ER6-tråden

btw, är det någon av er som har satt på en Acrapovic? Hur mkt kostar det? Vill gärna se era bilder på hur det ser ut :)
 
Skulle vilja gå en enkel MC-mek kurs nånstans i närheten av Dalarna... nån som har ett tips? :)

Hör med någon lokal mc-klubb, där kanske finns. Annars är det bara att meka själv och ställa frågor här när man blir osäker. En hoj är relativt lättmekad då den oftast är ren och bultar har inte hunnit rosta fast på samma sätt som på en bil. Det man ska vara lite extra försiktig med är att inte dra skruvar som skruvas i aluminium för hårt, för då pajjar lätt gängerna. Använd bra och rätt verktyg och var på gott humör och ha gott om tid på dig när du mekar.
 
För den som känner för att meka lite nu under vintersäsongen så har jag följande grejer till ER6 06-08. PM:a vid intresse.

Svarta sidokåpor bak samt den lilla mellandelen ovanför baklyktan, helt nytt
Enkelsits cuts, svart
Powercommander komplett med kablar och manual
Sportluftfilter
Kawasaki tillbehörs backspeglar, 2 par
Baklampa med integrerade blinkers
Speedo healer
Motorbågar
Bagster tankskydd samt bagster tankväska - Gul
Tanklock med lås samt sadellås. 2 nycklar
Höger sidokåpa fram, silver metallic med dekaler. Något repad
GPR slipon - suttit på en 09:a men passar lika bra den gamla er6:n
 
Service

Jag har kollat med 2 verkstäder (1 i Linköping & 1 i Norrköping)
Den första vill ha 3600:- för att göra en 1200 mil service medans den andra har gett mig ett pris på 2600:-, dessutom ett pris om jag inte byter tändstiftet på 1800:- det sitter ett Iridium orginal på.

Valet känns rätt självklart & tändstiftet klarar jag av att byta själv. Vad har ni för erfarenheter av en 1200 mil service?
 
Service

Jag har kollat med 2 verkstäder (1 i Linköping & 1 i Norrköping)
Den första vill ha 3600:- för att göra en 1200 mil service medans den andra har gett mig ett pris på 2600:-, dessutom ett pris om jag inte byter tändstiftet på 1800:- det sitter ett Iridium orginal på.

Valet känns rätt självklart & tändstiftet klarar jag av att byta själv. Vad har ni för erfarenheter av en 1200 mil service?

Hej åk du till Håkan på biketech och kör utan stift byte. Stift köper du från England för ca 8 -9 pund styck // Jon
 
Jag har nu börjat att kolla efter ett slip-on till min ER-6N(2012) som kommer om några veckor, jag har varit i kontakt med bla Leovince och dom säger att dom inte har hunnit att prova den nya cykeln än, vilket jag tycker är lite långsamt..

Akrapovic ska vara på gång, men det verkar bara bli "Racing Line", alltså ett komplett system enligt deras Road Program.

Har även pratat med supporten på SoloMotorParts, och dom säger följande:

Jesper,

I did some research and it looks like putting a slip-on on a 2010 ER-6N is impossible due to the exhaust being one piece from the headers to the muffler. The only way to put an exhaust on this bike now is to buy a full system consisting of the headers and the slip-on (2 separate pieces). Currently, I believe no manufacturers have introduced a new exhaust system for the 2012 model because it is a brand new bike when compared to the 2011. However, I have read of people putting 2011 exhausts like the Arrow system on their 2012 ER-6N with little modifications like welding new exhaust brackets (see attached picture). If you are comfortable modifying exhausts or know somebody that can and can’t wait for manufacturers to introduce their line of exhausts for the 2012 ER-6N, then we would be able to get that exhaust for you. I hope this answers all of your questions and let me know what you decide!

- Tyler

Alltså så blir det ett fullsystem eller ett moddat slip-on som det ser ut änsålänge.

Infogar en utav bilderna jag fick.
2012er-6n_arrow.jpg

Siktar väl på en liknande look på min hoj sedan :)

Ja jag är medveten om att jag förmodligen är väldigt tidigt ute, men jag vill bara ha allting klart så det bara är och hoppa upp på hojen och köra när det blir väder :).

Så, är det någon mer än jag som har börjat att kolla på godis :)?
 
Last edited:
Jag har nu börjat att kolla efter ett slip-on till min ER-6N(2012) som kommer om några veckor, jag har varit i kontakt med bla Leovince och dom säger att dom inte har hunnit att prova den nya cykeln än, vilket jag tycker är lite långsamt..

Akrapovic ska vara på gång, men det verkar bara bli "Racing Line", alltså ett komplett system enligt deras Road Program.

Har även pratat med supporten på SoloMotorParts, och dom säger följande:

Jesper,

I did some research and it looks like putting a slip-on on a 2010 ER-6N is impossible due to the exhaust being one piece from the headers to the muffler. The only way to put an exhaust on this bike now is to buy a full system consisting of the headers and the slip-on (2 separate pieces). Currently, I believe no manufacturers have introduced a new exhaust system for the 2012 model because it is a brand new bike when compared to the 2011. However, I have read of people putting 2011 exhausts like the Arrow system on their 2012 ER-6N with little modifications like welding new exhaust brackets (see attached picture). If you are comfortable modifying exhausts or know somebody that can and can’t wait for manufacturers to introduce their line of exhausts for the 2012 ER-6N, then we would be able to get that exhaust for you. I hope this answers all of your questions and let me know what you decide!

- Tyler

Alltså så blir det ett fullsystem eller ett moddat slip-on som det ser ut änsålänge.

Infogar en utav bilderna jag fick.
View attachment 352606

Siktar väl på en liknande look på min hoj sedan :)

Ja jag är medveten om att jag förmodligen är väldigt tidigt ute, men jag vill bara ha allting klart så det bara är och hoppa upp på hojen och köra när det blir väder :).

Så, är det någon mer än jag som har börjat att kolla på godis :)?


ujjujjujj, den var riktigt fet :)
 
Hej,

Jag undrar om det är någon här som har ett Hurric slip-on till ER6/Versys som kan hjälpa mig lite? Jag skulle behöva få reda på lite mått på den sk. DB-killern, alltså den borttagbara insatsen som sänker ljudet. Jag har tappat min och försöker beställa en ny vilket har visat sig inte vara så lätt som man kan tro.

Enligt uppgift så finns det en "tidigare" version av detta slip-on som ser likadant ut på utsidan men skiljer på insidan så en DB-killer från det nya passar inte i mitt. MC-Depån har försökt hjälpa mig och har tagit hem 3-4 olika nu men ingen har passat.

Så om det är någon som kan tänka sig att skruva ur sin DB-killer och ge mig lite mått så vore jag mycket tacksam, om ni vet med er att det skulle kunna vara en tidig modell så vore ju det extra intressant.

Total längd, diameter på flänsen, diameter på det inre röret och placeringen av skruvhålet är vad jag skulle behöva veta.

Tackar på förhand :)
 
Funderar på att köpa en er6n -09 eller nyare. Nån som vet var man kan få tag i ett Two Brothers avgassystem till en sådan?
 
Orkar inte heller läsa igenom hela den här tråden så ett eller annat tips om annat godis till hojen vore tacksamt!!
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

Back
Top