ER6-tråden

marst060 skrev:
2305135 Skulle testa igår att köra på bakhjulet. Gick inte så bra.. Hur gör ni? Fipplar med kopplingen eller? Har aldrig kört på slangen tidigare så förklara för en utvecklingsstörd.
:tungan


Mitt framhjul har varit uppe 2 gånger så det finns garanterat andra som är bättre instruktörer men jag har iallafall legat i 1:an vid 4-5 rpm, släppt gasen och snabbt därefter gett fullt.
Var beredd med fotbromsen om du lyckas lite väl mycket för vi vill behålla nerklassningen på försäkringen även nästa år :tummenupp

Lycka till!
 
backhjulsåkning?

Jag har ej ännu köpt min er6a och ni verkar ha väldigt svårt att få upp den på backhjulet.

när jag brukade åka med farsan på hans KTM 640 (130kg) med trimpipa så kunde han dra upp den på bakhjulet i 100+ med gas och koppling och den låg väl på runt 58 - 62 hästar ungefär och ni menar att det är så svårt med en er6a (180kg) som ska ligga på runt 70 - 77 hästar med trimpipa att få upp den?

borde jag i så fall välja Yamaha fz6n som ligger på 98 hästar och 190kg?
 
agazza skrev:
2306106 Jag har ej ännu köpt min er6a och ni verkar ha väldigt svårt att få upp den på backhjulet.

när jag brukade åka med farsan på hans KTM 640 (130kg) med trimpipa så kunde han dra upp den på bakhjulet i 100+ med gas och koppling och den låg väl på runt 58 - 62 hästar ungefär och ni menar att det är så svårt med en er6a (180kg) som ska ligga på runt 70 - 77 hästar med trimpipa att få upp den?

borde jag i så fall välja Yamaha fz6n som ligger på 98 hästar och 190kg?

Det är inga problem att köra på bakhjulet med fz6 i alla fall !!!
Bara att gasa och se glad ut :)
 
agazza skrev:
2306106 Jag har ej ännu köpt min er6a och ni verkar ha väldigt svårt att få upp den på backhjulet.

när jag brukade åka med farsan på hans KTM 640 (130kg) med trimpipa så kunde han dra upp den på bakhjulet i 100+ med gas och koppling och den låg väl på runt 58 - 62 hästar ungefär och ni menar att det är så svårt med en er6a (180kg) som ska ligga på runt 70 - 77 hästar med trimpipa att få upp den?

borde jag i så fall välja Yamaha fz6n som ligger på 98 hästar och 190kg?


Det är säkert inte svårt. Jag vet bara inte hur man gör....
 
agazza skrev:
2306106 Jag har ej ännu köpt min er6a och ni verkar ha väldigt svårt att få upp den på backhjulet.

när jag brukade åka med farsan på hans KTM 640 (130kg) med trimpipa så kunde han dra upp den på bakhjulet i 100+ med gas och koppling och den låg väl på runt 58 - 62 hästar ungefär och ni menar att det är så svårt med en er6a (180kg) som ska ligga på runt 70 - 77 hästar med trimpipa att få upp den?

borde jag i så fall välja Yamaha fz6n som ligger på 98 hästar och 190kg?

Det är såklart inga problem att få upp den om man använder kopplingen, på 1an går det att powerwheela också..

Edit: Du verkar inte ha åldern inne ens för 25kw, så effekt är kanske inte det första du bör tänka på? :)
 
Last edited:
taliz skrev:
2306397 Det är såklart inga problem att få upp den om man använder kopplingen, på 1an går det att powerwheela också..

Edit: Du verkar inte ha åldern inne ens för 25kw, så effekt är kanske inte det första du bör tänka på? :)


25 kw är inga problem, kör just nu en gammal tävlings 550 och den sa dom låg på runt 70 hk och den går upp på gas på 3an
 
agazza skrev:
2306106 Jag har ej ännu köpt min er6a och ni verkar ha väldigt svårt att få upp den på backhjulet.

när jag brukade åka med farsan på hans KTM 640 (130kg) med trimpipa så kunde han dra upp den på bakhjulet i 100+ med gas och koppling och den låg väl på runt 58 - 62 hästar ungefär och ni menar att det är så svårt med en er6a (180kg) som ska ligga på runt 70 - 77 hästar med trimpipa att få upp den?

borde jag i så fall välja Yamaha fz6n som ligger på 98 hästar och 190kg?

Lägg i 2an stå upp dryga 4000 varv dra full gas ryck te i styret så går han upp lätt :) så kan du dra en wheelie på iaf 500m.
När du lärt dig det bra och hittat balans kan du försöka sitta och växla :)
 
Ja, då kommer bilder på "singelseaten" och min skylthållare:

65df8cf1.jpg


DSC00049.jpg


DSC00048.jpg


Och en på mig i min nya jacka :

DSC00047.jpg
 
pont4n skrev:
2307183 Lägg i 2an stå upp dryga 4000 varv dra full gas ryck te i styret så går han upp lätt :) så kan du dra en wheelie på iaf 500m.
När du lärt dig det bra och hittat balans kan du försöka sitta och växla :)


sitta och växla är inget problem jag försöker bara välja mellan snygg hoj (er6n) eller halvsnygg hoj med mycket mera motor (fz6n)
 
Bakhjulsåka?

Jag får nog säga att det var ett jävla tjat om det går att åka på bakhjulet med ER6an eller ej, tycker det är totalt likgiltigt. Det är väl bägge hjulena man skall åka på, eller har jag missuppfattat nåt? Trodde det var mogna och ansvarsfulla personer som körde ER6a.
Det är väl bara idioter som kör på bakhjulet ute i trafiken eller, för det är nåt av det värsta jag vet. Nu vet jag att det blir en massa tjafs om mitt inlägg men det bjur jag på.
Ha en trevlig semester på båda hjulen...... :tummenupp
 
Jag håller i stort sätt med även om jag själv varit delaktig i bakhjulsåka-snacket samt att jag skulle vilja ha den kontrollen att jag kan åka på ett hjul.

Det är att utsätta sig för (onödiga) risker och jag är inte så sugen på att betala andras misstag genom höjda premier.

Ha en trevlig semester detsamma. :tummenupp
 
Kul att någon blev sur för bakhjulåkar snacket :D

Gör ju saker tom roligare! :)

Kan själv säga att ER6 är en riktigt bra bakhjulsåkar hoj :tummenupp

Ingen som har bytt till cross styre av något slag på sin ER6??
 
Är det någon av er som vet exakta tider på 0-100/0-160 osv med ER6an?


Har läst 3 tester med ER6n och där har tiderna på 0-100 varit från 4.05 via höga 4 till typ 5.5 eller liknande :3freak


Någon som vet?
 
Back
Top