ER6-tråden

Nu är det bara kraschpuckarna som jag måste få på också. Men det känner jag inte att jag kommer få ihop om jag inte får nån manual eller nåt.
Vad tror ni en verkstad skulle ta för det om jag lämnar det till dem?

vad tycker ni om att åka er6 för jag fundera på att köpa mig en..

Köp!
Jag köpte en utan att ha provkört.
Jag är supernöjd. Kanonhoj för dig som inte åker på mcsemester kanske? (inte för att jag vet hur det är eftersom jag aldrig gjort det)
Jag håller mig till stadskörning eftersom jag bor i stan.

Ännu en fråga jag kom på.
När jag flyktigt läste instruktionsboken till hojen så stod det nåt om att låsa fast hjälmenpå hojen.
Det skulle man kunna göra med de vajrar som sitter under sadeln som ni ser på sidorna här
Hur funkar det? Och hur brukar ni göra med era hjälmar? Kan vara träligt att bära runt på dem hela tiden.
Jag har kallt lämnat hjälmen på en av speglarna vid några tillfällen men det känns inte bra.
 
Last edited:
Nu är det bara kraschpuckarna som jag måste få på också. Men det känner jag inte att jag kommer få ihop om jag inte får nån manual eller nåt.

Är det något speciellt med puckarna till ER6:an eller fick du inte med någon instruktion? De brukar sitta med en skruv så man tar bort originalet och skruvar dit pucken med den medföljande skruven (längre). Går ännu fortare än att byta ljuddämpare.

Posta några bilder på puckarna.

Ännu en fråga jag kom på.
När jag flyktigt läste instruktionsboken till hojen så stod det nåt om att låsa fast hjälmenpå hojen.
Det skulle man kunna göra med de vajrar som sitter under sadeln som ni ser på sidorna här
Hur funkar det?

Du tar av sadeln, trär en av vajrarna genom din hjälms hakband (t ex D-ringen) och sedan krokar du fast öglan i en haken som finns i närheten av vajerns infästning. När du sedan låser fast sadeln igen så kan du ha två hjälmar hängande på varsin sida av hojen.
 
Last edited:
vad tycker ni om att åka er6 för jag fundera på att köpa mig en..

Har inte så mycket att jämföra med (XJ750, CB750, SV650S, R1 och lite motarder), men jag tycker den är otroligt trevlig. Rolig både när man fiskör och när man pressar den mot literhojar på kurviga vägar.

Roligaste var när jag körde igenom stan förra sommaren och ett gäng dagisungar på utflykt unisont börjar tjuta av skräck när jag mullrade förbi (LeoVince exkl dB-killer). :hihi
 
Om vädret nu för en gång skull uppför sig...kanske man får sig en tur i helgen...:tungan

Jag behöver skaffa mig ett lås. Har läst om oxford patriot låset här i tråden. Sen finns ju Kawas bygellås. Vad är att föredra, skivbromslås eller bygellås..?
Vilket rekommenderar ni...?
 
Vad är det för nåt?

jag har inte startat den än. Ville ta en liten paus först och invänta nåt svar från er. Jag ska ut och starta den nu och sedan skruva tillbaka bromsen och det sista . Imorgon ska jag ut o åka lite. Ska bli runt 5+ med växlande molnighet. Räcker för mig :)

Nu har jag startat den!!! Vilket ljud! Spontant jubel kom ur mig! :D
Ska bli mysigt att rulla ut imorgon med min nya skapelse.

Att pilla med sub-trottlarna ska ge mer gensvar på gasen och dom där rören lite mer ljud, återstår att se. :)

Hade du Power Commander på din hoj där nu då OooGeeDoo? Man får väl inte ut max av sliponet utan PC och en vettig map, utöver ljudet då. :)
 
nu är man en grön er6n ägare ,9 mil hem från försäljaren idag trodde jag skulle frysa ihjäl trots 5+grader å 2 stopp man kanse är vekling va vet ja.det jag kunde anmärka vid vid fösta turen var noll bakåtsikt å kanse lite för hård stäld fjädrig bak (lättviktare) är van vid en offrod som nästan gungade över guppen män man vänjer sej nog snart väghållningen var super mot min gammla häck iaf.
 
nu är man en grön er6n ägare ,9 mil hem från försäljaren idag trodde jag skulle frysa ihjäl trots 5+grader å 2 stopp man kanse är vekling va vet ja.det jag kunde anmärka vid vid fösta turen var noll bakåtsikt å kanse lite för hård stäld fjädrig bak (lättviktare) är van vid en offrod som nästan gungade över guppen män man vänjer sej nog snart väghållningen var super mot min gammla häck iaf.

Dom flesta har strul med speglarna på N-modellen och vissa på F, det fanns förlängare att köpa!

Fjädringen är det bara att skruva till med nyckeln som ligger i verktygsväskan. :)
 
Någon som vet vad det kostar att strypa en ER6n?
Köpten en silvergrå/röd till frugan förra helgen... Nu har jag lagt ut dotterns ER5 på blocket... Dottern SKALL ha en ER6 också... en SVART... Den damen vet vad hon vill ha...
Så, hon måste ju åka på strypt till juli... så jag måste strypa den eller om jag hittar någon som är mellanklassreggad redan...

Läste på en sajt att den måste strypas av verkstad... men har ju stryp andra hojar osv. med brickor och trottelstopp osv. sedan regg besiktigas med intyg osv. men hoppas någon i denna tråd vet hur det är med ER6;an...
 
Någon som vet vad det kostar att strypa en ER6n?
Köpten en silvergrå/röd till frugan förra helgen... Nu har jag lagt ut dotterns ER5 på blocket... Dottern SKALL ha en ER6 också... en SVART... Den damen vet vad hon vill ha...
Så, hon måste ju åka på strypt till juli... så jag måste strypa den eller om jag hittar någon som är mellanklassreggad redan...

Läste på en sajt att den måste strypas av verkstad... men har ju stryp andra hojar osv. med brickor och trottelstopp osv. sedan regg besiktigas med intyg osv. men hoppas någon i denna tråd vet hur det är med ER6;an...

Voilà; http://www.mcweb.se/ShowProduct.aspx?prodid=1262&cat=583 . Ett nedköp till 25 kw för rimliga 140 spänn!

edit: missade grejen om att man måste boka montering; kanske inte fasligt dyrt, alternativt att man kan beställa samma sak från annat håll.
 
Last edited:
Det finns inga dumma frågor osv. Varit mycket prat om dom den senaste veckan!

http://www.fortycaliber.org/ - Klicka Sub-Throttle Removal i vänsterlänken.

Tackar, verkar vara endel mek me. Vår se om man orkar. Får nog hojen nästa vecka, dom håller på att montera ihop den me tillbehör mm. Men det känns ju inte helt 100 att köra nu även om det e tort ute, finns ju fortfarnde massa salt på vägarn, det e ju inte så bra för hojen. Lr har ja fel?
 
Bara att tvätta av den, ut och njut om du kan. Här uppe hindrar en knapp kilometer med halka mig från att komma ner på barmark, hade det varit rent hade jag varit ute och kört. :)

NER till vägen kommer jag, men det är svårt att få fäste om man ska upp igen kan jag tro, så jag vågar inte chansa. :P
 
Man kan ju inte förnekla att man e duktigt sugen på att köra, fan inte ens korsbandoperationen ja nyss gjort ska hindra mig. Hört nåra hojar köra förbi här utenför i veckan, sjunger ljuvligt. Vi för hoppas på en tidig ocj låång mc-sommar.
 
tack för svaret man få väl ge sig iväg till växjö och handla då sålde min triumph tt600 igår

...och jag som bor i Växjö körde 17 mil till Borås för att köpa min. Stibix har en demohoj så man kan provköra :tummenupp Dessutom har dom nya ER-6or på lager (I växjö fick jag svaret att det kan ta upp till en månad att få hojen).

En stor fördel med ER-6 är försäkringen, jag ger 1549kr första året, bor centralt i Växjö, bilsport-mc får betyget: :tummenupp :tummenupp :tummenupp :tummenupp :tummenupp
 
En stor fördel med ER-6 är försäkringen, jag ger 1549kr första året, bor centralt i Växjö, bilsport-mc får betyget: :tummenupp :tummenupp :tummenupp :tummenupp :tummenupp

Bilsport Mc är mkt tillmötesgående och bra även när/om det händer något.

Vurpar man hojen innan 300mil och det skulle kosta mer än 30% av nyvärdet att reparera så får man lösa ut en ny hoj, 3000 självrisk. :)
Inga konstigheter.

Mkt bra uppföljning och ersättning av ev. kroppsskador o ersättning av skyddskläder och saker runt omkring.

Rekommenderar bilsport mc varmt.
 
Instämmer... Har alla våra 4 hojar hos dem och då ger dem även flerhojsrabatt. Frugans ER6 skulle kosta runt 10000:- på de andra bolagen, på Bilsport och MC så vart det 3338:-/helf/helår. (Dotterns kommer kosta 3360:- för tjejförsäkring och då endast 3 år med lappen)
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Back
Top