Eprom till Falco

• Thread starter Thread starter Romsi
  • Start date Start date

Romsi

Guest
Har just blivit ägare till en Aprilia sl1000 Falco.
Vill ställa i ordning hojen till "originalskick"
Håller på att ta MC kort och skall övningsköra samt få cykel
genom besiktning i vår.
Den är chippad med ett ls carbon chip.
Problemet är att den inte vill starta med originalchippet.
Vad kan det var för fel?
Hur kollar man om det är fel på chippet?
Går hojen genom besiktningen om jag låter trimchipet sitta kvar?

Tacksam för svar!

Pasi

ähh låt den va :7peta

bara du har rätt blinkers o så :tummenupp

chip är inget de märker vid besiktning.. kolla bara så alla lampor, skylten och ljudet är som det ska

Romsi skrev:
Har just blivit ägare till en Aprilia sl1000 Falco.
Vill ställa i ordning hojen till "originalskick"
Håller på att ta MC kort och skall övningsköra samt få cykel
genom besiktning i vår.
Den är chippad med ett ls carbon chip.
Problemet är att den inte vill starta med originalchippet.
Vad kan det var för fel?
Hur kollar man om det är fel på chippet?
Går hojen genom besiktningen om jag låter trimchipet sitta kvar?

Tacksam för svar!

Pasi

Låt chippet sitta i.Ingen fara.Sätt i orginalchippet och koppla ihop kabeln (som säkert är klippt)kanske är det som felar?.Fråga triggerhapy här på forumet annars han hade en falco innan han svek,han kan nog en del om dom:=)

Vad är det för vits att ändra till "originalskick"? Vad är det för andra modifieringar på den, luftburk, dämpare etc?
Enda grejen jag gör vid besiktningen är att sätta på originalljuddämparna, gör ju inget om den går lite dåligt på vägen dit och hem!
Som sagt, snacka med Triggerhappy på forumet, det är jag som äger hans fd. hoj nu och det han inte vet om den är inte värt att veta! :hihi

Välkommen i Falcogänget för övrigt och grattis till en underbart kul hoj ;)

Trimchip-originadämpare?

twinner skrev:
Låt chippet sitta i.Ingen fara.Sätt i orginalchippet och koppla ihop kabeln (som säkert är klippt)kanske är det som felar?.Fråga triggerhapy här på forumet annars han hade en falco innan han svek,han kan nog en del om dom:=)

Hej!
Kul att man får goda råd av folk som vet.
Är ny medlem på sajten.
Hojen är försedd med ett öppnare insugsfilter samt ljuddämpare
som har ett grymt och säkert olagligt ljud.
Måste nog i alla fall byta ut dämparna till original för att kunna övningsköra
på hojen.
Tror du att det ok att kombinera originaldämpare och
"öppet" insugsfilter med en sådan chippning?
Har hör att det finns risk för överhettning om man ej kör med "öppnare"
utblås.

Vilken tråd skulle det kunna vara, som är klippt?

H.
Pasi

bikerwoman skrev:
Vad är det för vits att ändra till "originalskick"? Vad är det för andra modifieringar på den, luftburk, dämpare etc?
Enda grejen jag gör vid besiktningen är att sätta på originalljuddämparna, gör ju inget om den går lite dåligt på vägen dit och hem!
Som sagt, snacka med Triggerhappy på forumet, det är jag som äger hans fd. hoj nu och det han inte vet om den är inte värt att veta! :hihi

Välkommen i Falcogänget för övrigt och grattis till en underbart kul hoj ;)

Hej!

Tackar för det!
Har hört mycket gott om Falcon. Ser fram emot
en spännande sommar ,då jag förhoppningsvis kommer att träffa många
likasinnade.
Luftburken och dämparen är bytta till något häftigare för att
passa triminingen.
Kan inte övningsköra på något som låter grymt högt.
Därför vill jag se om det går att kombinera trimchip med originaldämpning.
H.
Pasi

Ljuddämpare

oroa dig inte för övningskörningen. Farbror blå bryr sig inte om det. Byt dock vid besiktning. Ang överhettning gäller det enbart om du kör rätt hårt. Teoretsikt går motorn då för tunnt vilket kan ge överhettning på avgasventilerna, det är doc inget du märker av vid övningskörning. Cykeln blir dessutom lite lättare att köra när den är trimmad eftersom största skillnaden ligger i låg- och mellanvarv. På topp är skillnaden mindre. Att originalchippet är lite konstigt. Hruvida den berömda kablen är klippt eller inte spelar ingen roll på just den motorn (styr endast vilken tändkruva motorn skall ha). Är alla stift hela? Hur som helst skulle jag inte byta.

Cykeln är en grym förstahoj som du kommer ha nöje av länge. Den skäms inte ens för sig på bana (även om det finns bättre val). Har för övrigt en Bagster tankväska som passar en Falco liggande om du är intresserad.

ething skrev:
oroa dig inte för övningskörningen. Farbror blå bryr sig inte om det. Byt dock vid besiktning. Ang överhettning gäller det enbart om du kör rätt hårt. Teoretsikt går motorn då för tunnt vilket kan ge överhettning på avgasventilerna, det är doc inget du märker av vid övningskörning. Cykeln blir dessutom lite lättare att köra när den är trimmad eftersom största skillnaden ligger i låg- och mellanvarv. På topp är skillnaden mindre. Att originalchippet är lite konstigt. Hruvida den berömda kablen är klippt eller inte spelar ingen roll på just den motorn (styr endast vilken tändkruva motorn skall ha). Är alla stift hela? Hur som helst skulle jag inte byta.

Cykeln är en grym förstahoj som du kommer ha nöje av länge. Den skäms inte ens för sig på bana (även om det finns bättre val). Har för övrigt en Bagster tankväska som passar en Falco liggande om du är intresserad.

Tackar för det!

Om (rent hypotetiskt alltså) farbror blå sätter dit mig
för bullret. Vad kostar det?
Blir jag av med mitt nytagna körkort eller....?

Packväskor blir säkert aktuellt, men lite
senare.

H.
Pasi

Romsi skrev:
Tackar för det!

senare.

H.
Pasi

min falco låter som fan oxå och jag stog i sommras och snackade med poliserna och dom tittade på hojen och sa fan va fin den är och låter härligt, ja sen va det inget mer

Romsi skrev:
Tackar för det!

senare.

H.
Pasi

Det är ingen fara, du blir inte av med ditt kort för en sådan grej, OM de nu mot all förmodan skulle anmärka på det.
Du blir inte av med ditt kort lättare när du har prövotid, det är samma regler som gäller. Skillnaden är dock att om du blir av med kortet under prövotiden så får du inte tillbaks det... :(

hallå där lyssna här nu..byt inge låt de va som de är..det som kan hända på sin höjd är att du åker på en besiktning..o är de flygande åker du på ombesiktning.
har aldrig hört att nå¨n fått böter för det(har säkert hänt)
men man tappar inge körkort ell likn för en sån sak... :tummenupp

Böter

Själva bötesbeloppet är Sek 400 om jag inte minns fel + ombesiktning. Det är sig inte brott så det påverkar inte din prövotid på något sätt. Enda gången de brukar klaga på buller är om du gjort något annat dumt de ite kan sätta dit dig för (...har ingen erfarenhet av detta alls...).

Har ägt två falcos... som tidigare talare sagt, låte trimmchippet sitta kvar, den tar förhoppnigsvis bort den bedrövliga effektsvacka som finns kring 5000 varv. Med trimchippet går med största sannolikhet hojen jämnare med.
Jag hade nöjt mig med att byta dämpare inför besiktningen, polisen har aldrig tjötat om just den detaljen med mig.

/F

Romsi skrev:
Hej!
Kul att man får goda råd av folk som vet.
Är ny medlem på sajten.
Hojen är försedd med ett öppnare insugsfilter samt ljuddämpare
som har ett grymt och säkert olagligt ljud.
Måste nog i alla fall byta ut dämparna till original för att kunna övningsköra
på hojen.
Tror du att det ok att kombinera originaldämpare och
"öppet" insugsfilter med en sådan chippning?
Har hör att det finns risk för överhettning om man ej kör med "öppnare"
utblås.

Vilken tråd skulle det kunna vara, som är klippt?

H.
Pasi

Om jag inte är felinformerad så är det så att hojen inte kan ta in mer luft än vad den kan få ut. det vill säga att öppet filter inte har så stor betydelse med originalavgassystemet och borde inte göra nån större skillnad förutom ljud och högre bränsleförbrukning. bara en gissning.

*/ ?>
Nyheter
Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Vi provkör Indian Chief Vintage

Screenshot I kommande nu...

Ducati DesertX 2026

Ducati DesertX 2026 – ännu ...