EPC till KTM LC4 -04

Marulc

Sommar?
Gick med
7 Dec 2004
Hoj
KTM 640 SM -04 Akra-kittad
Var sitter den? Jag kan inte hitta mickrobrytaren!

Finns det verkligen nån?

Marulc skrev:
Var sitter den? Jag kan inte hitta mickrobrytaren!

Finns det verkligen nån?

Tveksamt, den satt nog på de tidigare modellerna. från -04 och framåt tror jag att de kör enbart EGR systemet! Men nån annan kanske vet mer?

Letade som en tok men kunde inte finna det! Så det stämmer nog...

Last edited:
Känns som lite begreppsförvirring. Två saker finns på hojarna:

EPC = Electronic Power Control (tror jag att det tyds). Denna utnyttjar en trottelsensor och en växelsensor. Vid full gas på tvåans eller treans växel slås en solenoid till som släpper in luft på "fel" sida membranet och hindrar trotteln att gå till topp med full fart. Detta är en eftergift åt bullernormerna som stipulerar bullermätningar vid fullgas på tvåans o treans växel..... Enklast tas detta bort genom att plugga den slang som går in i toppen på förgasaren.

SAS = Secondary Air System. Detta system har till uppgift att skjuta till friskluft i avgaserna för efterförbränning. Om detta hämmar effekten eller ej är tveksamt. Däremot kommer systemet, om ventilen läcker, att orsaka avgassmällar på avslag. Normalt ska luftventilen då vara stängd men om den läcker blir det alltså puffande på avslag. En del gillar detta, andra inte. För att ta bort SAS:n pluggas det både i toppen och i ramen varefter hela paketet kan tas bort.

Förutom Lelles kan www.ktm-sommer.de rekommenderas. De har järnkoll på allt som berör KTM och är ytterst hjälpsamma och trevliga att ha att göra med.

Nyheter
Australiskt stjärnskott klart för GGN 2026

20-årige australiensaren Wi...

Alltid redo för regn

Håll dig torr på hojen – ny...

Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Back