Er6 2006, kedjestrul

aldrig.stanna

Medlem
Gick med
18 Jun 2017
Ort
Söder om söder..
Hoj
Yamaha MT-09 SP 2018
Ny kedja av okänt märke plus drev fram å bak monterades för 400 mil sedan ungefär. Sista tiden har man sett hur den börjar se Slakare och slakare ut. Provade nu att spänna kedjan, märkte att det finns ju inga kontroll eller uppmärkningsplatser för att få hjulet rakt... Har därför försökt att snurra spännarna lika många varv på höger respektive vänster sida.

Efter första gången tyckte jag att kedjan började rassla mer, att man såg rasslet när man körde.
Igår kväll tänkte jag att jag får ju spänna den mer, den måste ju ha blivit lösare! Smorde samtidigt. Sagt och gjort. Mätte avstånd från hjulbulten till slutet av svingen.. Tycker det ser jämnt ut. Vid körning hörs nu ett vinande ljud från kedjan.

Idag provade jag därför att släppa än mer på kedjan. Vinande ljud fortsätter. Spel vid sidostödet använt som instruktion, ca 40 m.m.

När jag spänner har jag provat både att ha den på sidostödet, och nu idag med lyften dvs bakhjulet i luften.

Börjar ledsna redan... Vad tror ni jag gör för fel? Eller är helt plötsligt kedjan slut ( lite lustigt sammanträffande med spänning av den samma ;)).
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Dra längst bak, rakt bakåt.
Med nya grejor lyfter inte kedjan någonting från drevet, är det slut kan man se en del av kuggarna på bakdrevet.

Man skruvar lika mycket på båda sidorna, det är normalt. Det finns tusen sätt att linea upp hjulet ifall man tror det är snett, alla skaffar dig ovänner bland de som gillar ett annat sätt.

Lägg en planka på varje sida bakdäcket, framhjulet ska mitt emellan plankorna. Om de är raka.
Eller upp i fart och släpp händerna.

Min erfarenhet är att om man plötsligt börjar behöva justera kedjan så är den på väg att ta slut.
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Vad är det för kedja? Normalt så brukar drivpaket hålla mycket längre än 400 mil.
Är det något billigt från Kina utan oringar?
Kan vara vettigt att köpa ett kvalitet och slippa att den andra kedjan går av och trassla in sig i bakhjulet på motorvägen.

Har du ingen mekaniker/verkstad som kan ta en snabb koll på det?
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Bästa sättet är att sträcka ut kedjan max typ häng en vikt i kedjan och mät hur mycket den sträckt ut sig. Haynes: Mät längden mellan 21 nitar=20länkar på olika ställen av kedjan. Beräkna medelvärdet. Max tillåten sträckning 319,4mm Nylängd 317,5mm.
OBs de här måtten va från en 530 kedja men jag tror din har samma kedja,,,du ser ju om måttet diffar på tok för mycket.

http://edj.net/2stroke/rg/ServiceManual/02-11.GIF
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Om jag fattat det monterade någon (du? ) för 400mil sedan en ny kedja med nya drev på din hoj.
Nu efter 400mil verkar kedjan ha blivit slakare !
Helt normalt !
Vad som behövs är att spänna kedjan. Brukar själv göra med ca 200mils mellanrum. Och det brukar räcka med 1/6 varv på spännaren. Du kanske behöver 1/3 varv på spännaren.
På båda sidorna.
 
Last edited:

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
520 står Det på kedjan.. EK520MVXZ Japan. Finns det en standard på längden för den med?

Ek mvxz är en bra kedja. Dessutom överdimensionerad(kraft) för din hoj så......ska inte vara fel på den.

Spel vid sidostödet förstår jag inte riktigt. Den ska stå på sidostödet och mätas ungefär i mitten på kedjan.

Visst, en kedja kan ju gå sönder. Lyft upp bakdelen, snurra sakta runt bakhjulet och känn om den har samma slak runt om.
 
Nyheter
Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Top