Epoxygolv

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Hepp. Har köpt ny lya och lurar på några grejjer:

Någon som har erfarenhet av epoxygolv?
Inte golv som är målade med en epoxyfärg (som tex industrigolv tex), utan golv där man brett på några millimeter plastblandning (som i piffiga klädaffärer)

Hur är det med reptålighet etc? Gulnar vit epoxy i solen?
Inget vidare med ett vitt golv som blir gult efter 6 månader...

image13_jpg.jpg

image21_jpg.jpg

Sitter även och kikar på köksblandare. Har fastnat för en skitsnygg från KWC. Nån som vet något om det här märket? Är uppväxt med Mora och
FM Mattsson, så att det finns snyggare alternativ är ju trevligt.

Nuförtiden verkar det som att man kompletterar sin blandare med ytterligare en liten kran som levererar 100-gradigt vatten. Är det nåt bra? Vore ju najs att skicka ut vattenkokaren en gång för alla, men samtidigt kostar dessa små finesser givetvis en massa flis mer än vad en vattenkokare kostar.......

Har aldrig pysslat med epoxygolv själv, men varit mycket ute hos kund som har sånt på golvet, och det verkar tåla i princip vad som helst, allt från truckar till att hasa runt tunga rostfria kärl på. Vissa ställen är det nött på, men där har automattruckar kört oavbrutet i många många år, på exakt samma ställen, tex där dom svänger kan det bli slitet, men det är nog tämligen "normalt".

KWC för mig är restaurangutrustning och inte för hemmet men numera så brukar ju folk smacka dit även sånt hemma så varför inte liksom. Bra skit är det hur som helst, men kostar apa men det drabbar ju ingen fattig i det här fallet direkt :rolleyes:
Angående 100-gradigt vatten så låter det ju smidigt som fasen. Min genomströmningsvärmare jag har klarar av att leverera bra jävla varmt vatten, kommer ej ihåg vad det står i manualen men det är det varmaste jag har upplevt i en tappkran. Smidigt om man ska koka något eller ta en kopp te, så deet kan nog vara värt de extra kronorna det kostar.
Glöm för fan inte avfallskvarnen i diskhon :mattias

Angående epoxIgolv så vet jag inte vad skillnaden är mellan industrigolv och det i hemmet men det första klarar ju av precis vad som helst när det kommer till slitage.
Svårt att se att det finns pigment i epoxi som gör att det gulnar, det är ju inte plast på det viset.

Kokande vatten i kran, hur funkar det rent praktiskt?

Tänkte om det ständigt är 100grader och knodd/katt/hund/bäver skållar sig varannan vecka? :va

Goggla "fogfria golv" så finns det en massa att läsa.

Epoxy i sig gulnar ,detta syns tydligt på tex epoxyklarlacker för golv ,men det kan ju finnas andra och bättre bindemedel som kan lösa ditt problem.

Men ring och ställ frågan till tex http://www.euplast.se/

Den här mojängen ger dig kokande vatten direkt vid vasken.

http://www.quooker.com/

Fast smakar det så kostar det!

Pris på en sida!

Precis en sån där är det jag vill ha, men just den där kostade typ 4 ggr mer än jag tycker det är värt.....

KWC för mig är restaurangutrustning och inte för hemmet men numera så brukar ju folk smacka dit även sånt hemma så varför inte liksom. Bra skit är det hur som helst.

Tror inte den här är framtagen för restaurang. Den är lite för designad för det, men visst är den snygg? Den skall stå nästan i centrum på en stor köksö, så det är viktigt att den är snygg eftersom den är det enda som sticker ut i hela köket. I övrigt blir det väldigt minimalistiskt med allt dolt bakom luckor inkl fläkten. Allt i vit lack och vit epoxy på alla golv utom i hallen.

990.jpg

Last edited:
Det där kan vara den fulaste blandare jag har sett sedan dom rev "terapibadet" på mentalsjukhuset...

Det finns ju sjukt snygga armaturer som ligger försänkta i plan höjd med bänkskivan men sedan skjuts upp av vattentrycket när man ska ha vatten.

Kokande vatten i kran, hur funkar det rent praktiskt?

Tänkte om det ständigt är 100grader och knodd/katt/hund/bäver skållar sig varannan vecka? :va

Läste om något system som kör ut luft samtidigt i kranen.

Det där kan vara den fulaste blandare jag har sett sedan dom rev "terapibadet" på mentalsjukhuset...

Det finns ju sjukt snygga armaturer som ligger försänkta i plan höjd med bänkskivan men sedan skjuts upp av vattentrycket när man ska ha vatten.

Nja.... Vill inte ha några popupgrejjer. Ön är rätt stor. Nästan 1.5x3 meter, så den där blandaren kommer bli fina fisken. Diskhon (bara 1 st) är 90 bred, så jag måste ha en blandare med dusch så den når alla hörn på diskhon serru.

Läste om något system som kör ut luft samtidigt i kranen.

Aha. Vet om att de använder det i duschar för att det skall kännas som att det kommer mer vatten, men att de kör det i kökskranar var nytt...

Last edited:
Vad du än gör så köp ingen Ikea blandare eller annat no name. Inom vvs så får man det man betalar för även fast det kan svida rätt rejält. Sen så får man akta sig för vissa dyra designgrejer då det kan vara något inredningsmärke på en billig kina blandare.
Håller man sig till dom stora märkena så vet man att det blir bra och inte strular. Plus att då finns det alltid nån man kan fråga om råd osv.

Vad du än gör så köp ingen Ikea blandare eller annat no name. Inom vvs så får man det man betalar för även fast det kan svida rätt rejält. Sen så får man akta sig för vissa dyra designgrejer då det kan vara något inredningsmärke på en billig kina blandare.
Håller man sig till dom stora märkena så vet man att det blir bra och inte strular. Plus att då finns det alltid nån man kan fråga om råd osv.

Det var precis därför jag frågade om KWC var nåt att ha.
Av priset att döma så är de skitbra.........

Hehe jo.
Har inte satt så många sånna så har ingen riktig erfarenhet av dom men har aldrig haft något strul när jag haft kontakt med dom om man säger så.

Tror inte den här är framtagen för restaurang. Den är lite för designad för det, men visst är den snygg? Den skall stå nästan i centrum på en stor köksö, så det är viktigt att den är snygg eftersom den är det enda som sticker ut i hela köket. I övrigt blir det väldigt minimalistiskt med allt dolt bakom luckor inkl fläkten. Allt i vit lack och vit epoxy på alla golv utom i hallen.

990.jpg

Ja, den var jävligt snygg om den ska placeras som du säger och inte i skymundan :tummenupp
Ska lyan byggas eller är den färdigbyggd och ska bara kompletteras med lite småprylar?
Du lär ju inte skaffa en svart katt med tanke på golven...

Jag hoppas att man får komma på inflyttningsfest :mad:

Ja, den var jävligt snygg om den ska placeras som du säger och inte i skymundan :tummenupp
Ska lyan byggas eller är den färdigbyggd och ska bara kompletteras med lite småprylar?
Du lär ju inte skaffa en svart katt med tanke på golven...

Jag hoppas att man får komma på inflyttningsfest :mad:

Fastigheten finns på plats sedan 1988. Nu har man blåst ur ett helt våningsplan som tidigare varit kontorslandskap. (Radio Stockholm satt där förut)

Alla innerväggar etc är väck, så det är bara råa ytor. Sitter som bäst och ritar in avlopp, el etc. I princip byggs lyan det från scratch.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti