ER-6 laddar inte

Don Quixote

Nordic BoTT 2010
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
Ducati 1098, BadAss-chopper & ZX636R -02
Noob-fråga men...

Bakgrund: Kawa ER6a som gått 180 mil. Stod över vintern utan laddning. Kopplade in startkablar och startade. Fick gå några minuter men så snart man plockade bort startkablarna så dog instrumentet och sen hojen (batteriet helt slut), trots att man hade lite varv. Tyder ju på att generatorn inte laddar alls. Sen laddade vi batteriet ett dygn och då startade och gick den finfint. Men efter att ha kört några dagar är batteriet åter slut.

Tycker det känns som att den inte laddar alls. Vad kan detta bero på? Finns det normalt någon säkring för laddning från generator? (Ja vi ska kolla i morrn, men lika bra att fråga ;) ). Vad kan det annars vara förutom att generatorn är kass, något som känns konstigt på en sån ny hoj.

Tippar på att batteriet blivit så djupurladdat att det gjort sitt.

ER6ornas originalbatterier tar slut första vintern! Så ÄR det! I ER6-tråden var det flera som fick det reklamerat, jag hann köpa nytt själv innan. Jag gick emot all expertis och köpte Biltema, funkade kanon.

Byt batteri och mät spänningen med avslagen motor samt vid några k rpm. Är det ingen skillnad lämna in cykeln (garanti) annars tuta o kör

Instämmer med föregående inlägg. Nytt batteri behövs.

Tackar för svar, men om batteriet ändå kunde laddas med laddar så att hojen gick att starta och köra några mil flera dagar i rad efteråt? Var iofs minugrader nån natt och efter det var den trött igen. Tror ni fortfarande på batteri?

Vad får man pröjsa för ett nytt på biltema?

Prova att ta det på garantin först, de är rätt frikostiga då det är ett känt problem. Jag fick mitt bytt utan problem.

Har du t ex under 10 V på batteriet obelastat så har någon/några celler lagt av, det går inte att fixa med någon laddning. Laddningen från generatorn fungerar om du har högre spänning över polerna med motorn igång, t ex 13-14 V.

Prova att ta det på garantin först, de är rätt frikostiga då det är ett känt problem. Jag fick mitt bytt utan problem.

Har du t ex under 10 V på batteriet obelastat så har någon/några celler lagt av, det går inte att fixa med någon laddning. Laddningen från generatorn fungerar om du har högre spänning över polerna med motorn igång, t ex 13-14 V.

Hur lång garanti har man på en ER6a då? Det är två år sen snart denna köptes.

Nyheter
Australiskt stjärnskott klart för GGN 2026

20-årige australiensaren Wi...

Alltid redo för regn

Håll dig torr på hojen – ny...

Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Back