Abs
Maria S skrev:
2203386 Nån som kör med ABS modellen?
Har aldrig kört med ABS själv, hur funkar/känns det och är det värt 5000:- extra?
Ja, Maria, det är värt 5000. Eller, kanske 50.000? En polare till mig, som KAN bromsa, som gjort alla nybörjarmisstagen, liksom jag, brunnslock, vita streck, gummilagningsmassa, och som under årens lopp lärt sig var gränsen går. Han hade lånat en cykel, likadan som han hade, fast med som han tyckte onödig, ABS. När han mötte en älg på en höstmörk regnig väg, och han insåg att han var körd, att han skulle dö, ja, då bromsade han på sig totalt. Ryggmärgen klickade, och han låste upp med som kramp i handen, men när mötet med det stora kramdjuret just skulle ägt rum, ja då stod han stilla. På hjulen. Han hade aldrig bromsat så, på regn, med en lätt sväng, utan ABS. Så han åkte raka vägen, och bytte in sin hoj mot en med ABS.
Själv ville jag ha ABS, men var för otålig, när jag fick ihop pengarna, så jag valde en utan, för de andra "var på väg in..tror vi!!" som handlarna i närheten sa.
Fast det allra viktigaste tror jag, är att när du som nybörjare, (bli inte arg ifall du inte är det) ska bromsa in dig på din cykel, när du tränar in dig, att våga bromsa tills det börjar släppa, du vet? Ja, då kommer du mycket fortare att bli en bra bromsare, helt enkelt för att du inte behöver vara rädd för att lägga cykeln.
Sedan ska det visst vara värdelöst på grus vad gäller bakbromsen... Nåja, jag har aldrig provat ABS....