ER6-tråden

Hej

Ja pilot road är ju tydligen mästare i blött men även power 2ct är bäst i sin klass i väta. Jag kör med samma modell fram och bak men det finns ju olika rön om detta.

Hur som haver kör man med olika fram och bak så borde det ju vara bättre att ha bättre grepp fram.

Ja jag är som sagt väldigt nöjd med mina pirelli diablo rosso corsa det ända är väl att livslängden inte är i topp men jag prioriterar grepp framför livslängd.

När jag beställde från rodamoto.es så var däcken sex veckor gamla. Har aldrig haft så färska däck. Blir nog att beställa därifrån igen.

Jag kommer att köpa antingen samma som jag har nu eller supercorsa sp som ska vara ett grymmt bandäck.

// Jon


Menar du Pilot Road som är regnkungen? Kollade på dem för att de skulle hålla ett tag, men även ge helt ok fäste. Men jag tror, precis som du säger, att de är lite för mycket regndäck....

Kör du likadana däck fram och bak? Kanske man ska satsa på ett par Pirelli sulor då, låter ju vettigt. :)
 
Hallå alla som åker ER6, jag har ett Michelin Pilot Power liggande som jag köpte till min Zx10:a. Jag tänkt köpa ett annat däck till min 10:an så nu funderar jag på om jag kan slänga på det första däcket på Er6:an. Kruxet är att det däcket är 180 brett, kommer det att passa på Er6:an?

Om det är så att det passar kommer hojen bete sig annorlunda med ett 180 däck eller gör det ingen skillnad?
 
Angående vibrationerna i styret så har jag hittat bästa lösningen för mig... det är bara å gasa lite mer =) mellen 3-4500rpm vibrerar det en del, men över 6000 är det inget problem =)
 
Hallå alla som åker ER6, jag har ett Michelin Pilot Power liggande som jag köpte till min Zx10:a. Jag tänkt köpa ett annat däck till min 10:an så nu funderar jag på om jag kan slänga på det första däcket på Er6:an. Kruxet är att det däcket är 180 brett, kommer det att passa på Er6:an?

Om det är så att det passar kommer hojen bete sig annorlunda med ett 180 däck eller gör det ingen skillnad?

Det finns tusen trådar om det här..

Köpte du däcket till ZX10an så är det ett 190/55 va? Och på ER6 ska det va 180/55??

Skillnaden är att fälgarna är olika breda, vilket gör att när du kränger på ett 190/55 på en fälg gjord för 180/55 så kommer det att "pressas ihop" och därmed få en högre profil än tänkt.

Konsekvens: Du får inte ner skuldran på samma sätt vid max nedlägg. Det kan bli en spetsigare profil vilket ger mindre stabilitet rakt fram samt att det då förmodligen slits snabbare.

Sen skiljer det mkt mellan olika däck. Vissa 180/55 är bredare än andra 190/55, så det är inte hugget i sten.

Flera av boysen i KTM690-cupen kör på 180/55 på fälgar gjorda för 160 däck..

På effektsvaga maskiner som ER6 och 690n gör det ju inte hela världen heller om man ska va sån.
 
Det finns tusen trådar om det här..

Köpte du däcket till ZX10an så är det ett 190/55 va? Och på ER6 ska det va 180/55??

Skillnaden är att fälgarna är olika breda, vilket gör att när du kränger på ett 190/55 på en fälg gjord för 180/55 så kommer det att "pressas ihop" och därmed få en högre profil än tänkt.

Konsekvens: Du får inte ner skuldran på samma sätt vid max nedlägg. Det kan bli en spetsigare profil vilket ger mindre stabilitet rakt fram samt att det då förmodligen slits snabbare.

Sen skiljer det mkt mellan olika däck. Vissa 180/55 är bredare än andra 190/55, så det är inte hugget i sten.

Flera av boysen i KTM690-cupen kör på 180/55 på fälgar gjorda för 160 däck..

På effektsvaga maskiner som ER6 och 690n gör det ju inte hela världen heller om man ska va sån.

Tack för svaret. Däcket som jag har är faktiskt 180/55/17, jag fick tag på tre st för ett ok pris. Dock så har du rätt i att det ska vara 190 original på Zx10:an.
Jag trodde att 160 var original på Er6:an men det kanske är fel?
 
Tack för svaret. Däcket som jag har är faktiskt 180/55/17, jag fick tag på tre st för ett ok pris. Dock så har du rätt i att det ska vara 190 original på Zx10:an.
Jag trodde att 160 var original på Er6:an men det kanske är fel?

Det är 160 på Kawasaki ER-6.
Har du ett som ligger och du inte vet vad du ska göra med det så kan du ju alltid prova...
 
Det är 160 på Kawasaki ER-6.
Har du ett som ligger och du inte vet vad du ska göra med det så kan du ju alltid prova...

Det är sant men är det så att det inte funkar speciellt bra så får jag sätta dit det på Zx10:an istället. Anledningen till att jag över huvudtaget funderar på att sätt det däcket på Er6:an är för att jag är sugen på att pröva nya Sportsmart däcken på 10:an.
 
Jag gav 47.000:- för min vita -09 i höstas som då hade rullat 600 mil, slipon ingick i priset. Du har en service inom 100 mil som ska göras, nu vet jag inte vad den kostar men detta kan du ta hänsyn till.

Vad ligger den på nu i pris på blocket? Lägg dig någon tusenlapp under dem så blir du kanske av med den lättare. Annars får du vänta tills rätt köpare kommer.

Vad blir de nu istället då?

Tack för svaret, billigaste -08 på blocket ligger på 46.900:- sist jag kollade och det var utan slipon. Har inte panik av att sälja så man får vänta lite tills säsongen startar ordentligt, jag bor i Norra sverige så jag ligger iallafall billigast här uppe.

Ska kolla upp vad 600mila servicen kostar så kan man ju alltid pruta det iaf, tror dock att den är riktigt billig.

Ska börja plugga till hösten så antingen blir det utan MC ett tag eller så köper jag en blyraket från slutet av 80-talet :)
 
Last edited:
Hur är det med 600 mila servicen, är det bara oljebyte och översyn? isåfall ar det väl bara att fixa själv. Garantin har ju ändå gått ut (två år?)
 
Var ute och drog av 20 mil på hojen igår. Hade nog glömt vilken underbar motorkaraktär ER6'an verkligen har :)

Dock så blir man lätt avundsjuk när man hör en Z1000 med Akrapovic - hmmm ;)
 
Tack för svaret, billigaste -08 på blocket ligger på 46.900:- sist jag kollade och det var utan slipon. Har inte panik av att sälja så man får vänta lite tills säsongen startar ordentligt, jag bor i Norra sverige så jag ligger iallafall billigast här uppe.

Ska kolla upp vad 600mila servicen kostar så kan man ju alltid pruta det iaf, tror dock att den är riktigt billig.

Ska börja plugga till hösten så antingen blir det utan MC ett tag eller så köper jag en blyraket från slutet av 80-talet :)


ABS?

Bästa pris kompis?
 
ABS?

Bästa pris kompis?

Ingen ABS tyvärr, andra meningen förstod jag inte riktigt, men är inte intresserade av bästa priskompisar och prutar inget ännu iaf (om någon skavank skulle upptäckas på den så får man ju sänka priset en rimlig summa)
 
Ingen ABS tyvärr, andra meningen förstod jag inte riktigt, men är inte intresserade av bästa priskompisar och prutar inget ännu iaf (om någon skavank skulle upptäckas på den så får man ju sänka priset en rimlig summa)

Oki, fast du skrev inte priset öht. Bara vad nån annan tog!
 
Hej jag är ute efter en orange eller svart kawasaki er-6n. pris mellan 35-45. någon som vet av någon. gärna mitten sverige. :D
 
Ni som älskar era hojar.. (Inte för att det här spelar jättestor roll, men nu har jag börjat engagera mig).

Vad ger 72 parallell-hästar för skjuts mellan 80-150 egentligen? SuperDuken tar liksom "slut" runt 150, sen segar den sig upp till 230+ med rätt drevning. Men med min fysikkunskap (ringa) och lite snillen-spekulerar så borde ER6an ta "slut" nånstans runt 120 kanske..

Hur är verkligheten?
 
Ni som älskar era hojar.. (Inte för att det här spelar jättestor roll, men nu har jag börjat engagera mig).

Vad ger 72 parallell-hästar för skjuts mellan 80-150 egentligen? SuperDuken tar liksom "slut" runt 150, sen segar den sig upp till 230+ med rätt drevning. Men med min fysikkunskap (ringa) och lite snillen-spekulerar så borde ER6an ta "slut" nånstans runt 120 kanske..

Hur är verkligheten?

Jag kör min frus relativt frekvent, och inte tusan är den vidare trött upp till dryga 200.

Även om de é en tjejhoj:D
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

Back
Top