epoxy för portning

andersbrink skrev:
Det här är lite idégivande läsning om man orkar läsa mellan raderna. MOTOMAN har en enorm skrivklåda och rabblar ur sig en massa dynga emellanåt - men den röda tråden i hans resonemang går iaf jag med på.
http://www.mototuneusa.com/thanx.htm

Skummade genom MotoMans site - intressant.
Frågan är om hans teknik funkar med alla
kammar? Japanska sportkammar väl är kända
för att ha brant öppning och inte så lång
öppettid?

Hans kommenterar 2V-toppar som hastigast,
finns det nån erfarenhet om hur det funkar på
en sån topp?

gthyni skrev:
Japanska sportkammar väl är kända
för att ha brant öppning och inte så lång
öppettid?

Moderna japanare öppnar relativt tidigt, lob-center på ca 102 - 104 grader för att få bra mellanvrid men de flesta RR- och DR-trimmare lägger sig senare, närmare 108, med originalkammarna. Då får man större effekt av "super charger" effekten.

MotoMan har sällsynt väl utvecklad, amerikansk mundiarre. Utomordentligt påfrestande.

Göran: Alla vill öppna så brant/fort dom vågar. Men påfrestningarna på kam/lyftare blir lätt för stora; går ut över livslängden. Typiskt exempel där race o bruks ger olika kompromisser.

Anders: Pratar du lob-separation avgas/insug eller ren timing, dvs. max.lyft före/efter öd och isf insug el avgas-kam ?

Rent allmänt har tillv numera även utsläppen att ta hänsyn till, inte enbart ren prestanda.
/u

Last edited:
Lundin, lob-center på insugskammen. Avgaskammen ger på sin höjd en till två hästar upp/ner och är väldigt förlåtande (inom rimliga gränser, typ 102 - 112 grader).

Lob-separation? Det är väl bara stötstångs-fnulare som pratar i de termerna väl? :D

T.ex. kammar som har ca 240 graders (kräver 11:1 eller mer i komp) öppning vid 1 mm lyft brukar jag justera in så att insuget öppnar upp 1 mm vid 18 grader före TDC samt låter avgaskammen stänga till 1 mm lyft vid 15 grader efter TDC. Sen låter jag Dynon säga om insugskammen ska flyttas eller inte. Är det en ren gathoj så sänker jag överlappet till 15/10 (eller ännu mindre) om kolv/ventil-avståndet tillåter det.

Originalkammar är en helt annan fråga, med deras korta öppettider så är det enklare att mäta på lob-center för att inte komma helt å fanders.

andersbrink skrev:
Lob-separation? Det är väl bara stötstångs-fnulare som pratar i de termerna väl? :D
Räcker m sohc-motorer för det; men det visste du säkert redan......O såna finns fortfarande(, har jag hört...). :rolleyes:
/u

andersbrink skrev:

Det får bli min nya titel
<--
har ju 2 stötstångsmotorer :tummenupp
+ en med DOHC och hydraliska ventillyftare

Jösses vilka kunskaper här finns...

Jag slog igång en tråd om att få mer fart på min Blade!
Det borde ju finnas någon intresserad filur här som kan vara intresserad av lite jobb???

Kika på den ang Topp jobb om niån är intresserad..

ursäkta om jag bröt in och störde den mycket intressanta diskutionen!

Någon som av er trimmare som använder Performance Trends Engine Analyzer?

Har hört att det är helt klockrent men vad tycker ni?
Spar ju liksom endel tid och pengar om man kan "bromsa" motorn i datorn istället för i verkligheten och ändå få riktiga resultat i slutändan :rock

PD, att göra en exakt formel av ett portningsjobb är lika enkelt som att resa till Mars. Men man kan komma rätt nära med lite erfarenhet.

T.ex. förgasarstorlek, 36 mm flatslide maxar ur vid ca 155 hästar, 38 mm vid ca 170 hästar och 40 mm vid ca 190 hästar. Har man gjort allt annat rätt, typ topp och kammar, så är det där man hamnar, plus/minus 5 hästar. Dvs med en radfyra med 4 ventiler. Dvs mellan tummen och arslet. Vill man veta exakt finns det inget annat än Dynamometern (eller dragstripen) att tillgå.

Last edited:
jo portning är nog värre med men man kan ju skriva in i programmet vad toppen flödar och därmed få ut registret men att prova ut nockars utformning och få en direkt effektkurva på det eller bara prova med några mm längre vevstake och se vad resultatet skulle bli på bara några minuter.

Byte av förgasare med några enkla knapptryckningar i datorn och man ser direkt villken som passar bäst

http://www.performancetrends.com/eap.htm

Last edited:
Simulering är just simulering. Är simuleringsmodellen bra kan man komma ganska nära och lära sig massor snabbare o billigare. Jag tror att det är vettigt att labba med simulering.
Men verkligheten har sista ordet, alltid.
Om den där är bra, har jag ingen aning.
/u

Claes Ohlsons JB-Weld är inte densamma som används i USA (dvs av trimmare).

Claes har http://jbweld.net/products/jbkwik.php (blå och orange tub)
medans den "riktiga" är svart/röd http://jbweld.net/products/jbweld.php

Den riktiga JB-Welds data:
Properties (psi)
Tensile Strength: 3960
Adhesion: 1800
Flex Strength: 7320
Tensile Lap Shear: 1040
Shrinkage: 0.0%
Resistant to: 500° F

"Claes" JB-Weld, dvs Kwik:
Properties (psi)
Tensile Strength: 2100
Resistant to: 300° F

Den Claes har går att jobba med i max 4 minuter. Den "riktiga" kan man plaska med i minst 30 minuter.

Last edited:
andersbrink skrev:
Claes Ohlsons JB-Weld är inte densamma som används i USA (dvs av trimmare).

Claes har http://jbweld.net/products/jbkwik.php (blå och orange tub)
medans den "riktiga" är svart/röd http://jbweld.net/products/jbweld.php

Den riktiga JB-Welds data:
Properties (psi)
Tensile Strength: 3960
Resistant to: 500° F

"Claes" JB-Weld, dvs Kwik:
Properties (psi)
Tensile Strength: 2100
Resistant to: 300° F

Den Claes har går att jobba med i max 4 minuter. Den "riktiga" kan man plaska med i minst 30 minuter.

Claes har en annan med svart och röd tub, art.nr. 34-3468, kan det vara något?

jbweld.jpg

Edit: kan vara bra att inte använda interna ip'n när man skriver webadresser :D

Bengan skrev:
Claes har en annan med svart och röd tub, art.nr. 34-3468, kan det vara något?
Har provat till diverse vapen-fixande och nog är det mjukt och kletigt länge i alla fall. Besvärligt för nån med dåligt tålamod..
/660

Men ingen av dem som slår enkelheten i att använda Splash Zone epoxyn som Apelgren säljer. Funkar som modellera, kladdar inte om man är kvick i fingrarna och sitter benhårt om det är fettfritt och uppruggat. Nästan noll slipning efteråt.

gthyni skrev:
Vad använder man lämpligtvis?
Kemisk metall? lr finns det bättre sorter?

Nyfiken..... :7peta
Jag andvänder jb Weld Köpt i usa. Men finns nu mer på klas ohlsson! Kolla bara att det är den långsamhärdande vers 24 min arbetstid! Gör förankring! :tummenupp

*/ ?>
Nyheter
Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot De flesta nav...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...