ER6-tråden

Snyggt Jimla...

Får man fråga vad det kostade??
Funderar oxå på att pulverlacka lite delar bland annat fälgarna.

Det får man:

Jag blästrade fälgarna själv så det var relativt gratis! (jäkligt enkelt, orginal färgen är ganska tunn och försvinner lätt)

Körde på en kromatering på fälgarna innan pulvret för säkerhets skull,vet inte vad det kostade heller(tog det med lite prylar från jobbet)

Pulvringen däremot vet jag, den blev ganska dyr, 200:-/fälg men jag ville inte pruta, viktigare att han gjorde ett bra jobb. Jag tog ett svart pulver med 35 i blankhet.
 
Tja, har läst att många har funderingar kring vad en er-6a ger i bänk, så jag delar med mig av mina uppgifter:
Er-6n 2008 med 100mil på mätaren bänkades med: hurric slipon, pc3, pipercross filter. Gav 63 hk på bakhjulet. Ska hämta den i morgon så får man väll se hur kurvan ser ut.
 
Tja, har läst att många har funderingar kring vad en er-6a ger i bänk, så jag delar med mig av mina uppgifter:
Er-6n 2008 med 100mil på mätaren bänkades med: hurric slipon, pc3, pipercross filter. Gav 63 hk på bakhjulet. Ska hämta den i morgon så får man väll se hur kurvan ser ut.

dela gärna med dig av resultatet också inkl totalpris! går själv i tankarna på samma operation som så många andra så väntar med spänning.. :) men det bästa hade väl varit att minska vikten på våran 174 kg tunga maskin på nåt smart sätt... :)
 
dela gärna med dig av resultatet också inkl totalpris! går själv i tankarna på samma operation som så många andra så väntar med spänning.. :) men det bästa hade väl varit att minska vikten på våran 174 kg tunga maskin på nåt smart sätt... :)

Jag tror att det är enklare att minska vikten på föraren... :öl
 
dela gärna med dig av resultatet också inkl totalpris! går själv i tankarna på samma operation som så många andra så väntar med spänning.. :) men det bästa hade väl varit att minska vikten på våran 174 kg tunga maskin på nåt smart sätt... :)

Bänkade min Er-6n-07:a förra året ungefär vid den här tiden, 2000:- eller 2500:- gick det på, orkar inte leta efter kvittot.

Men det blev iallafall 68,82 hp och 62,59 Nm på bakhjulet, med G&G slipon, PC3 och pipercross.
 

Bifogat

  • bänkning.jpg
    bänkning.jpg
    218.6 KB · Visningar: 136
med pc3 gpr slipon och pipercrossfilter gav min 65.41 hk 58.94nm.. blir då inge rödljusrace med dig Jimla! (vid bänkningen hade min hoj gått ganska precis 100mil)
 
med pc3 gpr slipon och pipercrossfilter gav min 65.41 hk 58.94nm.. blir då inge rödljusrace med dig Jimla! (vid bänkningen hade min hoj gått ganska precis 100mil)

Även om siffrorna korrigeras för rådande förhållanden så kan man inte jämföra siffror från olika bänkar. Det enda som är säkert är att om du i samma bänk kör flera tester med olika prylar på hojen så kan du se skillnaderna relativt.
 
med pc3 gpr slipon och pipercrossfilter gav min 65.41 hk 58.94nm.. blir då inge rödljusrace med dig Jimla! (vid bänkningen hade min hoj gått ganska precis 100mil)

:hej Jimla o Dyzon:
Hur många hästar på bakhjulet ni hade före trimning o bänkning? Hade varit kul att veta hur mycket det gav.

Blev det nån skillnad i "känsla"? Toppfart? Acc? Bränsleförbrukning?
:banana
 
:hej Jimla o Dyzon:
Hur många hästar på bakhjulet ni hade före trimning o bänkning? Hade varit kul att veta hur mycket det gav.

Blev det nån skillnad i "känsla"? Toppfart? Acc? Bränsleförbrukning?
:banana

Jag tror, och har skrivit det förut att om man börjar jaga hk i en er6a så har man nog köpt fel hoj från början! gixxer1000, retta whatever isåfall!
Har kört hoj i många år, allt från motard till över litershojjar.
Er6 är för mig en billig o rolig hoj, inget att stoltsera med vid rödljusen direkt. Men den är fantastiskt rolig att köra när det gäller att ÅKA mc, den vill verkligen ha kurviga vägar. mkt smidig kul o rolig. Men att börja trimma o bänka så är det enl MIG (Läs min egen uppfattning) inte rätt maskin! Sedan toppfart: Har haft min sen dessa kom ut -06, o har fortfarande inte legat o pinat ur den..Vem vill ligga på fulla varv bakom en kåplös mc? Inte direkt skönt, inte ens bakom kåpor!
Pimpa upp istället, betalar sig bättre utanför donken :tuttar

Detta är inget påhopp mot någon etc, bara en påminnelse att det är en kanonhoj o ingen raket!
 
Det ligger nog mycket i vad Neutral säger om resultat i olika bänkar, jag har för mig att jag sett en feltolerans på c:a +-5 % i något dokument och det skulle innebära c:a +-3,5 hp på min kurva. Är dock inte säker på detta så häng mig inte är ni snälla.

För att svara på Thorgneys fråga så blev min hoj märkbart "kvickare" vid aggressiv körning, typ banåkning (eller motsvarande högvarvande gatåkning:D )

Det finns även ett stort minus, originalavgassystemet är konstruerat med en massa väggar inuti för att låta mindre men även för att "fejka" ett längre system, och med det ett bra vrid långt ner i varvtalen.
När våra fina nya slipon sätts på så tappar vi den "fejkade" längden (speciellt på en Er-6:a med sitt korta system) och därmed mycket vrid i botten.
Vridet finns fortfarande men vid ett högre varv.

Detta märks enormt väl om man ibland (som jag) byter mellan original och slipon. T.ex: ORGINAL=bakhjul ur kurva SLIPON=inte lika enkla bakhjul ur kurva.
Ursäkta att det blev långt, och som sagt förut: häng mig inte på direkten om jag har fel, rätta mig hellre.:tungan
 
Men kompenseras inte detta av pc3:an och mappningen vid bänkkörningen eller handlar det mera om att få ut så hög toppeffekt som möjligt då?

Ursäkta min frågvishet :va :)
 
Last edited by a moderator:
Men kompenseras inte detta av pc3:an och mappningen vid bänkkörningen eller handlar det mera om att få ut så hög toppeffekt som möjligt då?

Ursäkta min frågvishet :va :)

Pc3:an och bänkningen kan nog bara "optimera" motorn med förutsättningarna som finns. Problemet med vridmomentet TROR jag är , helt enkelt en bieffekt av att man sätter dit ett öppnare rör.

Detta behöver inte vara ett stort problem för de flesta, men om man som jag inte är på "rätt" sida om 90 kg sträcket och även lite osäker på bakhjulskörning och kanske inte tycker det känns helt rätt att rycka i styret vid gasning så då vill man ha lite vrid väldigt lågt i registret:D
 
Det finns även ett stort minus, originalavgassystemet är konstruerat med en massa väggar inuti för att låta mindre men även för att "fejka" ett längre system, och med det ett bra vrid långt ner i varvtalen.
När våra fina nya slipon sätts på så tappar vi den "fejkade" längden (speciellt på en Er-6:a med sitt korta system) och därmed mycket vrid i botten.
Vridet finns fortfarande men vid ett högre varv.

Detta märks enormt väl om man ibland (som jag) byter mellan original och slipon. T.ex: ORGINAL=bakhjul ur kurva SLIPON=inte lika enkla bakhjul ur kurva.
Ursäkta att det blev långt, och som sagt förut: häng mig inte på direkten om jag har fel, rätta mig hellre.:tungan

Håller helt med. Mycket lättare att slanga långt med orginalsystemet, fast det låter konstigt......
På nått vis tyckte ja om orginalet mera..... Kanske nån som vill köpa ett alu arrow inkl db killer.....Ej nått fantasipris isåfall!
 
Måste bara flika in med att säga att jag faktiskt tycker hojen blev lättare att få upp på bakan efter montering av slipon. Kan ju vara så att detta har med den minskade vikten framför bakhjulet att göra. Bara en tanke nu när ni diskuterar minskat vrid i botten och bakhjulsåka.
 
Måste bara flika in med att säga att jag faktiskt tycker hojen blev lättare att få upp på bakan efter montering av slipon. Kan ju vara så att detta har med den minskade vikten framför bakhjulet att göra. Bara en tanke nu när ni diskuterar minskat vrid i botten och bakhjulsåka.

Skulle tippa på att det har enormt mycket med teknik att göra. Men jag är fortfarande säker på min sak pga. att när jag ska åka bana så byter jag till originalsystemet för att det är det ända man får ha förutom på bullerdagar. Så jag märker en i mina ögon enormt stor skillnad på hur lite man behöver gasa för att lyfta hojen med original kontra med slipon.

Men som sagt, är man inte en hare som jag :huvet så kan man ju vrida till lite extra med högern så funkar det ju iallafall.
 
Måste bara flika in med att säga att jag faktiskt tycker hojen blev lättare att få upp på bakan efter montering av slipon. Kan ju vara så att detta har med den minskade vikten framför bakhjulet att göra. Bara en tanke nu när ni diskuterar minskat vrid i botten och bakhjulsåka.


Få upp så har ja inte märkt nån skillnad, men sen när man "mjölkar på" så tycker jag att orginalet är lättare att hantera på nått vis...
 
intressant läsning ang orginal vs slipon.
Men jag skulle gärna sen någon bromsning med orginal vs slipon och pc3
Köpte nyligen min er-6:a som har pc3 samt slipon från nyköpt men som fortfarande inte är mappad... funderar dock på att göra det i sommar.
 
angående mappning tror jag som nämnts tidigare här i tråden, bla av jimla att det bara optimerar bränsle/luftblandning som hojen ska få i och med de nya förutsättningarna ett slipon, luftfilter etc ger. Provkörde en er6a som hade "allt" men inte var mappad.. den levde jävul med avgassmällar osv.. sådana saker får man ju helt bort när man har korrekt mappning.
 
angående mappning tror jag som nämnts tidigare här i tråden, bla av jimla att det bara optimerar bränsle/luftblandning som hojen ska få i och med de nya förutsättningarna ett slipon, luftfilter etc ger. Provkörde en er6a som hade "allt" men inte var mappad.. den levde jävul med avgassmällar osv.. sådana saker får man ju helt bort när man har korrekt mappning.

Jag kan inte säga att jag blivit av med avgassmällarna helt även fast min hoj är mappad, men det är betydligt mindre än innan mappning.
Avgassmällar finns ganska mycket även med originalsystemet men ljuddämpningen är såpass kraftig så att det nästan inte hörs.
 
Back
Top