ER6-tråden

Jag och tjejen beställde en spillans ny ER-6n, är så sjukt peppad över det. Bra eller dåligt köp? :) Tror nog inte att vi kommer ångra oss.
 
Tackar för 2 trevliga år och många besvarade frågor här i tråden men nu lämnar jag er för lite bus i skogen på min nya GS hoj! Simma lungt :tummenupp
 
äntligen har vi haft en vecka med ok väder så jag har fått ihop mina första 10mil på er6-an...
mycket trevlig, men vibrationerna i styret (07:a) var lite störande... vibrerar inte mycket men man märker det iaf, sitter ett fatbar styre med andra styrändsvikter så jag antar att det inte finns mer att göra? utan att börja ändra motorupphängningen =)
har ett G&G slipon på som låter riktigt fett, men den trivs inte helt bra i tex 55kmh för låg växel och det varvar onödigt mycket om man kör typ i stan och nästa växel så går den lite ryckigt (snålt) och mycket avgasknallar... antar att det är priset man för betala för fett ljud, men man kan ju fråga iaf... har ni andra som kör slipon utan powercomander samma uppförande på era er6-or?

jo nån som besiktat med ett G&G med db killer? nån ide att testa eller är det bara byta?
tänker både på ljud nivå och vad som händer om man kommer utan katalysator?
 
Last edited:
äntligen har vi haft en vecka med ok väder så jag har fått ihop mina första 10mil på er6-an...
mycket trevlig, men vibrationerna i styret (07:a) var lite störande... vibrerar inte mycket men man märker det iaf, sitter ett fatbar styre med andra styrändsvikter så jag antar att det inte finns mer att göra? utan att börja ändra motorupphängningen =)
har ett G&G slipon på som låter riktigt fett, men den trivs inte helt bra i tex 55kmh för låg växel och det varvar onödigt mycket om man kör typ i stan och nästa växel så går den lite ryckigt (snålt) och mycket avgasknallar... antar att det är priset man för betala för fett ljud, men man kan ju fråga iaf... har ni andra som kör slipon utan powercomander samma uppförande på era er6-or?

jo nån som besiktat med ett G&G med db killer? nån ide att testa eller är det bara byta?
tänker både på ljud nivå och vad som händer om man kommer utan katalysator?



Hej för att få hojen att gå bra så bör du köpa pc och få en seriös mappning. Du bör även plugga egr (pair valve) . Det är bara att slanta upp deg så blir det kanon. :)
 
Hej för att få hojen att gå bra så bör du köpa pc och få en seriös mappning. Du bör även plugga egr (pair valve) . Det är bara att slanta upp deg så blir det kanon. :)

Jo jag vet :( tycker inte det är värt alla dom pengarna bara! Får köra orginal om jag blir för störd på det :)
 
äntligen har vi haft en vecka med ok väder så jag har fått ihop mina första 10mil på er6-an...
mycket trevlig, men vibrationerna i styret (07:a) var lite störande... vibrerar inte mycket men man märker det iaf, sitter ett fatbar styre med andra styrändsvikter så jag antar att det inte finns mer att göra? utan att börja ändra motorupphängningen =)

Nja, verkar nästan som att det är just styret/vikterna som är boven i dramat? Eller är du ganska känslig? (inget ont menat). Visst vibrerar ER6:ans parallelltwin mer än en rak 4:a, men jag har själv aldrig upplevt något speciellt i styret under de 4 år/2000 mil jag själv kört ER6 hittills. Jag kör med originalstyre o styrändsvikter.

Skönt att vädret är ok så att du har kört några mil på en riktigt rolig hoj iaf! :tummenupp
 
Grattis till en rolig hoj! :tummenupp
Blev lovad leverans om en vecka. Peppen är skyhög verkligen!!


Men, jag har läst lite oroande inlägg här och där ang. vibrationer i styret m.m. Är det någonting som faller in på beskrivningen av -10 årsmodell också? Har läst att vissa har bytt ut speglarna och fått de att sluta på en gång, är det någonting att rekommendera kanske. Eller vad säger ni som äger en?
 
Nu har jag beställt sportsbar och stomgrips till min cyckel :D

Blev lovad leverans om en vecka. Peppen är skyhög verkligen!!


Men, jag har läst lite oroande inlägg här och där ang. vibrationer i styret m.m. Är det någonting som faller in på beskrivningen av -10 årsmodell också? Har läst att vissa har bytt ut speglarna och fått de att sluta på en gång, är det någonting att rekommendera kanske. Eller vad säger ni som äger en?

Min Er6F är en 09 och jag tror det är identiska och jag upplever inga störande vibrationer alls. Kan väl komma något ljud från kåporna eller så på vissa varvtal men inga vibrationer i styre eller så.

Nu har jag beställt sportsbar och stomgrips till min cyckel :D



Min Er6F är en 09 och jag tror det är identiska och jag upplever inga störande vibrationer alls. Kan väl komma något ljud från kåporna eller så på vissa varvtal men inga vibrationer i styre eller så.


Såg att du hade en N så det var inget :D.
 
Last edited:
Haha, tack för tusen kronor! Sänkte mig från 3700 till 2700 hel/hel

äntligen har vi haft en vecka med ok väder så jag har fått ihop mina första 10mil på er6-an...
mycket trevlig, men vibrationerna i styret (07:a) var lite störande... vibrerar inte mycket men man märker det iaf, sitter ett fatbar styre med andra styrändsvikter så jag antar att det inte finns mer att göra? utan att börja ändra motorupphängningen =)
har ett G&G slipon på som låter riktigt fett, men den trivs inte helt bra i tex 55kmh för låg växel och det varvar onödigt mycket om man kör typ i stan och nästa växel så går den lite ryckigt (snålt) och mycket avgasknallar... antar att det är priset man för betala för fett ljud, men man kan ju fråga iaf... har ni andra som kör slipon utan powercomander samma uppförande på era er6-or?


jo nån som besiktat med ett G&G med db killer? nån ide att testa eller är det bara byta?
tänker både på ljud nivå och vad som händer om man kommer utan katalysator?

Japp ha samma med min när jag har sliponet på... svårt att få en riktigt jämn fart. Men du kör ju inte i stan hela tiden ;)

Sen angående besiktning så finns det ingen lag om avgasutsläpp så katen behöver du inte. Min gick igenom med Leo-Vince GP helt utan problem. Han sa bara att han gillar hojar som låter :tummenupp
 
Nja, verkar nästan som att det är just styret/vikterna som är boven i dramat? Eller är du ganska känslig? (inget ont menat). Visst vibrerar ER6:ans parallelltwin mer än en rak 4:a, men jag har själv aldrig upplevt något speciellt i styret under de 4 år/2000 mil jag själv kört ER6 hittills. Jag kör med originalstyre o styrändsvikter.

Skönt att vädret är ok så att du har kört några mil på en riktigt rolig hoj iaf! :tummenupp

kanske är lite känslig =) körde en dragstar 1100 tidigare å där kände jag aldrig vibration i styret på samma sätt, men nu blir det ju lite mer att hänga på styret så det kanske bara är därför =) har läst lite att det var lite "problem" fram till 08 när dom började med nya motorfästen...

men riktigt kul är den =)

Japp ha samma med min när jag har sliponet på... svårt att få en riktigt jämn fart. Men du kör ju inte i stan hela tiden ;)

Sen angående besiktning så finns det ingen lag om avgasutsläpp så katen behöver du inte. Min gick igenom med Leo-Vince GP helt utan problem. Han sa bara att han gillar hojar som låter :tummenupp

nä det är ju inte i stan den är som roligast så det är ju sant ;)
härligt då kanske jag får försöka besikta iaf å hoppas på det bästa... inte värre än en ombesiktning =)

Nu har jag beställt sportsbar och stomgrips till min cyckel :D



Min Er6F är en 09 och jag tror det är identiska och jag upplever inga störande vibrationer alls. Kan väl komma något ljud från kåporna eller så på vissa varvtal men inga vibrationer i styre eller så.




Såg att du hade en N så det var inget :D.

haha =)
tack iaf
 
Last edited:
Avbrutet blinkersfäste

Någon som vet hur man lagar en avbrutet blinkerfäste, som ni kan se på bilderna så är det inte helt av utan man skulle behöva stabilisera upp det. Materialet är plast/gummi
 

Bifogat

  • Avbrutet blinkerfäste1.jpg
    Avbrutet blinkerfäste1.jpg
    125.5 KB · Visningar: 95
  • Avbrutet blinkerfäste2.jpg
    Avbrutet blinkerfäste2.jpg
    143.1 KB · Visningar: 83
Någon som vet hur man lagar en avbrutet blinkerfäste, som ni kan se på bilderna så är det inte helt av utan man skulle behöva stabilisera upp det. Materialet är plast/gummi


Plastic padding eller någogn två komponents historia.... Slipa lacka =)
Min första tanke men finns säkert bättre sätt =)

någon som har problem med att vibrationerna i styret gör så att man ser absolut ingenting i backspeglarna...
Ni som har orginalstyre, har ni bytat vikterna eller vad har ni gjort?
Er6n -06
Har även fäste som gör att speglarna hamnar bredare isär.. funderar på om det e problemet... köpte den så, så vet inget annat =)
 
Last edited:
Plastic padding eller någogn två komponents historia.... Slipa lacka =)
Min första tanke men finns säkert bättre sätt =)

någon som har problem med att vibrationerna i styret gör så att man ser absolut ingenting i backspeglarna...
Ni som har orginalstyre, har ni bytat vikterna eller vad har ni gjort?
Er6n -06
Har även fäste som gör att speglarna hamnar bredare isär.. funderar på om det e problemet... köpte den så, så vet inget annat =)

Jag har orginal styret, stör mig inte på vibrationerna upp i armarna utan bara i speglarna... Man ser inte ett skit :p
 
Plastic padding eller någogn två komponents historia.... Slipa lacka =)
Min första tanke men finns säkert bättre sätt =)

någon som har problem med att vibrationerna i styret gör så att man ser absolut ingenting i backspeglarna...
Ni som har orginalstyre, har ni bytat vikterna eller vad har ni gjort?
Er6n -06
Har även fäste som gör att speglarna hamnar bredare isär.. funderar på om det e problemet... köpte den så, så vet inget annat =)

Jag upplever också en del vibrationer, men inget jag inte kan leva med. Satte på backspegelförlängare i helgen och upplevde att det blev bättre, fast över 3000 rpm så blir det aningen suddigt. Värst är det runt 4000 rpm, sen blir det bättre efter det av någon anledning.
 
Någon som vet hur man lagar en avbrutet blinkerfäste, som ni kan se på bilderna så är det inte helt av utan man skulle behöva stabilisera upp det. Materialet är plast/gummi

Så ser mina ut på bägge sidorna nu. :gnissla Har inte lyckats laga det utan att det vibrerar i sönder igen.
 
Nyheter
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Back
Top