ER6-tråden

Hej!

Wohoo! Mitt livs första knäskrap! Synd bara att man körde på goretex för nu är det hål på knäna :/

Var på gälleråsen för lite banåka (med SMC) i fredags. Så j###a kul det är alltså. Fattar inte att jag för andra gången i rad är enda ER6:an på banan. Ni skulle bara veta vad ni går miste om.
Ok, det är ingen banhoj men efter att hängt av flertalet mer sofistikerade sportmonster måste jag påstå att hojen räcker avsevärt längre än vad jag (eller någon annan på banan) trott.

Det har varit mycket snack om däck på sistone. Jag bytte i våras från orginal till Avon vp2 Sport och dom gör jobbet kollosalt bra. Det är i grunden ett 3-komponents gatdäck men det funkade även fint på bana. Vädret bjöd på åkning i både regn och på torrt underlag och däcken gav ett stabilt intryck dagen igenom. Än har jag inte åkt så långt på dem så det ska bli intressant och se hur bra det står emot slitage.

Hoppas på att se andra ER6:or på banan framöver!
 
Banåka med ER6

Jag kan bara hålla med. Jag körde på Sviestad för några veckor sedan, detta var min första gång på bana. De va de roligaste jag gjort på länge. Äntligen fick man reda på vad man själv och hojen gick för. Över förväntan kan jag väll sammanfatta.:tummenupp. Körde med slitna orginaldäck, men de gick fint iaf. Har lagt på ett par metzler M3:or nu så förväntningarna är höga inför Gelleråsen den 4:e sept.

Finns platser kvar på SMC:s BKK kurs detta datum. Om ni inte testat bana förut så har ni missat nått. Kolla www.svmc.se för mer info.
 
Har lagt på ett par metzler M3:or nu så förväntningarna är höga inför Gelleråsen den 4:e sept.

Finns platser kvar på SMC:s BKK kurs detta datum. Om ni inte testat bana förut så har ni missat nått. Kolla www.svmc.se för mer info.

Så du ska dit.. Hoppas att det blir av för det är riktigt dåligt med anmälningar :/ Om jag bara får ledigt för chefen så bokar jag en plats på måndag. Hoppas det funkar. I så fall ses vi där!
 
Hej!

Wohoo! Mitt livs första knäskrap! Synd bara att man körde på goretex för nu är det hål på knäna :/

Var på gälleråsen för lite banåka (med SMC) i fredags. Så j###a kul det är alltså. Fattar inte att jag för andra gången i rad är enda ER6:an på banan. Ni skulle bara veta vad ni går miste om.
Ok, det är ingen banhoj men efter att hängt av flertalet mer sofistikerade sportmonster måste jag påstå att hojen räcker avsevärt längre än vad jag (eller någon annan på banan) trott.

Det har varit mycket snack om däck på sistone. Jag bytte i våras från orginal till Avon vp2 Sport och dom gör jobbet kollosalt bra. Det är i grunden ett 3-komponents gatdäck men det funkade även fint på bana. Vädret bjöd på åkning i både regn och på torrt underlag och däcken gav ett stabilt intryck dagen igenom. Än har jag inte åkt så långt på dem så det ska bli intressant och se hur bra det står emot slitage.

Hoppas på att se andra ER6:or på banan framöver!

Verkar jävligt skoj, kanske vågar sig på det nån gång!
Tyvärr är det rätt långt till närmsta bana härifrån :(

hur funkar bromsarna på er6:an? har hört att dom ska kännas lite klena när man åker på bana!

körde med några Avon på min förra ZR7:a, bakdäcket var nästan slut efter 600mil! :S kommer tyvärr inte ihåg vilken modell det var på dom däcken!
Själv vill jag ha däck som håller länge då jag mest gillar att åka ut på långturer
 
Verkar jävligt skoj, kanske vågar sig på det nån gång!
Tyvärr är det rätt långt till närmsta bana härifrån :(

hur funkar bromsarna på er6:an? har hört att dom ska kännas lite klena när man åker på bana!

körde med några Avon på min förra ZR7:a, bakdäcket var nästan slut efter 600mil! :S kommer tyvärr inte ihåg vilken modell det var på dom däcken!
Själv vill jag ha däck som håller länge då jag mest gillar att åka ut på långturer

Ta hojen på släp, de kan det vara värt. 1:a Du är jävligt trött efter 18 mil banåka 2:a Det kan hända en olycka, även om det är väldigt ovanligt på dessa kurser. 3:e du kommer antagligen behöva tanka under dagen och då är det enklare att ha med en dunk än att ge sig iväg till en mack.

Som svar på om bromsarna räcker till kan jag bara säga, när du blir så bra att du känner att bromsarna är ett hinder för att sätta en bra varvtid så är det nog dags att byta hoj iaf. Alltså för oss vanliga dödliga så räcker bromsarna lååångt.

Hoppas vi ses på räserbanan.

Så du ska dit.. Hoppas att det blir av för det är riktigt dåligt med anmälningar :/ Om jag bara får ledigt för chefen så bokar jag en plats på måndag. Hoppas det funkar. I så fall ses vi där!

De vore ju toppen. Ska åka steg 2 Medel.

Hoppas på att se fler ER6:or på banorna till nästa säsong.

Ha de gott
 
Last edited:
Hej Hopp,

allt ni kan läsa om kring eländet med Hurric var självförvållat, jag tar tillbaka anklagelsen om att de sålt ett slipon som är farligt. Tack Pom Pom för att du insåg min tabbe och hjälpte mig att fixa det.
 
Verkar jävligt skoj, kanske vågar sig på det nån gång!

hur funkar bromsarna på er6:an? har hört att dom ska kännas lite klena när man åker på bana!

De låter lite dramatiskt att köra bana och visst första passet är man rättså spänd. Men det inte otäckt eller direkt farligt att köra på bana så länge man har vett att anpassa körningen efter sin egen och sin utrustnings förmåga.

Bromsarna är inget jag upplevt som ett problem. Inte på den nivån jag kör på i alla fall. Det finns andra komponenter som jag tycker begränsar körningen mer i så fall. Sadeln är t.ex. lika hal som ett sandpapper i ar$let vid sidledsförflyttningar.

De vore ju toppen. Ska åka steg 2 Medel.

Hoppas på att se fler ER6:or på banorna till nästa säsong.

Ha de gott

Blir steg 3 för mig om allt går i lås.
 
Hej Hopp,

allt ni kan läsa om kring eländet med Hurric var självförvållat, jag tar tillbaka anklagelsen om att de sålt ett slipon som är farligt. Tack Pom Pom för att du insåg min tabbe och hjälpte mig att fixa det.

;)
Inga problem.
Ska vi köra nått idag kanske? Finfint väder :banana
 
De låter lite dramatiskt att köra bana och visst första passet är man rättså spänd. Men det inte otäckt eller direkt farligt att köra på bana så länge man har vett att anpassa körningen efter sin egen och sin utrustnings förmåga.

Bromsarna är inget jag upplevt som ett problem. Inte på den nivån jag kör på i alla fall. Det finns andra komponenter som jag tycker begränsar körningen mer i så fall. Sadeln är t.ex. lika hal som ett sandpapper i ar$let vid sidledsförflyttningar.



Blir steg 3 för mig om allt går i lås.

Jo jag har funderat på det länge, har varit på g även att köra bana med bil för några år sedan men det blev inte av!

släp är självklart då det är en bra bit att färdas för mig, vet att många från Luleå brukar åka till nån bana i Finland och köra! kanske tar sig dit nästa år

men det kommer bli att köra luuuugnt :)
 
Fan min frambroms har börjat gnissla vid låga farter, kan bromsa in hårt ner till 10km/h, sen börjar den gnissla/tjuta, spelar ingen roll hur hårt/löst jag bromsar, de sista km/h så gnisslar den.

Är det byte av bromsklossar som gäller? Skivorna? Rengöring av skivor? Någon som har tips.

Om jag ska byta klossar, fungerar biltemas? De hade klossar för 06-08ans modell, är det samma som 09an?
 
Byta styre

Vad kan ni tipsa om för styre ni som bytt på N-modellen? Vill ha en lägre, mer framåtlutad sittställning med händerna mer utåtvinklade samt vill inte ha några kablar i kläm, tvingas byta styrändar eller annat jox.


Hej Hopp,

allt ni kan läsa om kring eländet med Hurric var självförvållat, jag tar tillbaka anklagelsen om att de sålt ett slipon som är farligt. Tack Pom Pom för att du insåg min tabbe och hjälpte mig att fixa det.

Skönt att höra att det inte var problem trots allt. :tummenupp
 
Last edited:
Upptäckte igår att jag har fått vibrationer i styret, om jag släpper styret i ca 80 och uppåt så känns det obehagligt mkt! någon som har tips om vad det kan vara?

hojen har bara gått runt 530mil så styrlager osv borde det väl inte vara eller?
 
Upptäckte igår att jag har fått vibrationer i styret, om jag släpper styret i ca 80 och uppåt så känns det obehagligt mkt! någon som har tips om vad det kan vara?

hojen har bara gått runt 530mil så styrlager osv borde det väl inte vara eller?

Jag hade problem med sjuk obalans i framhjulet efter en sväng på bana. Kolla så att däcket inte är sneslitet eller om en vikt trillat av eller flyttat på sig.

Jag bytte fram däck utan att balansera och efter det har jag inga problem. Se bara till att sätta den gula pricken på däcket mitt för ventilen så behöver man nästan inte balansera det.
 
Vad kan ni tipsa om för styre ni som bytt på N-modellen? Vill ha en lägre, mer framåtlutad sittställning med händerna mer utåtvinklade samt vill inte ha några kablar i kläm, tvingas byta styrändar eller annat jox.

Kör på ett streetstyre från Biltema då. Passar direkt på och är bredare, rakare och lägre än original.

Styrändar KOMMER du få byta då originalstyret har invändiga gängor och det har jag inte sett på eftermarknadsstyren. Satte på billiga ändar från DICE på min.
 
Dags för 600-milaservice på min Versys med ABS. Hojen är ju i praktiken en fulare damcykel-variant av ER-6 så jag undrar vad ni betalat för service i STHLM.

Vad jag har förstått så är det följande firmor som servar Kawa i Sthlm.
AVA MC
(Edit 1: Deras prisförslag, ink olja/filter 2582,50 :näsblod)

Örby MC
Edit3: 600mila service med oljebyte går på 1575:-


MC-Experten Nr 1
(Edit 2: Deras prisförslag: 800kr + reservdelar :tummenupp.
....Då är bara frågan vilka reservdelar som kan tillkomma?!

MC Bolaget
Edit4: 600mila kostar inklusive olja + filter 1722:- De kan även ordna ersättningsfordon (läs Scooter)



...Vad har ni betalat hos respektive för 600:mila-service?
Som jag förstår det blir det alltid ett par hundra dyrare när man har ABS.

Ange gärna om detta inkluderade olje och filterbyte...
 
Last edited:
Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Back
Top