ER 5 koppling fastnar

Allan K

Medlem
Gick med
6 Apr 2013
Hoj
2012, Kawasaki Versys ABS
Hej

Har införskaffat en Kawa er5 till grabben som ska ta A2 kort.
När den stått typ en vecka så fastnar kopplingen, frikopplar inte. Den lossnar när man kört en bit.
Kan det hjälpa att byta olja eller vad tror ni? Vet inte vad som är i den nu.

Ett oljebyte är oavsett det ev. resultatet snabbaste sättet att försöka göra något åt det.
Om det[oljebytet] nu inte gör någon nytta så är väl bara att ta i sär kopplingen och göra rent lameller och drivskivor. Om det går därhän passa på att mäta tjockleken på bägge och byt om det behövs...

Jag håller med RyndBörje, det är högst troligen oljan som spökar. Men ett tips kan ju vara att försöka luska ut vad det är för olja i nu, så att du är säker på att du byter till något annat... :)

Kanske att det är Motul 5100 i den?

Jag har haft 2 st Er-5:or varav den ena var nästan ny. Funkade inte riktigt med Motul 5100(minns inte vad den hette då) i den. Kopplingen klibbade ihop när den stått en vecka eller två. Hällde Castrol GPS 10w40 i dom (den heter Power1 idag). Bytte filter också.....

Är högst troligt BelRay olja i den som vår lokala handlare säljer.

BelRay liksom Motul är en bra olja det också. BelRay är ju inte en storsäljare i Sverige, men utomlands. Har inte kännedom om den.

Spela roll, jag provade en annan oljesort(i mitt fall Castrolen som alla gnäller om) och det funkade. Var tvungen att testa Motul/Castrol på den andra ER:en också......samma på båda.

Nyheter
Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...