Er6-F -06 dog! Startar men vill dö!

Puttejohnsson

Medlem
Gick med
15 Apr 2012
Ort
Helsingborg
Hoj
2016, Yamaha MT09
Tjena! Har problem med min Er6-f 2006, vilket började i fredags kväll...
Hojen lirade finfint under de tidigare ~1,5h jag kört innan.

Vad som hände
Ska köra ut ur en rondell. Drar på ganska bra och väl uppe i ~150 så känner jag att han inte vill öka mer trots att jag håller stumt. ~5sec efter jag märkt att han inte vill öka så börjar det hacka till med ca. 2sec mellanrum samtidigt som farten sänks lite. Provar att växla ner (till 5an) och gasar, ingen acceleration utan den ligger kvar i hastighet alternativt sänker hastigheten ytterligare.
Lyckas komma över krönet och in på en liten väg där jag precis hinner svänga in innan hojen dör.
Väntar i ca. 5 min innan jag provar att starta igen; motorn vill dö trots att jag gasar och har mig. Lyckas hålla den igång i ca. 10sec genom att ligga på ~6k rpm, men sedan dör motorn ändå trots att jag ligger på 6k rpm. H-E-L-V-E-T-E.
Säger till kompisen (i bil) att ligga bakom mig så får jag prova att köra hem honom de 6km jag har hem. Lyckas komma ett par hundra meter (genom att ligga i 2an i 70 = ~8k rpm. Vågar inte växla upp för då sjunker varvtalet och det är då hon som mest vill dö) då han hostar till och hackar, precis som vid gaspådraget, och FI-lampan börjar lysa. Jag tror att det är oljelampan som börjar lysa så jag slår av tändningen i ren panik och rullar in på en parkering. Tar hem hojen på släp dagen efter, lördags.

Vad jag kollat/gjort
- Rivit bort tank och luftbox inkl. filter. Lagt filter i avfettning.
- Beställt nya tändstift.
- Kollat felkoder. Fick fram felkod nr13 = Air Intake Temperature Sensor. Kom på (ikväll...) att jag plockat bort sensorn för att få bort luftboxen, så tryckte i den igen och så nu visar den inga felkoder alls.

Har ingen tidigare kunskap av meckande så jag har ingen aning om vad som kan vara fel och vad jag ska kolla, så därför behöver jag all hjälp jag kan få!

:hej

Edit: nu när jag startar den i garaget bluddrar den och vill dö. Den avgassmäller något satan + flammor ur avgassystemet.
 
Last edited:
Bara börja felsöka.
Tex tankavluftning, bränslefilter, bränslepump osv.
Det låter som det kan vara relaterat till bränsletillförseln.

Felet kan också vara att du kallar hojen både han och hon, hojen kan bli förvirrad av det.

/Jörgen
 
Last edited:
Det är inte så bara när man har tummen nästintill i mitten av handen ;) Men jag ska göra de sakerna enligt manualen :)

Jaså, du säger det... Får kanske börja kalla hojen för hen istället då. Eller du kanske vet hur man kollar könet? :smasha
 
kolla så att alla kontakter sitter i som dom ska. luftmassemätare finns inte på den hojen. lambda däremot.

MVH Phille
 
pröva med ha tanklocket öppet se om det fungerar då
 
Så, nu har jag startat hojen igen.
Har bytat tändstift, rengjort luftfiltret (som var ganska skitigt), haft ur pumpen och kollat filtret vilket inte var skitigt alls. O2-sensorns (?) kontakt, den som sitter i röret i alla fall har jag haft av och blåst i och tryckt i igen. Haft av några andra kontakter också och tryckt i igen.

Resultat;
Inga skillnader i motorns gång :näsblod & AnesN, provade med locket öppet men det var ingen skillnad då heller.. :huvet

Fler förslag?! :crash
 
Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Back
Top