er6 till bulldog?

StorBjärn

Thunder The Savior
Gick med
14 Feb 2005
Hoj
Ducati Monster S2R
Har sålt min er6:a och funderar på en mer "vuxen" hojj.
Tittat lite på Yamaha bulldog då dom ligger i bra prisklass och verkar ha ett skönt ljud. Hur är dom att köra? är det mer touring än bus?
Den väger ju ca 50kg mer än er:6an men samtidigt har den betydligt mer vrid än kawan... Spanat på sv 1000n också men den blir nog tyvärr för dyr att försäkra :va

Ägde en Bulldog i lite mer än ett år och har nästan bara positiva erfarenheter. Tyvärr så har jag inte kört en er6 så jag kan inte göra en direkt jämförelse. Det som var bra med bulldogen var helt klart motorn, kraftleveransen var inte blixtsnabb men när man drar på känner man omedelbart vridet och den knuffar på nästan helt linjärt upp till ca. 6000varv. Mycket kraft i hela registret helt enkel, man känner knappt av en passagerare. Även bromsarna var riktigt bra, har för mig att de kom från R1an generationen innan.

Det som inte var lika uppskattat var fjädringen, lite väl mjuk. Det du kommer märka av är att den antagligen inte är lika snabbmanövrerad när du ska slänga den från sida till sida.

Last edited:
Känns som en gammaldags sporthoj i chassiet.
Riktigt bra bromsar.
Trevlig motor trots låg effekt.
Gillar.

ok ska försöka få mig en provkörning hos lelles i veckan.
Varför jag funderar på den är att försäkringen hamnar på en rimlig nivå...
Bulldog 12k helförsäkring sv1000n som givetvis har nästan dubbla effekten hamnar på 18k halvförsäkring :va

Honda har bra märkesförsäkringar men dom gör inga "nakna" hojjar med v-twin.
Så det är inte lätt att hitta något som både går bra och har en acceptabel försäkring =/

Har också börjat spana på en Bulldog. Verkar finnas endel effekt att plocka fram med enkla och billiga medel.
Finns en svensk bt1100 sida. Sök på google. (hittade den http://www.bt1100.se/)
Sen ser dom brutala ut. Har tyvärr inte provkört någon ännu..

Har ochså haft en Bulldog innan. Fin motor m.m. Kanon bromsar. Visst kunde motorn watt lite vassare. Gött ljud utlovas med annat avgassystem. Själv träffa jag en liten tjej här i hbg, som körde en MT-O1. 2 dagar efter, så prova jag en MT........behöver jag säga mer ? ? ?. Men helt klart är den go att köra. Man sitter kanon på den. Även med passagerare.:tummenupp

Har också haft en Bulldog. Tyckte om körställningen, utseendet och det härliga ljudet ( med pipor då förstås ). Dock så var det enligt mitt tycke alldeles för klen motor till den. Hade det varit en ca 40 hästar till så hade jag nog haft kvar den:)
Kan du bortse från den lite undermåliga effekten så är det en mycket fin hoj att köra och äga.
Lycka till med ditt mc-köp!

*/ ?>
Nyheter
Ducati DesertX 2026

Ducati DesertX 2026 – ännu ...

KTM firar 100 år av 6DAYS

KTM firar 100 år av 6DAYS® ...

Snabbladdad ny 94-hästars elhoj

BBM Hiro – ett helt nyutvec...

KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Back