ER6-tråden

Som "gammal" ER-6n åkare tittar man ibland i detta forum..

Måste bara säga : OTROLIGT, över 300 000 st läsningar:tummenupp

På 2-3 år har denna tråd vuxit till en av forumets största.

//cage
 
Nu är mitt bakdäck borta och nya däcket glider på fälgen imorgon. Hur långt bör man köra innan man fått bort det där "oljiga" lagret på däcken och man vågar testa dom lite? Räcker några vändor över grusvägen? :)
 
Där jag köpte mitt däck sa de 30 - 40 mil.

Med däckvärmare är det bara att lägga ner fullt i första kurvan. :) Om man inte har sådana kan man rugga däcket med ett sandpapper, gör man inget alls så räcker ändå ungefär en mil. Dock går det inte att bara åka rakt fram ett visst avstånd och sedan toklägga ner, däcket kommer fortfarande att vara halt på kanten så man måste gradvis lägga ner mer.

När jag körde på Gotland Ring med helt nya däck (opreppade utan värmare) så släppte det i första kurvan och ett antal gånger till under de 2-3 första varven, efter det var det lugnt. Kör man grusväg går det nog ännu fortare.
 
Rookie!!

Hallå alla!
Jag fick kortet för mindre än en månad sedan och köpte en kawasaki er6n i torsdags!
Jag har i princip bara läst gott om den och insett varför nu! =)

Men har lite frågor ändå!
När man ligger i 50 i stan så känns det som att den går ojämnt, lite liknande "knut på bensinen" med bil fast inte alls lika tydligt. Precis som den vill ge mer men att man håller den. Är detta vanligt för sporthojar/er6:an eller har jag köpt en med något fel på?

Har verkligen alldeles för lite koll på motorcyklar över huvudtaget.. hörde någon snackade slip-on, vad är det förnågot, inte helt säker på vad som sitter på min faktsikt! :confused:

Och den ligger på rätt höga varv (jämfört med honda sevenfifty som vi körde på skolan) är tanken att den ska rulla i 4000 varv, känns som den går bäst då, ligger man mellan 3-3,5 så vibrerar den en del..

Ni som också har en Er6:a upplever ni samma sak??

en sista sak...
En av de 100 anledningar till att jag köpte er6:an var att man har gott om plats att skjutsa på. Min kära far är sugen på att hänga med på en tur men han väger dryga 100, finns det någon maxvikt?? (jag väger klena 75)


Mycket tacksam för svar! :tummenupp

Ha det fint och tat lugnt på vägarna!
Mvh
Christoffer
 
Last edited:
ja dom går ganska hackigt och ryckigt på låga varv i låg fart, powercommander botar det nästan totalt.
slip on är att jämföra med halvsats avgassystem till bilar.. dvs byte av ljuddämparen men inte främre röret.
dom flesta dämpare är lite korta så man förlorar lite vrid i botten på att byta.

Ang din far, se till att han köper en egen :tummenupp för jag antar att han fick kortet på köpet när han tog bilkort??

grattis till köpet.
 
Huum igår så upptäckte jag nått skumt, när jag ligger på jämn fart på typ 6.500 varv så får jag ett ojämt motoljud som kommer i cyklar med cirka 3 sek mellanrum..? jävligt skumt, nån med tips? 100 mil servicen just gjord.

Sen hade jag och polarn meeest tur igår.. "råkade" köra i ca 130 på 70 väg.. inga bakspeglar.. kollade bak och där ligger poppo och blinkar ca 10 meter bakom mig.. släpper gasen och tänker lite motvilligt.. jahapp det var det körkortet.. polarn som inte heller har speglar ser inget och blåser vidare, sicksakar lite och leker vidare så polisen blåser om mig efter några evigt långa sekunder och kör ikapp honom.. efter några 100 m tutar det åt honom så han stannar. Då blåser polisen helt sonica vidare.. heeelt underbart =) Två smått nervösa grabbar gick raka vägen till macken och frågade om en trisslott.

Bara ge de söta poliserna ett stort tack, lovar jag ska sköta mig i framtiden :tummenupp
 
Last edited:
Hallå igen, snart bråttom till jobbet, men man lär sig mycket av att sitta och läsa här, riktigt gött att den här tråden finns! :tummenupp

Allt är orginal på min, gillar ljudet, dovt och mullrigt!
Om man nu vill slippa den här ryckiga körningen inne i stan så ska man sätta på ett pc3 (var gör den?) och ett slip-on (som ger mer Hk till hojen?):va

Om jag fortfarande vill ha det här mullriga dova ljudet, vilket slip-on ska man då använda sig av?
I och med att jag är en sopa på att meka med allt vad motorer heter, var kan man få allt påsatt och fixat billigast?

Ha det gott ligister! :yoparty
 
vet faktiskt inte riktigt vilket som är mullrigast, dom flesta slipon ska ge möjlighet för mer drag i övre registret, leo vince har ett lite längre slipon som är mer öppet än ett org men ändå hyffsat långt så man inte ska tappa så mycket vrid.
powercommandern är ett piggyback system som ändrar orginal signalerna från databoxen till spridarna så att du kan styra hur mycket bränsle som ska in i förhållande till throttelöppning och varvtal.
I usa där dom kör utan lambdasond ska dom här motorerna gå fett från början så att bränslemappan kan snålas ut en hel del men eftersom vi kör med lambdaond här i sverige så vet jag inte riktigt hur fett den går från början.
jag har iaf köpt lambda eliminator och kopplat ur sonden när jag mappat min men fick inte pump accelerator funktionen att funka i pc3 så kunde inte gör mappen som jag ville.
Ska ladda i ny firmware i den idag så sen kanske det funkar o det går kasta ihop en mapp där den går snålt o fint vid cruising o fetar på vid gaspådrag:)

Att montera skiten är ingen raket forskning direkt, två bultar till avgassystemet och en mittunder som håller ihop främre böjenb med ljuddämparen, några bultar till höger fotstöd som sitter ivägen, lossa tanken med några skruvar o en snabbkoppling till slangen, några skruvar till luftfilterburken o sen lossa spridarkontakterna.
Efter det är det bara leda in den lilla kabelhärvan från pc3, koppla in spridarkontakterna från pc3 i spridarna, orginalsladdarna till spridarna i spridarkontakterna till pc3 (hane), skarva in throttelgivaren i pc 3 (en kabel), och ansluta minuskabeln till batteriet och montera tillbaka allt igen och kopplar i en lambda eliminator om man inte vill köra med lambdasonden i.
När det är klart laddar man in valfri mapp i sin powercommander om man inte gjort det redan o drar iväg.

Enda problemet jag hade var att jag tyckte sladden från powercommandern var lite kort och sen att avgassystemet satt ihop lite för bra på mitten så jag fick demontera främre delen med.
 
:felämne


Bara ge de söta poliserna ett stort tack, lovar jag ska sköta mig i framtiden :tummenupp

Den där rövaren kan du dra nån annan stans! :D

Är det bara jag (och chris@sfp) som upplever att farbror polisen är ganska snälla mot oss nu för tiden? Jag vet inte hur många gånger jag hamnat i situationer där jag BORDE blivit av med körkortet och några tusenlappar men att de helt enkelt inte ens reagerat; råkade köra förbi en MC-polis på Sveavägen i Stockholm, bekvämt runt 100 på 50-väg, med regplåten monterad på undertailen och ett vrålande Two Brothers utan att nånting hände? Igår kväll; alldeles för snabbt på en gågata mitt i stan kommer jag upp bakom en parkerad piketbuss där det står en massa poliser omkring, undertecknad slår av lite grann, glider förbi piketbussen och nickar artigt till närmaste polis som i sin tur nickar tillbaka. :tummenupp

Jag gillar det. :) Mitt förtroende för polisen har sedan säsongsstarten gått raketkurva uppåt.

:klappar Heja polisen! Var försiktiga där ute! :klappar
 
Däcket sitter på plats och jag tog trippen hem. Bara SLÄNGDE med sig grus upp den första biten, så att det blev en rand i grusvägen efter mig. Men absolut inga problem efter det! Var väl aldrig nere tokmycket men inget i närheten av ett släpp på de milen jag körde.
 
raketforskning

Till raketforskaren "robban_75" :)

Det kan jag inte riktigt hålla med om, för mig låter raketforskning lättare :confused: Men man kan ju inte vara bäst på allt som jag brukar säga.. Får nog nöja mig med orginal ett tag till, iom att jag är nybörjare och första hoj så vet jag ju inte bättre ändå :tungan
När jag tröttnar på dessa 72 pollar så kan jag ju fundera på att överlåta ett byte till någon annan. Låter helseriöst med program och skit man lägger in i hojen (eller har jag helt missuppfattat?)

Så länge jag vet vad det är, och att det inte är något vajsing med hojen (att den går lite ryckigt i stan) så är jag än så länge nöjd!

Men verkar som att jag får hänga här varje dag, behöver verkligen lära mig, för mycket här låter som rena grekiskan!

Men riktigt sjysst att du (och alla ni andra) tar er tid att förklara! :tummenupp :tummenupp

En liten tumme upp för poliserna också, man får bara hoppas att lagens långa arm är på vår sida i fortsättningen också :D


ha det fint alla! keep on the good work, whatever you do!!
 
:tuttar finns det ingen annan kåpa för fronten då jag tycker lampglaset set lite kul ut?
 
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Back
Top