ER6-tråden

Sevil

Member of the Pink Ladies
Gick med
25 Jun 2011
Ort
Eslöv
Hoj
Kawa ER6-f-11
Jag betalar strax under 4000 för min er6n hos svedea, wtf

Skickat via Tapatalk 2

Kanske pga att jag tog kortet i Aug förra året! :/ suger i vilket fall som. En tjej som tog kortet samma tidpunkt, har exakt likadan hoj betalar också 4000..men de har höjt i år..mitt flyt som vanligt. Man vill ju gärna ha helförsäkring men det suger fan i plånkan när man spottar ut 9000 i handpenning..:gnissla
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Kanske pga att jag tog kortet i Aug förra året! :/ suger i vilket fall som. En tjej som tog kortet samma tidpunkt, har exakt likadan hoj betalar också 4000..men de har höjt i år..mitt flyt som vanligt. Man vill ju gärna ha helförsäkring men det suger fan i plånkan när man spottar ut 9000 i handpenning..:gnissla

Jag försäkrar hojen på morsan, mycket billigare så :)

Skickat via Tapatalk 2
 

_biker

Medlem
Gick med
11 Apr 2012
Ort
08
Hoj
Gixxer
Tar handtaget långt in?
Isåfall har jag en lösning som fungerade på en polares hoj ;) .
Tror de är samma belägg till både abs och icke Abs modellen . Prova vesrah belägg eller carbone lorraine sbk 5 för bättre bett vid hård körning :)
Köp inga budget belägg .... Man får vad man betalar för ..oftast
Tack för tipset, ska testa de beläggen (carbone lorraine sbk 5) :tummenupp

Lite dyra dock, billigaste som jag hittat låg på runt 60 Euro/par, har du möjligtvis koll på vart man kan hitta de billigare? :)

Japp, handtaget tar långt in, var förbi en mc-handlare idag där det stod en beggad ER6 till salu, kände på det bromsgreppet och det tog ännu längre in än på min hoj, ändå var den bromsen satt till att ta så långt ut som möjligt (läge 1, jag har min på läge 2)...
 

Bjork3n

Medlem
Gick med
24 Jan 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Ktm 690 smc 2011
Var och tittade på massor med er-6or med tjejens systerson och my god vad många som hade dålig broms!
Tror folk att det ska vara så eller vad är grejen?
Min 12a har jag på läge 3 och bromsar endast med 2 fingrar utan att klämma de andra. Kan till och med ha den på läge 4 och fortfarande bromsa med 2 fingrar.
Tror också många tyvärr förbiser bytet av bromsslangar (vart 4e år) och vet att många verkstäder bara trycker in de skitiga kolvarna in i oket när dom sätter på nya belägg.

Prova rengör kolvarna med tandborste och bromsvätska , pumpa ut kolvarna en bit men inte för mycket för då säger de plopp och kolven hoppar ur och massa bromsvätska rinner ut.

Detta gjorde markant skillnad på hojen vi gjorde detta på , man kan nu bromsa med 2 fingrar om den är i läge nr 1 vilket absolut inte gick innan!
Vi luftade också bromsarna och bytade vätskan.

Du kan också prova att sätta ett buntband runt frambromshandtaget under natten för att sedan klippa bort bandet på morgonen, detta verkar vara ett lyckat recept för många!
Givetvis så ska du dra in frambromshandtaget så där är tryck när du sätter buntbandet.


Ang belägg: Jag kommer att köpa Vesrah RJL till min när mina belägg är slut , kör väldigt mycket bana och är ganska kräsen när de gäller bromsar. Har också bara hört positivt om Vesrah RJL
 
Last edited:

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Har min på läge #5 och bromsar lätt med 2 fingrar, oftast så behöver man bara använda ett finger och även då stannar hojen kvickt.

Skickat via Tapatalk 2
 

agne

Ny medlem
Gick med
28 Jul 2009
Ort
Nacka
Hoj
Kawasaki ER6F -09
Jag är väldig nöjd med min er6a. Det som finns att klaga på är väl kopplingen som är lite märklig. Svårt att få i ettan när man stannat vid trafikljus samt att den slår i växeln om man gasar på och växlar upp.
 

_biker

Medlem
Gick med
11 Apr 2012
Ort
08
Hoj
Gixxer
Var och tittade på massor med er-6or med tjejens systerson och my god vad många som hade dålig broms!
Tror folk att det ska vara så eller vad är grejen?
Min 12a har jag på läge 3 och bromsar endast med 2 fingrar utan att klämma de andra. Kan till och med ha den på läge 4 och fortfarande bromsa med 2 fingrar.
Tror också många tyvärr förbiser bytet av bromsslangar (vart 4e år) och vet att många verkstäder bara trycker in de skitiga kolvarna in i oket när dom sätter på nya belägg.

Prova rengör kolvarna med tandborste och bromsvätska , pumpa ut kolvarna en bit men inte för mycket för då säger de plopp och kolven hoppar ur och massa bromsvätska rinner ut.

Detta gjorde markant skillnad på hojen vi gjorde detta på , man kan nu bromsa med 2 fingrar om den är i läge nr 1 vilket absolut inte gick innan!
Vi luftade också bromsarna och bytade vätskan.

Du kan också prova att sätta ett buntband runt frambromshandtaget under natten för att sedan klippa bort bandet på morgonen, detta verkar vara ett lyckat recept för många!
Givetvis så ska du dra in frambromshandtaget så där är tryck när du sätter buntbandet.

Ang belägg: Jag kommer att köpa Vesrah RJL till min när mina belägg är slut , kör väldigt mycket bana och är ganska kräsen när de gäller bromsar. Har också bara hört positivt om Vesrah RJL
Jag kommer beställa mina från Usa : http://stores.sportbiketrackgear.com/StoreFront.bok
Bromsarna verkar vara en stor förbättring på årets modell (kanske blev det redan till 2009?)

Får se hur mycket skillnad de nya beläggen gör, bromsslangarna som du säger är nog aldrig bytta, kanske slänger på stålomspunna bromsslangar när man ändå håller på, får väl se först hur stor skillnad det blir med nya belägg. :)

Ska prova det du skrev om att göra rent bromskolvarna samt buntband runt frambromshandtaget, tack igen för alla tips :tummenupp
 

Eesti89

Ny medlem
Gick med
22 May 2012
Ort
Halmstad
Hoj
2009, Kawasaki ER6n
Weeho klara uppkörningen idag! Nu är ytterliggare en ER6a ute på vägarna ;) Återkommer med bild imorgon om det blir fint väder!
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Har du hel/hel försäkring eller endast trafik?

Helförsäkring "säker" tror jag den kallas, innebär att försäkringen gäller även om någon annan kör hojen (körkort är ju ett krav)...

Skickat via Tapatalk 2
 

h051n

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2011
Ort
Kristianstad?
Hoj
Crescent citybike
Helförsäkring "säker" tror jag den kallas, innebär att försäkringen gäller även om någon annan kör hojen (körkort är ju ett krav)...

Skickat via Tapatalk 2

Men risken för NOLL i ersättning (om något händer hojen eller dig under tiden du har hojen) finns i och med att den som äger hojen måste vara huvudbrukaren för att "friutlåning" ska gälla.

Eller har jag fått det lite fel? Tänkte själv lägga försäkringen på min moder men fick då höra att personer inte fått ersättning fast än att hojen var hel/hel försäkrad, då hojens ägare knappt/aldrig kört hojen själv. (Skenförsäkring)
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Men risken för NOLL i ersättning (om något händer hojen eller dig under tiden du har hojen) finns i och med att den som äger hojen måste vara huvudbrukaren för att "friutlåning" ska gälla.

Eller har jag fått det lite fel? Tänkte själv lägga försäkringen på min moder men fick då höra att personer inte fått ersättning fast än att hojen var hel/hel försäkrad, då hojens ägare knappt/aldrig kört hojen själv. (Skenförsäkring)

"säker" kostar lite mer än den vanliga helförsäkringen just för att du får låna ut den.
Jag skulle aldrig få för mig att skenförsäkra eller riskera att försäkringen inte gäller så jag har kollat upp detta med Svedea och trots att hojen står försäkrad på min mamma så täcker den när jag kör den.

Skickat via Tapatalk 2
 

h051n

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2011
Ort
Kristianstad?
Hoj
Crescent citybike
"säker" kostar lite mer än den vanliga helförsäkringen just för att du får låna ut den.
Jag skulle aldrig få för mig att skenförsäkra eller riskera att försäkringen inte gäller så jag har kollat upp detta med Svedea och trots att hojen står försäkrad på min mamma så täcker den när jag kör den.

Skickat via Tapatalk 2

Jo men du är huvudbrukaren i detta fall och inte din moder, alltså gäller inte försäkringen. För att den ska gälla så ska modern vara huvudbrukaren (alltså använda hojen över 50 % av gångerna eller något liknande och sedan kan du få låna den.

Det är skillnad mellan att låna och och att endast vara den som kör hojen. Tycker du ska ringa och fråga för att vara helt säker.

Menar inte att du gör det med vilje såklart, utan ville bara påpeka att folk blivit utan försäkring när dem gjort som dig.
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top