan: kåpa eller inte kåpa, tycker N är grymmare, mer bushoj, men har bara haft hoj med helkåpa förut. Blåser man bort på hoj utan kåpa? Kan inte bestämma mig om jag tycker ER-6F är snygg eller fjantig, 09:orna är riktigt snygga som F men då är det 74000 som gäller och det är för mycket deg, det gillas inte av tanten. Hjälp!

Jag kör själv naket och tycker att det kan blåsa lite mycket ibland om man ligger och tråkkör på motorväg, försöker därför undvika det. Vid aktiv körning märks som tidigare sagts inte vinden, då är man förhoppningsvis koncentrerad på lite annat.
Personligen tycker jag F:en inte är lika snygg, har dock inte tittat så mycket på den nya. Utseendet är trots allt sjukt viktigt. Kör på det som känns bäst eller singla slant.
 
Tjena, har sån j-vla ångest, ska köpa hoj för max 60k, har hittat en 07:a ER-6N som gått 50 mil för 47000, det är på firma och den är uttagen nu mars 09, även hittat en 07:as F för samma pengar, den har dock gått 700 mil, nu till frågan: kåpa eller inte kåpa, tycker N är grymmare, mer bushoj, men har bara haft hoj med helkåpa förut. Blåser man bort på hoj utan kåpa? Kan inte bestämma mig om jag tycker ER-6F är snygg eller fjantig, 09:orna är riktigt snygga som F men då är det 74000 som gäller och det är för mycket deg, det gillas inte av tanten. Hjälp!

Upp till ca 135 km/h tycker jag nospartiet på "n" styr undan vinden ganska fint och det går utan problem att avverka längre sträckor. Vill man åka fortare längre sträckor, kanske man ska satsa på kåpa istället.
 
Nu måste jag hitta en snygg regskyltshållare med miniblinkers till den. Någon som vet om fästena för 09an är annorlunda mot 08an. Ni får gärna peka mig i rätt riktning om ni vet något CE? Märkt kit man kan beställa hem o skruva dit.

Jag har beställt ett kit av Bikersneed från tillverkaren Targa, det ser mycket litet och smutt ut och har liten LED-belysning.

Det är som sagt inte samma kit till nollniorna, tror dock fästpunkterna är i stort sett samma.

Tjena, har sån j-vla ångest, ska köpa hoj för max 60k, har hittat en 07:a ER-6N som gått 50 mil för 47000, det är på firma och den är uttagen nu mars 09, även hittat en 07:as F för samma pengar, den har dock gått 700 mil, nu till frågan: kåpa eller inte kåpa, tycker N är grymmare, mer bushoj, men har bara haft hoj med helkåpa förut. Blåser man bort på hoj utan kåpa? Kan inte bestämma mig om jag tycker ER-6F är snygg eller fjantig, 09:orna är riktigt snygga som F men då är det 74000 som gäller och det är för mycket deg, det gillas inte av tanten. Hjälp!

Tycker du ska ha en naken, jag har kört en del kåphojar sen jag skaffade mina nakna eärsexxor och jag kan inte förstå vad man ska ha kåpa till, undantaget om du pendlar 10 mil på motorväg varje dag. Så mycket gör inte kåporna att jag skulle vilja ha dem.
 
Last edited:
Naken er6 klart snyggast andra e ju otroligt ful i min smak iaf
 
Last edited:
Måste fråga om du sett 09ans F modell i verkligheten? Den är sjukt mycket snyggare än vad den visar på bilderna. Stod och velade om man skulle ha en F, men tycker nakenhoj är så mycket häftigare :)

Then go for it!
Om du tycker att N är så mycket häftigare tycker jag du skall köra på den. Men om det nu är så att du ligger och pendlar 15-20mil dagligen i högre farter kan det vara trevligt i längden med kåpa.
 
Hej !

Väldigt sugen på att skaffa mej en er6-n, men undrar om den kommer kännas liten för mig som är ca 185 cm o 100kg ?
Ska ta mig iväg o boka provkörning men vill höra lite feedback från er som har kört några mil med era.

Mvh // Sundan
 
Hej !

Väldigt sugen på att skaffa mej en er6-n, men undrar om den kommer kännas liten för mig som är ca 185 cm o 100kg ?
Ska ta mig iväg o boka provkörning men vill höra lite feedback från er som har kört några mil med era.

Mvh // Sundan

Hej Sundan.

Jag är 185 cm lång och väger ca 90. Det är inga problem att köra långt. Jag och min sambo åkte ner till medelhavet på den hojen. Den är en alldeles utmärkt långfärdshoj om man inte har bryr sig om fartvinden.

MVH Stefan
 
Hjälp en okunnig person med tummen mitt i handen.


Ska göra ett oljebyte på hojen nu i helgen. Tidigare har det skett i samband med service. Men nu ska jag göra det själv tänkte jag.
Om det är någon som kan får den gärna svara på mina frågor.
Dessa är förutsättningarna:
1 Jag är en idiot
2 Jag är en idiot som äger en momentnyckel.
3 Jag är en idiot som äger en momentnyckel, och har tummen mitt i handen.

Ska motorn vara varm?
Ska "oljepåfyllningslocket" skruvas av innan oljepluggen?
När lådan är tömd på olja, ska jag då som först ta bort oljefiltret?
Behöver jag en oljefilternyckel?
Hur mycket olja ska jag ha?
Vilken olja ska jag ha (har inte jättehöga krav, är dessutom student)?
Vilket moment ska det vara när jag skruvar tillbaka sakerna?
Vad har jag glömt?

Om det är någon som kan/vet detta och orkar svara så utförligt som möjligt så blir jag mycket glad.

Tack på förhand.
 
Last edited:
Hej Sundan.

Jag är 185 cm lång och väger ca 90. Det är inga problem att köra långt. Jag och min sambo åkte ner till medelhavet på den hojen. Den är en alldeles utmärkt långfärdshoj om man inte har bryr sig om fartvinden.

MVH Stefan

Blir inga långresor direkt på den, som jag planerat iallafall, utan ska fungera som nöjes hoj samt pendla till jobbet 2mil enkel resa , tycker dom är riktigt snygga och att man kan hitta en fjong ny för runt 60 eller en -07 för runt 45 är ju inte fel, samt att försäkringen är rimlig dessutom.
 
Hej kära medmänniskor.

Vill minnas att jag läst detta tidigare nånstans i tråden, men orkar inte leta igenom 289 sidor nu. Någon som vet på rak arm var man billigast får sin service gjord (100 mila-sevice)? På auktoriserad verkstad såklart.
Jag vet att det är lätt att plocka upp telefonen och ringa själv, men tänkte om någon kanske servat nyligen som vet. ;)

Rekommenderar Piffe(piffesmc.se) i Staffanstorp. Han är grymt noga, kör med bra oljor och är dessutom relativt billig(tror jag gav ~500).
Min ena blinkerskabel glappade å höll på att skavas av, den fixade han utan att jag sagt något eller ta något extra. Samma med min nummerplåt som jag skruvat fast dåligt så den spruckit lite, den satte han dit ordentligt osv. Serviceminded helt enkelt. :tummenupp

Gjorde min 100 mila service på Br Hörbergs i Löddeköpinge! kostade ca 1000kr(-08).

Köpte min hoj ny där, servat en gång där också. Piffe är dock betydligt trevligare samt som sagt billigare. ;)
 
Hjälp en okunnig person med tummen mitt i handen.


Ska göra ett oljebyte på hojen nu i helgen. Tidigare har det skett i samband med service. Men nu ska jag göra det själv tänkte jag.
Om det är någon som kan får den gärna svara på mina frågor.
Dessa är förutsättningarna:
1 Jag är en idiot
2 Jag är en idiot som äger en momentnyckel.
3 Jag är en idiot som äger en momentnyckel, och har tummen mitt i handen.

Ska motorn vara varm?
Ska "oljepåfyllningslocket" skruvas av innan oljepluggen?
När lådan är tömd på olja, ska jag då som först ta bort oljefiltret?
Behöver jag en oljefilternyckel?
Hur mycket olja ska jag ha?
Vilken olja ska jag ha (har inte jättehöga krav, är dessutom student)?
Vilket moment ska det vara när jag skruvar tillbaka sakerna?
Vad har jag glömt?

Om det är någon som kan/vet detta och orkar svara så utförligt som möjligt så blir jag mycket glad.

Tack på förhand.

Att byta olja är relativt enkelt. Jag har gjort det utan någon momentnyckel eller sådant tjaffs. Det står dock vad som gäller i servicemanualen om du vill vara petig.

Svaren på dina frågor är som du säkert redan vet;
varm motor: ja(rinner bättre då)
skruva av lock: ja(luften måste ju ta sig in för att vätskan ska ta sig ut)
ta av filter efter olja: ja(annars blir det en jävla skvätt på golvet)
oljefilternyckel: det är lättast, stor rörtång funkar också(när du sätter dit det nya går det bra att dra för hand om du har hyffsat starka nypor).
moment: köp ny packning och dra åt pluggen tills det tar stopp å lite till, inte jättelöst å inte jättehårt.
hur mycket: ca 2,4l, ställ hojen rakt upp med jämna mellanrum å kolla glaset. Om man vill ha billig olja som är rätt schysst förslår jag biltemas racingolja, kostade 69kr litern sist jag köpte.

Det du behöver är alltså:
skiftnyckel & rörtång/filternyckel
ny oljeplugg med packning
nytt oljefilter
ny olja
nånting att samla oljan i, ett par st bigpack glasspaket kan tex funka.
 
Last edited:
Jag har suttit och kollat lite med bikersneed om regskyltshållare, belysning osv. De har ett schysst ställbart fäste från Ermax för 695kr.
Det har fäste för belysning. Saknar regbelysning.

Tycker det är lite i saftigaste laget när man hittar universalhållare på biltema för 199kr som säkert går att bocka till lite till den vinkeln man vill ha.

Ni som beställt kit (Scalp) Har du någon bild/länk på det och pris ungefär.
Skulle man köpa ermax fästet skulle allting hamna på över 1000spänn med belysning och reflexer. mot 500 på biltema. Och jag kan inte tro att det är så stor skillnad i kvalité.
 
Back
Top