ER-5 eller KLE500?

Devon

Dumglad
Gick med
18 Jul 2008
Hoj
2001 Aprilia Pegaso
ER-5 eller KLE500 eller Aprilia Pegaso eller annat?

Alldeles ny på det här och ska snart köpa min första MC:) ! Har tänkt vara klok och köpa en snäll MC för min första säsong, nämligen en Kawasaki ER-5 (fast egentligen vill jag ju ha en ER-6 :D ), men läste precis om en annan båge i samma klass, nämligen KLE 500.

Nån som har koll på skillnaden mellan dessa? Roughly samma pris och storlek tror jag, men är någon att föredra?

Har tänkt använda MC:n för att transportera mig runt i stan med, men vill även kunna åka lite längre sträckor utan att dö.

Nån med koll?

Last edited:
Det är samma motor på ER-5 och KLE. Även GPZ500 är samma motor.

Jag hade själv en ER-5 förut och kan inte säga nåt annat än att den var en toppen förstahoj. Satt väldigt bra på den och kunde åka både långa o korta sträckor. Saknade iofs vindskydd så det kan bli lite blåsigt ibland men det är ju en vanesak. Inget vidunder av kraft men räcker gott o väl till vanligt åka.
Billig försäkring, låg bränsleförbrukning och andra driftskostnader gör den till en hoj som man får väldigt mycket för pengarna.

Rekommenderas till nybörjaren men den som har kört mycket (och större hojar)tidigare kommer nog uppleva lite "mopedkänsla".

Tack, Rosell! All research jag gjort pekar på att det är ett bra nybörjarval. Men vet du om det är några skillnader mellan ER-5 och KLE 500?

Osmo: Den där har jag tittat mycket på :). Men tror den är lite för sportig just nu för mig - men jag kommer absolut vilja ha en sportigare hoj när jag är lite mer van MC-förare :).

Tack, Rosell! All research jag gjort pekar på att det är ett bra nybörjarval. Men vet du om det är några skillnader mellan ER-5 och KLE 500?

Osmo: Den där har jag tittat mycket på :). Men tror den är lite för sportig just nu för mig - men jag kommer absolut vilja ha en sportigare hoj när jag är lite mer van MC-förare :).

Superduke ffs! :yoparty

Jag skulle satsat på Er5:an, KLE:n har mer tvivelaktigt chassi, hade en 1992, vinglig som tusan när man kom upp ifart.

KLE 500 är en halvoffroad som har vissa likheter med en Transalp. ER 5 och ER6 är små nakna "sporthojar".
Jag kör själv en ER 6 N och tycker den ball (kul) att köra på krokiga vägar. Mycket kraft i hela registret. Känns nästan som en liten motard fast lägre. Inga problem att åka 25 -30 mil i skapligt tempo. Finns även med ABS bromsar. En helkåpsversion finns också ER 6F.

ER 6 är en helt annan hoj än ER 5 med bl.a kraftigare insprutningsmotor på 650 cc 71 hk och bättre bromsar (dubbla skivor fram) och skiva bak. Det är betydligt enklare lösningar på ER 5 med enkel skiva fram och trumma bak samt förgasarmotor på 500cc 50 hk.

Hur är Aprilia Pegaso 650 som nybörjarhoj? Eller Honda NTV? Eller Honda CB 600 Hornet?

Och sen igår har jag körkort också! Woooohoooo! :D :D

Grattis! :tummenupp

Jag hade en KLE som första hoj och körde även lite ER-5 på körskolan.
Den största skillnaden tycker jag är storleken, där KLEn känns större.

Tycker att "moppekänslan" på ER-5an inte berodde mest på motorkaraktären utan på att att hojen faktiskt är stor som en moped...

Angående motorn (på båda) så är den ju närmast perfekt för nybörjare, väldigt snäll, men tillräckligt med kraft för att man inte skall tröttna första månaden iaf. De flesta konkurrenter till KLEn är ju encylindriga. Har inte kört så många stånkor, men jag antar att det är bättre att börja på en så här snäll twin!

Av de hojjar du nämner i övrigt tror jag att en hornet är ett rejält steg upp från samtliga av de andra, men jag antar att det då också blir en lite annan prisklass...?

Lycka till med mc-köpet! :yoparty

jag hade en gpz500s som första hoj, den funkade kanon, bra väderskydd, 10hk mer i motorn än er-5, lite sportigare körställning. rekommenderas starkt.

Hej!
Idag kör jag en ER-5a och det är min första hoj. Visst är det ingen super ögonsten men en bra instegshoj. Det som gjorde att valet föll på den för min del var billig försäkring, låg bensinförbrukning, om man inte ligger i ordentligt, och fin körställning. Därtill tåls hojen att köras ordentligare. Jag har bland annats kört på rörken och SHK och inte haft problem att hänga på andra hojar.

Tycker den varit ett toppen val! Stort plus är också att man relativt lätt kan mecka med den vilket innebär att du kan spara lite pengar genom att byta det som krävs själv. Eller att du inte behöver oroa dig för mkt om du skulle råka klota, det är ju inte en 100k hoj vi snackar om! Alltså ett bra val :tummenupp

Grattis! :tummenupp

Jag hade en KLE som första hoj och körde även lite ER-5 på körskolan.
Den största skillnaden tycker jag är storleken, där KLEn känns större.

Tycker att "moppekänslan" på ER-5an inte berodde mest på motorkaraktären utan på att att hojen faktiskt är stor som en moped...

Angående motorn (på båda) så är den ju närmast perfekt för nybörjare, väldigt snäll, men tillräckligt med kraft för att man inte skall tröttna första månaden iaf. De flesta konkurrenter till KLEn är ju encylindriga. Har inte kört så många stånkor, men jag antar att det är bättre att börja på en så här snäll twin!

Av de hojjar du nämner i övrigt tror jag att en hornet är ett rejält steg upp från samtliga av de andra, men jag antar att det då också blir en lite annan prisklass...?

Lycka till med mc-köpet! :yoparty

Tack :)!

Jag fattar inte riktigt skillnaden på en- och tvåcylindrigt dock - och sen finns det väl fyra med? Vad är bäst..?

Hur är Aprilia Pegaso 650 som nybörjarhoj? Eller Honda NTV? Eller Honda CB 600 Hornet?

Horneten har ju ungefär dubbelt så mycket att köra med som en Er-5, och den inbjuder väl till ungefär 180 procent mer bus...

Jag skulle rekomendera CB 750 som förstahoj alla gånger, den är helt kalas! Lugn och snäll men ändå med lite mer effekt än både er5, er6 och övriga nämnda. Billig i drift,inköp samt försäkring.

EDIT;

Har kört både Er5, och Er6 men tycker Cb750 är mer hoj för pengarna då er5 samt 6 är mer moped känsla.

något dyrare i inköp men från typ 92-02 är i princip samma hoj med samma utseende.

Last edited:
Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back