Enskild firma i Oslo...

mjukis

Alex Pappa
Gick med
25 Mar 2003
Hoj
nietjunie
Jag har sökt ett Mc-bud jobb här i Oslo.
Lät jävligt skoj och intressant, men grejen är den att jag måste starta en enskildfirma och sen jobba för Bud-firman.. vad det nu kallas.

Låter lite riskfyllt och det känns som om det finns nån hake med det hela.

Killen på budfirman förklara att anledning till att dom vill att de "anställda" ska ha enskild firma va att han slipper arb.avg och att betala ut sjuklön (är ju 100% sjuklön här i Norge)

Skriver lite av det som står i kontraktet:

Arb.giv står för hoj (Yamaha XT 660 X) och försäkring på hojen, självrisk som jag får betala vid ev krach är 6000 nkr.

Olycksfallsförsäkring står arbetstagaren (jag) själv för.

Av det jag kör in går 60% till arb.giv. Rekryterar jag en ny kund får jag ytterligare 10%, alltså går 50% av det jag kör in till arb.giv (om jag raggar en ny kund åt dom dvs)

Är kanske inte så komplicerat men det känns som om det finns en anledning till att han vill att man själv ska starta enskild firma. Men vad är det för hake?

Just nu går dom på provision, men han kunde tänka sej att ge mej fast lön vilket jag tycker är bättre.

Någon som har erfarenhet av eget företag i Norge som kan ge lite tips?

mjukis skrev:
Jag har sökt ett Mc-bud jobb här i Oslo.
Lät jävligt skoj och intressant, men grejen är den att jag måste starta en enskildfirma och sen jobba för Bud-firman.. vad det nu kallas.

Låter lite riskfyllt och det känns som om det finns nån hake med det hela.

Killen på budfirman förklara att anledning till att dom vill att de "anställda" ska ha enskild firma va att han slipper arb.avg och att betala ut sjuklön (är ju 100% sjuklön här i Norge)

Arb.giv står för hoj (Yamaha XT 660 X) och försäkring på hojen, självrisk som jag får betala vid ev krach är 6000 nkr.

Av det jag kör in går 60% till arb.giv. Rekryterar jag en ny kund får jag ytterligare 10%, alltså går 50% av det jag kör in till arb.giv (om jag raggar en ny kund åt dom dvs)

Är kanske inte så komplicerat men det känns som om det finns en anledning till att han vill att man själv ska starta enskild firma. Men vad är det för hake?

Just nu går dom på provision, men han kunde tänka sej att ge mej fast lön vilket jag tycker är bättre.

Låter ju inte som någon bra deal.... Jag hadde inte nappat..

mjukis skrev:

Fattar jag det rätt om dom står för hojen ?

Hur får du körningarna och vem/hur bestämms vilken tur eller rutt du skall få köra ?
Vem står för service,däck osv ?
Vad kostar olycksfallsförsäkringen?

Haken är väl att du står med merparten av kostnaderna och bara 40% av intäkterna.Dessutom så är du ju inte anställd av firman så dom kan ju bara säga -tyvärr vi har inga körningar åt dig denna månaden.

Frågar du mig så skulle jag aldrig rör det jobbet,har dessutom Norge liknade lagar som i Sverige för Enskild firma så blir du personligen ansvarig för alla skulder dvs konkar firman så konkar du.

Långa farbron skrev:
Fattar jag det rätt om dom står för hojen ?

Hur får du körningarna och vem/hur bestämms vilken tur eller rutt du skall få köra ?
Vem står för service,däck osv ?
Vad kostar olycksfallsförsäkringen?

Haken är väl att du står med merparten av kostnaderna och bara 40% av intäkterna.Dessutom så är du ju inte anställd av firman så dom kan ju bara säga -tyvärr vi har inga körningar åt dig denna månaden.

Frågar du mig så skulle jag aldrig rör det jobbet,har dessutom Norge liknade lagar som i Sverige för Enskild firma så blir du personligen ansvarig för alla skulder dvs konkar firman så konkar du.

Ja dom står för hojen, alltså jag får låna en hoj dom dagarna jag jobbar.
Service och förbrukningsmaterial står dom för också.
Inte en aning om vad olycksfallsförsäkringen kostar, men det är något ja måste ta reda på innan.

Har tänkt på precis det du säger där, står för en del utgifter men har bara en osäker inkomst på 40% av det jag kan jobba ihop.

En kompis sa precis samma sak: -tyvärr vi har inga körningar åt dig denna månaden. Kanske ligger något i det.

Får nog ta o tacka nej till det hära jobbet dårå. Varför ska dom ha det så jefla komplicerat för när man för en gång skull hittar ett roligt jobb!?! Shit

mjukis skrev:
Ja dom står för hojen, alltså jag får låna en hoj dom dagarna jag jobbar.
Service och förbrukningsmaterial står dom för också.
Inte en aning om vad olycksfallsförsäkringen kostar, men det är något ja måste ta reda på innan.

Har tänkt på precis det du säger där, står för en del utgifter men har bara en osäker inkomst på 40% av det jag kan jobba ihop.

En kompis sa precis samma sak: -tyvärr vi har inga körningar åt dig denna månaden. Kanske ligger något i det.

Får nog ta o tacka nej till det hära jobbet dårå. Varför ska dom ha det så jefla komplicerat för när man för en gång skull hittar ett roligt jobb!?! Shit

Ja eller ge dom ett motbud på med dina villkor specificerade.

tex skall ta detta jobbet så vill jag ha minst så och så många arbetsdagar per månad och så och så många % av intäkten.

Det är ju ingen superdeal dom erbjuder så vad har du att förlora ?

Långa farbron skrev:
Ja eller ge dom ett motbud på med dina villkor specificerade.

tex skall ta detta jobbet så vill jag ha minst så och så många arbetsdagar per månad och så och så många % av intäkten.

Det är ju ingen superdeal dom erbjuder så vad har du att förlora ?

Väldig sant, ska göra ett försök.

Tackar för tipsen, kan behöva vägledas här i livet ibland :rolleyes:

mjukis skrev:
Väldig sant, ska göra ett försök.

Tackar för tipsen, kan behöva vägledas här i livet ibland :rolleyes:

Nja det tror jag inte,men ibland måste bollen få studsa under tiden man tänker,det spelar ju ingen roll vilka råd du får om du inte kommer fram till samma slutsats själv.

Lycka till :)

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...