ER6-tråden

Sen jag satte på Laser X-treme har jag börjat få massa skönt avgasknallar, vissa låter riktigt högt, jag hoppas det är normalt och inget som tär på hojen mer än normalt... varför sker avgasknallar? Oantäng bensin?
 
Sen jag satte på Laser X-treme har jag börjat få massa skönt avgasknallar, vissa låter riktigt högt, jag hoppas det är normalt och inget som tär på hojen mer än normalt... varför sker avgasknallar? Oantäng bensin?

Hojen går för snålt !
 
Last edited:
Oberon fotpinnar till Er6 för 495 spänn hos www.rucknrunracing.se

Var och kolla på Biltemas fotpinnar. De kan jämföras med ett basebollträ ungefär. Dvs gigantiska. :död
De där Oberon ser fina ut dock, lite större bild på http://www.oberon-performance.co.uk/acatalog/info_id_01414.html
Racingversionen, längst till vänster, i silver blir det nog.

Jag såg dock nu att Biltemas aluminium street verkar passa, vad krävs för att montera det? En borrmaskin? Funkar det med standardkablarna och styrändarna?

EDIT: s/fatbar/aluminium\ street/g
 
Last edited:
4. De första årsmodellerna 06-07 hade problem med spruckna ramfästen för motorn, gick på garantin.

Jag har en 06a och det har jag inte hört något om, gällde inte det för de som hade monterat Kawasakis orginal kraschpuckar bara?
 
Jag har en 06a och det har jag inte hört något om, gällde inte det för de som hade monterat Kawasakis orginal kraschpuckar bara?

Kawasaki skyllde initialt på detta, men efterhand dök problemen upp på ER-6f och på hojar helt utan puckar också.

Problemet beror på att vissa ramar är något för breda för motorn. När motorn sätts på plats och dras åt får man en onormal belastning på fästets svetsfog och den spricker till slut.

Har man problemet byts ramen på garanti.

Finns mer information på:
http://homepages.slingshot.co.nz/~shanetp/
som för övrigt är en fet källa till info om ER-6!
 
Ska kolla me farsan... brodern till ägaren bor på samma gata.



snarare för fett... överbliven bensin som tänds på ;) även original "smäller" ibland

någon som har koll på priset på 600mils service?
nej för snålt, avgaserna blir mkt varmare och antänder därför eventuell oförbrännd bensin tex vid gasuppsläpp.
 
Kawasaki skyllde initialt på detta, men efterhand dök problemen upp på ER-6f och på hojar helt utan puckar också.

Problemet beror på att vissa ramar är något för breda för motorn. När motorn sätts på plats och dras åt får man en onormal belastning på fästets svetsfog och den spricker till slut.

Har man problemet byts ramen på garanti.

Finns mer information på:
http://homepages.slingshot.co.nz/~shanetp/
som för övrigt är en fet källa till info om ER-6!
Precis! Hade en er6 förut och då var det en spricka i ramen men det var inga problem att få den utbytt... inga krachpuckar hade det suttit heller.
 
nej för snålt, avgaserna blir mkt varmare och antänder därför eventuell oförbrännd bensin tex vid gasuppsläpp.

då kan du förklara hur du får oförbränd (för mkt) bensin att gå ihop med för snål blandning =S
vid snål eller normal blandning så blir det ingen överbliven bensin!?

att avgaserna blir varmare och tänder på må hända men att du får för mycket bensin om den går snålt är är ju inte logiskt... eller hur =)
säger inte att jag har rätt... vill bara ha en fin förklaring.

kanske det är en tolkningsfråga... för lite syre = går snålt... men detta ger ju tvärt om för mkt bränsle = går fett?
 
då kan du förklara hur du får oförbränd (för mkt) bensin att gå ihop med för snål blandning =S
vid snål eller normal blandning så blir det ingen överbliven bensin!?

Läs slutet av det du citerade. ;) Det smäller ju inte när du kör rakt fram med jämn gas eller hur? :)
 
Läs slutet av det du citerade. ;) Det smäller ju inte när du kör rakt fram med jämn gas eller hur? :)

fick denna förklaring på annat håll och den känns lättare att köpa
att det beror på att avgaserna blir varmare och tänder på är inte bevisat dock.

"När soppablandningen blir för tunn så kan den inte förbränns (tändas av tändstiftet) i cylindern utan går ut i avgasröret oförbränt ,efter ett par kolvslag så har det samlats tillräckligt för att det skall tända ...vilket det gör =avgasknall.

När det smäller på avslag så betyder det att det är för lite soppa på lågfarten,dvs hojen kan gå hur bra som helst på mellan och högfart."
 
Last edited:
Back
Top